Verbonden partijen
- MGR (werkbedrijf) Nijmegen
MGR (werkbedrijf) Nijmegen
MGR
Openbaar en gemeentelijk belang
De MGR heeft twee modules, te weten WerkBedrijf en de iRvN. De gemeente Nijmegen participeert in beide modules.
WerkBedrijf
Binnen de module Werkbedrijf worden de op re-integratie gerichte taken uit de Participatiewet en de taken op grond van de Wet sociale werkvoorziening uitgevoerd.WerkBedrijf
Voor WerkBedrijf was 2021 door terugkerende corona-beperkingen en lockdowns wederom een jaar waarin de dienstverlening in bepaalde periodes in een andere vorm doorgang moest vinden. Vanuit het rijk is hiervoor aan de gemeenten financiële compensatie beschikbaar gesteld, omdat vooral sociale werkvoorzienings-(SW) bedrijven noodgedwongen hun deuren tijdelijk geheel of gedeeltelijk moesten sluiten. Daardoor kwamen de productie en omzet onder druk te staan. Beoogde doelstellingen (omzet, ziekteverzuim) binnen de SW worden waarschijnlijk niet behaald en budgetten niet geheel benut. In 2022 willen we een inhaalslag maken; de omstandigheden blijven echter zeer onzeker.
De dienstverleningsovereenkomst (DVO) tussen gemeenten en regio Rijk van Nijmegen is in het afgelopen jaar voor het eerst voor een periode van twee jaar afgesloten en is van kracht tot en met 2022. Het is op dit moment niet volledig duidelijk wat de corona-impact in 2021 op de dienstverlening van het WerkBedrijf is geweest. Lokale dienstverlening heeft voor een deel niet kunnen plaatsvinden omdat dit deels fysieke projecten betreft.
Tot en met juni ’21 was de uitstroom naar werk bij WerkBedrijf in ieder geval conform de begrote uitstroomdoelstelling. De instroom van nieuwe kandidaten nam af, omdat ook in de bijstand een terugloop in het aantal nieuwe uitkeringen te zien was en er dus minder aanmeldingen vanuit de gemeente waren. Plaatsingen op betaald werk van de prioritaire groepen (jongeren, 55+’ers, mensen met een arbeidsbeperking en statushouders) namen in het eerste halfjaar iets toe t.o.v. het eerste halfjaar van 2020.
De coronacrisis heeft in ieder geval effect op de in- en uitstroom van cliënten en het verkrijgen van opdrachten in de markt: sommige sectoren ervaren krapte, andere zien juist veel ruimte. De mismatch op de arbeidsmarkt tekent zich steeds duidelijker af: werkgevers hebben lastig vervulbare vacatures in relatie tot onze doelgroepen. Kandidaten die aan het werk konden, zijn inmiddels aan de slag. Er resteert een moeilijker groep te bemiddelen kandidaten waarin een grotere investering nodig is. Om die reden hebben we plannen gemaakt om -als gemeente en WerkBedrijf gezamenlijk- met een bredere blik naar kandidaten te kijken en hen op meerdere leefgebieden ondersteuning aan te bieden (project ‘Doe je mee’). Dit project is in november 2021 van start gegaan voor de duur van drie jaar. We verwachten dat de komende jaren alle bijstandsgerechtigden goed in beeld komen, de juiste ondersteuning krijgen en (op termijn) beschikbaar komen voor de arbeidsmarkt. Er zijn voor het eerst in tijden meer vacatures dan kandidaten en dat zou kansen moeten bieden, ook voor onze kandidaten.Eind 2021 is een evaluatie-onderzoek van de module WerkBedrijf opgeleverd. De conclusies zijn overwegend positief: WerkBedrijf is een wendbare en herkenbare organisatie, waarover zowel ondernemers, gemeenten en kandidaten op hoofdlijnen tevreden zijn. Aandachtspunten zijn dat de verantwoording van de prestaties beter kan en meer kwalitatieve informatie zou moeten bevatten. Niet alle doelstellingen worden behaald. De huidige dienstverlening die de ondernemer centraal stelt, zou een herijking verdienen: gemeenten wordt aanbevolen gezamenlijk een heldere keuze maken voor WerkBedrijf als arbeidsbemiddelingsbedrijf dan wel als een mensontwikkelbedrijf.
Begin 2022 bieden we het evaluatierapport aan de raad aan, zodat we vóór de gemeenteraadsverkiezingen in maart ’22 de opvattingen van het college over het onderzoek kenbaar kunnen maken. Daarna zal duidelijk worden welke keuzes we in de regio maken voor de toekomst van WerkBedrijf.iRvN
De module iRvN voert ICT-taken uit voor gemeenten in de regio. De ondersteuning door iRvN richt zich deels op de geautomatiseerde systemen voor de interne bedrijfsvoering. Het gedeelte dat betrekking heeft op de bedrijfsapplicaties ondersteunt daarmee de publieke dienstverlening van bijvoorbeeld de verstrekking van producten zoals bijvoorbeeld paspoort, rijbewijs of uitkeringen. De IT-beheer activiteiten zijn regionaal en Nijmegen heeft daarin een aandeelhouder met een aanzienlijk aandeel van 50 tot 60%. Voor het applicatiebeheer geldt op dit moment dat de iRvN die rol voor Nijmegen vervult en voor een klein aandeel (circa 10%) voor het Werkbedrijf.
Het budget voor de dienstverlening door de IRvN kent vanaf 2021 een korting van € 130.000 (oplopend naar
€ 390.000 in 2023). Voor 2021-2022 zijn deze ingevuld, voor 2023 wordt dat nog besproken bij de opstelling van de iRvN begroting 2023.Per 2021 is er een geactualiseerd afsprakenkader met de iRvn vastgesteld zowel voor het infradeel (met 7 regiogemeenten) als tussen Nijmegen en iRvN voor het applicatiedeel.
We hebben samen met iRvN de werkzaamheden voor thuiswerken als gevolg van corona gecontinueerd in 2021 en eveneens aandacht blijven besteden aan informatieveiligheidsaspect. Met de kwetsbaarheid van log4j in december 2021 werd duidelijk dat de opgebouwde ervaring ons samen hielp adequaat te reageren.
In 2021 hebben we zowel een regionaal protocol i-crisis ontwikkeld en vastgesteld. Tevens regionaal geoefend. Beide zijn nu beproefd en worden in 2022 geactualiseerd. Verder waren we al met iRvN bezig om als gevolg van de boardletter een meerjarig verbeterplan uit te voeren, ook dat zetten we door.
We zien ook dat de verdergaande digitalisering van onze bedrijfsprocessen zoals in 2020 al gesignaleerd is de rol van applicatiebeheer langzaam verschuift deels bij leveranciers komt.
Op basis van de in 2021 uitgevoerde evaluatie iRvN gaan we in 2022 aan de slag om dit naar de toekomst verder uit te werken in de aanbevelingen die daaruit komen. Zeker komen daar ook de vragen over de noodzakelijke extra investeringsbehoefte in veiligheid en privacy bij terug. - De Euregio te Kleve
De Euregio te Kleve
Openbaar en gemeentelijk belang
De Euregio Rijn-Waal streeft naar versterking van de grensoverschrijdende samenwerking en ontwikkeling en het verkleinen van (politieke) verschillen. Aandachtsgebieden zijn belastingen, onderwijs, efficiënte inzet van reddingsdiensten en natuurbescherming, het stimuleren van sociale contacten tussen Duitsers en Nederlanders in de grensregio, het geven van advies aan burgers en organisaties in Nederlands-Duitse aangelegenheden en het vertegenwoordigen van de belangen van de grensregio’s en hun bewoners op nationaal en Europees niveau (zie ook art. 3 van de Statuten Euregio Rijn-Waal).
De Euregio speelt samen met betrokken partners zoals het Comité van Toezicht van Interreg Deutschland Nederland een met name beleidsadviserende rol bij de intake en afhandeling van Europese subsidie-aanvragen en projectsubsidies. Ten behoeve van het Nijmeegse belang bevordert de Euregio:
* de grensoverschrijdende samenwerking en de Europese integratie in brede zin
* de toegang tot subsidieregelingen waarmee ook in het belang van Nijmeegse burgers, bedrijven en organisaties is gediend
* het innovatief vermogen in de grensregio
Dat doet men o.a. door het faciliteren van een (bestuurlijk) netwerk in het grensgebied, een lobby richting Duitse en Nederlandse ministeries, de Europese Commissie en andere Europese stakeholders met als doel gezamenlijk te werken aan de belemmeringen in het grensgebied.Actualiteiten en risico's
In december 2020 is het nieuwe meerjarig financieel kader (MFK) van de Europese commissie vastgesteld. In deze meerjarenbegroting is opgenomen welk bedrag er per Europees financieringsinstrument beschikbaar is. Voor de grensoverschrijdende samenwerking in het Nederlands-Duitse grensgebied is met name het INTERREG-programma van belang. In 2021 heeft de Euregio Rijn-Waal het voortouw genomen in het vaststellen van de kaders van het nieuwe INTERREG-VI programma. Daarbij is Nijmegen als lidgemeente nauw bij betrokken geweest, eveneens als belangrijke stedelijke partners zoals maatschappelijke organisaties, bedrijven en kennisinstellingen. Er is onder andere gepleit voor behoud van het programmagebied. Het was de ambitie om in 2021 het nieuwe programma definitief vast te stellen, maar dat is helaas vertraagd. Waarschijnlijk zal in het voorjaar 2022 het definitieve INTERREG-programma worden vastgesteld en kunnen maatschappelijke organisaties, bedrijven, kennisinstellingen en lokale overheden aanvragen doen voor de (co)financiering van projecten.
Vanaf dat moment kunnen er financieringsvoorstellen worden ingediend aansluitend bij de vier prioriteiten:- Een innovatiever programmagebied
- Een groene programmagebied
- Samenwerking aan een verbonden grensgebied
- Een Europa dichterbij de burger in het grensgebied.
In totaal zal er voor de komende 7 jaar €477.798.619,85 beschikbaar zijn binnen dit programma.
In 2021 bestond de Euregio Rijn-Waal 50 jaar. Helaas hebben een aantal grote vieringen van dit jubileum geen doorgang gevonden i.v.m. de corona pandemie. Desalniettemin is het een belangrijke mijlpaal voor de grensoverschrijdende samenwerking in onze regio.
- DAR NV
DAR NV
Contract afvalinzameling en beheer openbare ruimte
Dar verzorgt voor de gemeente Nijmegen de afvalinzameling en reiniging. Ook andere uitvoerende taken op het gebied van integraal beheer van de openbare ruimte (IBOR) zijn ondergebracht bij Dar. Alle diensten en afspraken zijn vastgelegd in een contract met Dar NV dat jaarlijks wordt geactualiseerd. In 2021 heeft Dar uitvoering gegeven aan het contract. Qua afvalbeheer was er in 2021 ten opzichte van 2020 geen onevenredig grote druk op de milieustraten als gevolg van het corona-virus. Wel is in 2021 net als in 2020 de totale hoeveelheid ingezameld huishoudelijk afval hoger dan in de jaren voorafgaand aan het coronavirus. Oorzaak is dat veel mensen vanuit thuis hebben gewerkt.Doelstellingen afvalscheiding
DAR stelt zich tot doel met alle gemeenten minimaal de landelijke doelstellingen voor afvalscheiding te realiseren. De resultaten voor de afvalscheiding over 2021 zijn nog niet bekend. We verwachten een scheidingspercentage van rond de 73%. Daarmee is het doel van 75% voor 2020 bijna gerealiseerd.Start gescheiden inzameling luiers en incontinentiemateriaal
In het najaar is op kleine schaal gestart met het gescheiden inzamelen van luiers en incontinentiemateriaal op 11 locaties bij kinderdagverblijven en milieustraten. Komend jaar wordt dit opgeschaald naar ca. 40 locaties in de openbare ruimte over de gehele stad. Met het gescheiden inzamelen van luiers en incontinentiemateriaal haalt Dar de laatste grote deelstroom uit het huishoudelijk restafval. Het afvalscheidingspercentage neemt daardoor verder toe. Bij de verwerking wint ARN de kunststoffen in de luiers terug als herbruikbare grondstof met biogas als bijproduct.Verbetering kwaliteit ingezamelde grondstoffen
Binnen het programma ‘kwaliteit van grondstoffen’ is in 2021 gewerkt aan de verbetering van de kwaliteit van het gft-afval. Dit is gedaan middels een wijkgerichte aanpak bij een 7-tal inzamelroutes van laagbouwwoningen waar de gft-kwaliteit slecht was. Door intensieve voorlichting aan bewoners, controle van individuele gft-containers en feedback door afvalcoaches nam de kwaliteit in de gecontroleerde gft-containers toe en nam de afkeur van ingezamelde gft-vrachten bij verwerker ARN navenant af. Herhalingsacties bleken nodig om het verbeterde scheidingsgedrag van bewoners vast te houden. - Gemeenschappelijk orgaan/Economic Board te Arnhem
Gemeenschappelijk orgaan/Economic Board te Arnhem
The Economic Board
The Economic Board zorgt voor het aanjagen van economische groei en voor de profilering van de regio in onder andere Den Haag, Düsseldorf en Brussel. De inzet van de Board is gericht op het versterken van de topsectoren Health, Energy en Food en de cross-overs daartussen.
In The Economic Board werken ondernemers, kennisinstellingen en overheden samen aan de economische ontwikkeling en profilering van de regio Arnhem-Nijmegen en de verbinding met Wageningen. De focus gaat uit naar het versterken van de topsectoren Health, Energy en Food en de cross-overs daartussen. The Economic Board werkt vanuit een aparte stichting. In het bestuur van deze stichting wordt de gemeente Nijmegen door de portefeuillehouder Economie & Toerisme vertegenwoordigd.Thans wordt er gewerkt aan een nieuw bestuursakkoord voor de samenwerking tussen The Economic Board, de Groene Metropoolregio Arnhem Nijmegen en de provincie Gelderland. Met als doel een gezamenlijke economische agenda om de triple helix samenwerking (tussen ondernemers, overheid en onderwijs) rondom de sterke economische clusters te versterken.
Actualiteiten en risico's
The Economic Board ontvangt een bijdrage van de gemeente Nijmegen van € 1,- per inwoner. De bevoegdheid om de subsidie te verstrekken aan de stichting is door de colleges (in artikel 6 van de regeling) overgedragen aan het algemeen bestuur van de Groene Metropoolregio. Op die manier kunnen de 18 gemeenten werken met één beschikking en optreden als één 'opdrachtgever' voor The Economic Board.
- GR Bijsterhuizen
GR Bijsterhuizen
GR Bijsterhuizen
Deze gemeenschappelijke regeling (GR) is een samenwerking tussen de gemeente Nijmegen en de gemeente Wijchen. Het doel van deze GR is het bevorderen van de economische ontwikkeling en werkgelegenheid in de regio Nijmegen door middel van het gezamenlijk ontwikkelen en exploiteren van een kwalitatief hoogwaardig intergemeentelijk bedrijventerrein op de locatie Bijsterhuizen op grondgebied van Nijmegen en Wijchen. Alle voor uitgifte bedoelde terreinen zijn inmiddels verkocht en geleverd.
De GR is geheel extern gefinancierd (via de gemeente Wijchen). De grondexploitatie heeft een positief financieel resultaat.
De gemeente Nijmegen levert geen financiële bijdrage aan de GR. De GR draait een grondexploitatie met een positief financieel resultaat. Tussentijdse winstuitkeringen zijn afhankelijk gemaakt van het resultaat en worden tussen de twee gemeenten verdeeld. Winstuitkeringen worden in Nijmegen ten gunste van de saldireserve gebracht. Financiële risico’s die het batig saldo in gevaar brengen worden niet verwacht voor deze GR.
De laatste voor uitgifte bedoelde terreinen zijn in 2021 verkocht en geleverd, dat is een versnelling ten opzichte van eerdere prognoses. Daarmee is op een afronding qua infrastructuur na de opgave van de GR volbracht.
Door het algemeen bestuur is inmiddels een besluit genomen tot voorgenomen opheffing en is opdracht gegeven aan het dagelijks bestuur de opheffing voor te bereiden.
Momenteel wordt gewerkt aan een liquidatieplan met bijbehorende liquidatiebalans. De verwachting is dat opheffing kan plaatsvinden tegen het einde van 2022.
Dat betekent ook dat alsdan het batig saldo beschikbaar zal zijn. De hoogte daarvan is afhankelijk van de uitkomst van intern overleg binnen de GR waarbij het met name zal gaan om mogelijk nog te realiseren infrastructuur en risico-afdekking.De GR valt vanaf 2016 onder de werking van de vennootschapsbelasting (Vpb). De berekende Vpb-last is inmiddels in deze planexploitatie verwerkt. Financiële risico’s die niet op te vangen zijn binnen de planexploitatie hebben zich niet voorgedaan en worden ook niet meer verwacht.
Naar huidig inzicht is opheffing voorzien tegen het einde van 2022.
- GR Doelgroepvervoer Regio Arnhem Nijmegen te Arnhem
GR Doelgroepvervoer Regio Arnhem Nijmegen te Arnhem
De BVO DRAN is verantwoordelijk voor het contractmanagement en (financieel) beheer van de uitvoering van het regionale doelgroepenvervoer, dat opereert onder de naam ‘Avan’. Binnen AVAN kennen we het vraagafhankelijke vervoer (Wmo vervoer) en het routevervoer (Leerlingenvervoer).
Zoals ook de afgelopen jaren in de stadsrekening is aangegeven gaan we ervan uit dat de kosten de aankomende jaren fors zullen stijgen door o.a. personeelskrapte, Btw-verhoging, wegvallen van de BPM-vrijstelling voor taxi’s, wegvallen van de Wmo subsidie vanuit de provincie, duurzaamheidseisen en de uitrol van de in de contracten opgenomen zero emissie plannen. De resultaten in 2020 en 2021 laten echter een ander beeld zien. Deze jaren zijn we ruim binnen de begroting gebleven. Dit is bijna volledig te wijden aan de coronapandemie waardoor er minder gebruik is gemaakt van AVAN. Dit omdat er in het vraagafhankelijk vervoer sprake is van een open einde systematiek. Deze systematiek betekent dat de kosten oplopen wanneer een gemeente meer inbrengt of dat er in een periode meer ritten hebben plaatsgevonden dan begroot. In 2020 en 2021 heeft deze systematiek financieel gunstig uitgepakt doordat in de coronapandemie juist veel minder ritten zijn verreden dan waar in de begroting rekening mee werd gehouden. Echter verwachten wij dat de vervoersaantallen snel weer oplopen wanneer de maatregelen dit toelaten. In dat geval schuilt er juist een financieel risico in deze systematiek. Zoals in de stadsbegroting ook al wordt aangegeven wordt het budget vervoersvoorzieningen de aankomende jaren ontoereikend als de vervoersaantallen herstellen en doorgroeien zoals voor de coronapandemie.
- GR Gezondheidszorg regio Nijmegen
GR Gezondheidszorg regio Nijmegen
COVID-19
De GGD heeft begin 2020 een interne crisisorganisatie opgericht voor haar taken op het gebied van testen en bron- en contactonderzoek. Deze is, met periodes van op - en afschaling, gecontinueerd in 2021. Op basis van de september Marap zijn de voorlopig verwachte kosten door Covid-19 voor de GGD Gelderland Zuid geraamd op € 53.828.000 voor 2021. Met VWS, VNG en GGD GHOR Nederland zijn afspraken gemaakt over de compensatie van de kosten die de GGD maakt t.b.v. COVID-19. De verwachte bijdrage van het Rijk is € 53.220.000. € 608.000 wordt gefinancierd uit vrijvallende uren bij AGZ en JGZ (en een klein deel VT). Hierin zijn de ontwikkelingen (opschaling, boosterprik etc.) niet in meegenomen.
Veilig Thuis
Voor VT is medio 2021 door het AB GGD ingestemd met een begrotingswijziging VT 2021 ter hoogte van
€ 371.827. Deze wordt structureel gefinancierd uit de Decentralisatie Uitkering Vrouwenopvang (DUVO).
(Het Rijk heeft landelijk via haar Voorjaarsnota 2020 € 38,6 miljoen structureel extra middelen voor Veilig Thuis beschikbaar gesteld via de Decentralisatie Uitkering Vrouwen Opvang (DUVO). Centrumgemeente Nijmegen kan deze middelen inzetten voor de regio).In maart 2021 is TOC Resultant gestart met het project ‘Kwaliteit op Tijd’ bij Veilig Thuis. De doelstelling van dit project was dat Veilig Thuis Gelderland-Zuid op of vóór 31 december 2021 wachtlijstvrij zou zijn en de wettelijke termijnen zou behalen; met goede kwaliteit en een acceptabele werkdruk. De doelstelling wachtlijstvrij is gerealiseerd in 2021. In 2022 wordt ingezet op het behalen van de wettelijke termijnen voor de verschillende diensten.
Het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming is eind maart 2021 gestuurd naar de Tweede Kamer.
Dit betreft een voorstel voor een verbeterde aanpak van de jeugdbeschermingsketen. De opdrachtgevers
(VNG en de ministeries VWS & JenV) willen het stelsel eenvoudiger inrichten. Het betekent een grote innovatie en verandering in de jeugdbeschermingsketen, waarbij wordt overgestapt van een kind-naar een gezinsgerichte benadering. Van een estafettemodel waar meerdere organisaties het stokje doorgeven naar een teammodel.
Vanuit de Gelderse verbeteragenda is het plan om in alle jeugdhulpregio’s vooralsnog eerst een proeftuin in te richten om niet vanuit een estafettemodel maar vanuit een netwerkbenadering samen te werken.
De huidige Veilig Thuis organisatie zal deelnemen aan de op te starten proeftuinen.Wvggz
In 2021 is de uitvoering van de Wvggz (met daarin de taakuitvoering door de GGD) geëvalueerd.
Besloten is de taken :- “Het horen” bij het voornemen om een crisismaatregel te nemen;
- De behandeling en triage van meldingen door inwoners en professionals;
- Het uitvoeren van verkennend onderzoek naar aanleiding van een melding ook vanaf 2022 en volgende jaren door de GGD uit te laten voeren. Vanaf 2023 zal deze taakuitvoering opgenomen worden in de uniforme begroting van de GGD.
Bezuinigingen
In 2021 heeft de GGD invulling gegeven aan de bezuinigingstaakstelling van 1% op haar begroting voor een bedrag van € 453.000. Dit conform besluit van het Algemeen Bestuur van december 2019.
Nieuwbouw GGD
In 2021 is een definitieve verkoopovereenkomst gesloten tussen gemeente Nijmegen en de GGD voor het perceel aan de Professor Bellefroidstraat te Nijmegen voor de realisatie van een nieuw gebouw voor de GGD. In 2022 zal de bestemmingsplanprocedure van start gaan. Door de vertraagde verkoopprocedure is ook de bouw vertraagd. Dit brengt financiële risico’s met zich mee door stijgende materiaal- en loonprijzen. Conform een ruwe schatting betekent dit extra kosten van circa € 220.000 excl. BTW voor een half jaar (uitgaande van 4% loon- en prijsstijgingen). Een jaar uitloop betekent extra kosten van circa € 440.000 excl. BTW (wederom uitgaande van 4% loon- en prijsstijgingen).Krapte arbeidsmarkt
Door de krapte op de arbeidsmarkt is het aantrekken van nieuwe medewerkers lastiger worden. De kosten om leemtes in de planning te ondervangen met tijdelijke inhuur van medewerkers nemen toe en de inspanning die geleverd wordt om het verloop van medewerkers op te vangen, is groot.
Algemene reserve
De algemene reserve van de GGD is onvoldoende om alle risico’s van de GGD af te dekken. Bij de bepaling van onze gemeentelijke risico’s houden wij rekening met ons aandeel in de risico’s van de GGD, voor zover deze de algemene reserve overstijgen. De verwachting is dat de GGD het jaar 2021 met een positief resultaat van € 350.000 zal afsluiten (volgens Marap GGD september 2021). Dit eventuele positief resultaat zal aan de Algemene Reserve toegevoegd worden.
Stijgende pensioenpremie
De ontwikkeling van de dekkingsgraad van het ABP en het vooruitzicht dat de rekenrentes laag blijven brengt het risico mee dat de pensioenpremies stijgen. Dit is een risico voor 2021 en verder.
Indexering
De indexering van de uniforme inwonersbijdrage voor de GGD 2021 bedroeg 4,56%. De gemeentelijke begroting 2021 is conform het door de raad vastgestelde indexeringspercentage met 1,93% geïndexeerd. Dit percentage is niet gelijk aan dat van de GGD. Hiervan is in de zomernota melding gemaakt.
- Milieusamenwerking en Afvalverwerking (MARN)
Milieusamenwerking en Afvalverwerking (MARN)
Rol van de Marn
De gemeenschappelijk regeling MARN draagt namens de aangesloten gemeenten zorg voor de verwerking van brandbaar restafval en groente-, fruit- en tuinafval (GFT) bij ARN BV. Daar is in 2021 de duurzame verwerking van luiers en incontinentiemateriaal bij gekomen. Bij de verwerking van deze stromen ontstaan nuttige bijproducten zoals warmte voor het warmtenet, duurzame energie, biogas en compost. Daarmee draagt MARN bij aan een duurzaam afvalbeheer. Tevens stuurt de gemeente Nijmegen via het aandeelhouderschap van MARN op de verdere strategische ontwikkeling van ARN. De MARN heeft met 51% een meerderheidsbelang in ARN BV. De andere aandeelhouder is de private partij Remondis met 49%.Uittreding gemeente West Maas en Waal uit de GR MARN
In 2021 gaf de gemeente West Maas en Waal te kennen uit de MARN te willen treden om zich meer op de regio Rivierenland te kunnen gaan richten. Gemeente West Maas en Waal en de MARN hebben na een periode van onderhandelen overeenstemming bereikt over de (financiële) voorwaarden waaronder deze uittreding kan plaatsvinden. De uitreding en de daarbij horende voorwaarden zijn aan de gemeenteraden van de alle MARN-gemeenten ter instemming voorgelegd. Het algemeen bestuur van de MARN heeft daarop eind 2021 formeel kunnen besluiten in te stemmen met de uittreding van gemeente West Maas en Waal. Deze uittreding vindt plaats met ingang van 2022.Verwerking van luiers en incontinentiemateriaal
Medio 2020 heeft ARN na een succesvolle testperiode een definitief besluit genomen om de proefinstallatie voor de milieuvriendelijke verwerking van luiers en incontinentiemateriaal verder op te schalen. Vanaf medio 2021 is deze installatie operationeel en zijn MARN-gemeenten gestart met de gescheiden inzameling van deze stroom.Afval-aanleveringsovereenkomst met ARN
Naast aandeelhouder is de MARN ook klant van ARN bv en heeft een afval-aanleveringsovereenkomst met ARN. Elke 5 jaar bestaat de mogelijkheid deze overeenkomst op te zeggen (met een opzegtermijn van 5 jaar). In het licht van de verdergaande samenwerking tussen ARN en MARN is in 2020 van deze opzegmogelijkheid geen gebruik gemaakt waardoor de overeenkomst in elk geval tot en met 2025 doorloopt.Ontvangen aflossing lening over verkoop gronden
In 2017 zijn de gronden van de GR MARN verkocht aan ARN bv voor een bedrag van € 11,5 mln. De MARN heeft sindsdien geen gronden meer in bezit. De ARN heeft de aankoop gefinancierd door een langlopende lening bij de MARN af te sluiten. Hiervoor betaalt de ARN € 0,8 mln jaarlijks gedurende 20 jaar. Doordat er geen inkomsten uit huur en pacht meer worden ontvangen, zullen vanaf 2037 geen middelen beschikbaar komen voor de MARN. - ODRN
ODRN
Openbaar en gemeentelijk belang
Openbaar belang
Het doel van de vorming van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) is het bereiken van een hogere uitvoeringskwaliteit en meer efficiency van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) door de bundeling van deze taken in de regio.Gemeentelijk belang
Alle deelnemende gemeenten hebben hun milieutaken ingebracht (verplichting vanuit het rijk). De gemeente Nijmegen heeft daarnaast, net als de provincie Gelderland en de gemeenten Berg en Dal, Beuningen en Heumen ook de uitvoering van de bouwtaken (Wabo-breed) ingebracht. De ODRN geeft bovendien invulling aan de regionale crisisorganisatie omgevingszorg (milieubeheer en bouwbeheer). In landsdeel Oost zorgt de ODRN voor vergunningverlening, handhaving en toezicht voor de BRZO-bedrijven. Voor de zogenaamde complexe bedrijven in Gelderland stelt de ODRN het milieudeel van de omgevingsvergunning op.
Bij de ODRN zien wij veel ontwikkelingen op het gebied van veranderingen van rijksbeleid en wetgeving. Daarnaast werkt de ODRN aan het optimaliseren van haar eigen organisatie en de daarbij behorende processen.
De belangrijkste punten in 2021 worden hieronder weergegeven.
- De productie van de ODRN laat al enige jaren groei zien voor Nijmegen; in 2021 heeft dit niet per se geleid tot hogere legesinkomsten. Ondanks de COVID-19-pandemie, bleef de productie groeien. Welke effecten de pandemie en de markt gaan hebben op de productie van 2022 blijft ongewis. We monitoren daarom continu de realisatie en of de begroting gedekt wordt door legesopbrengsten.
- Omgevingswet 2022; In de loop van 2022 zal blijken of daadwerkelijk de Omgevingswet per 1 januari 2023 in werking treedt. Met deze wet wil de overheid de regels voor ruimtelijke ontwikkeling vereenvoudigen en samenvoegen. Evenals afgelopen jaar blijkt dat veel gemeenten in Nederland nog niet klaar zijn voor de uitvoering ervan. Met de ODRN worden al volop voorbereidingen getroffen voor de uitvoering van de Omgevingswet. Er is een regionaal team Omgevingswet in het leven geroepen die de voorbereidingen en implementatie van de betreffende wet voor haar rekening neemt.
- Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb); een nieuw stelsel van bouwtoezicht moet tegelijk met de Omgevingswet in werking gaan treden (1 januari 2023). De gemeente blijft het bevoegd gezag, maar de rol bij vergunningverlening, toezicht en handhaving verandert. Op landelijk niveau loopt de discussie over de overdracht van (meer) taken naar omgevingsdiensten.
- Als sinds 2016 werkt de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) met outputfinanciering. We monitoren de systematiek gezamenlijk in de periodieke overleggen, zodat we tijdig bij kunnen sturen waar nodig. In 2021 is meer aansluiting gezocht bij de begrotingscyclus van de deelnemende gemeenten en er zijn vaste rapportagemomenten benoemd. Ook de totstandkoming van de werkplannen heeft een nieuw proces gekregen waarbij al in het begin van het jaar een eerste advieslijst wordt opgesteld zodat in de begroting al meer zekerheid is over de te volgen koers. De ODRN werkt een verdere verbetering van de P&C-cyclus nader uit waarbij getracht wordt te gaan werken met een abonnementsdeel voor de deelnemers en verder afrekening op productie. Twynstra Gudde adviseert de ODRN hierin.
- Om, in het licht van de veelheid van taken, de organisatie van de ODRN verder te professionaliseren wordt er in drie sporen gewerkt aan de samenwerking tussen de diverse opdrachtgevers en de ODRN. Deze sporen zijn: Gezamenlijkheid, Zakelijkheid en Nieuwe Ontwikkelingen waaronder opgaven zijn benoemd. Hierbij kent het Bestuur van de ODRN nauwe betrokkenheid. In 2022 zal dit verder een vervolg moeten krijgen. Dit draagt bij aan een gezonde, financiële situatie van de ODRN. De deelnemende gemeenten hebben in het verleden financieel bijgedragen aan deze agenda en nemen deel in de diverse werkgroepen, onder leiding van bestuursleden van de GR.
- Waalfront BV
Waalfront BV
OB Waalfront (OBW) is een commanditaire vennootschap met een beherend vennoot waarin de gemeente samen met BPD (voorheen Bouwfonds) op 50-50 basis, participeert. OBW heeft tot taak het stadsdeel Waalfront risicodragend te ontwikkelen en te realiseren door middel van verwerving van gronden en panden, bouw- en woonrijp maken, het (doen) realiseren van voorzieningen en de uitgifte van gronden ten behoeve van woningbouw en bijbehorende voorzieningen. Deze samenwerking met een verhouding 50/50 houdt in dat besluitvorming in gezamenlijkheid plaatsvindt, als ook dat financiering en risico in gezamenlijkheid worden gedeeld. De gemeente heeft daarmee niet de mogelijkheid zelfstandig c.q. eenzijdig besluiten te nemen in de gebiedsontwikkeling.
Grondexploitatie (GREX)
De GREX 2021 is op 19 juli 2021 definitief vastgesteld. Inmiddels is de concept-grex 2022 voor wensen en bedenkingen aan de gemeenteraad aangeboden. Hiermee wordt het ontwikkelingskader voor de komende tijd weer vastgesteld.Het totale woningprogramma bestaat in de GREX 2021 uit ca. 2.200 stuks, waarvan 534 gestapelde woningen op de Handelskade liggen, Batavia (Koningsdaal) in totaal naar verwachting 270 grondgebonden en 185 gestapelde woningen krijgt (455 woningen totaal) en het Dijk- en Waalkwartier (incl. terrein Honig) bij voltooiing uit circa 1.200 woningen bestaat (circa 1020 gestapeld, 180 grondgebonden). Van dit totaal zal 40% goedkope woningen worden gerealiseerd.
De planexploitatie bestaat uit een aantal deelgebieden. Deze worden hieronder nader toegelicht.
Handelskade
Alle woningen en voorzieningen zijn in 2018 opgeleverd. De inrichting van de woonomgeving Handelskade is half 2016 na de eerste bewoning van De Lunet gestart. De resterende openbare ruimte is eind 2018 opgeleverd.
De laatste schouw is uitgevoerd en restpunten worden nog afgewikkeld. Hiermee is het deelgebied Handelskade gereed.Batavia (werknaam Koningsdaal-Noord)
Vanaf eind 2016 zijn we gestart met het in ontwikkeling nemen van het gebied Koningsdaal-Noord en dit gebied verder uit te gaan werken in concrete bouwplannen en inrichtingsplannen voor de openbare ruimte.
Dit is de verdere uitwerking van het bestemmingsplan, genaamd Brugkwartier. Het gaat hier om het gebied ten noorden van de Laan van Oost-Indië vanaf de Winselingseweg tot en met het park Fort Krayenhoff.
Grote delen van dit plandeel zijn reeds opgeleverd (complex sociale woningbouw De Gemeenschap en de vrije sectorwoningen in blok 3 en 4) De 3 woningbouwblokken grenzend aan de Waal zijn in 2021 opgeleverd.
In het park Fort Krayenhoff worden op dit moment 3 woonpaviljoens gebouwd met 42 woningen. Medio september 2022 worden deze woningen opgeleverd. Dan zou eind 2022 de buurt Batavia volledig woonrijp zijn opgeleverd inclusief het park Fort Krayenhoff.Dijkkwartier Oost
Begin 2021 is gestart met de bouw. Dit is een bouwplan dat in een samenwerkingsverband tussen BPD en de woningcorporaties Talis en Portaal wordt ontwikkeld. Dit betekent dat er een gedifferentieerd plan wordt gerealiseerd met veel betaalbare woningen. Het gaat in totaal om circa 320 woningen. Hiervan wordt ruim de helft (164) als sociale huurwoning gerealiseerd. De huurniveaus variëren tussen de € 544 en € 737 euro, mede afhankelijk van de grootte van de woning. Dit zal worden gecombineerd met een koopwoningenprogramma (voor een deel ook goedkoop tot 220.000 euro) en er worden middel dure huurwoningen (circa 40 stuks max. 950 euro) door een belegger gerealiseerd. Een complex plan om te ontwikkelen, maar een prachtige mix van woningen voor een gedifferentieerd en inclusief woon- en leefmilieu.
Eind 2022 worden de eerste woningen opgeleverd.Waalkwartier (gebied Honig/slachthuis)
Een deel van het gebied (gebied vanaf voormalig het park Fort Krayenhoff tot aan gebouw Oscar Leeuw) is op dit moment beschikbaar, maar wordt tot begin 2022 gebruikt als parkeerterrein voor het Honigcomplex. Op termijn zal ook dit ontwikkeld worden ten behoeve van voornamelijk woningbouw. Voor dit deel is het bestemmingsplan aangepast. Dit bestemmingsplan is begin november 2021 onherroepelijk goedgekeurd, nadat de Raad van State het ingestelde beroep ongegrond heeft verklaard.
Het grootste gebied in het Waalkwartier betreft het terrein van het Honigcomplex (dat komt per 2022 beschikbaar).Honigcomplex
Er ligt op dit moment een business case welke is besproken met een aantal ondernemers van het huidige Honigcomplex. Partijen zijn samen met een externe ontwikkelaar aan de slag om samen tot een business case te komen welke financieel sluit en de Honig een vervolg geeft. Er komen ruim 12.000 m2 bruto vloeroppervlak aan voorzieningen terug. Te denken valt aan horeca, detailhandel, cultuur, sport, ambachtelijke bedrijvigheid, kunst, dienstverlenende bedrijvigheid.
Ook zullen er woningen worden gerealiseerd in dit deelgebied. De verwachting is dat in het eerste kwartaal van 2022 de koop-realisatieovereenkomst rond de Honig getekend gaat worden.Groene eiland (landtong aan de Waal en de Haven en de Loopbrug)
Dit gebied zal overwegend zijn groene karakter behouden bij de verdere uitwerking van de plannen. Herinrichting is aan de orde. Naast verbinding met de Handelskade door middel van een brug en een wandelroute richting de Oversteek, ligt er de doelstelling om op het eiland te streven naar een publiek aantrekkende functie met aanvullend overwegend een groene invulling. Dit kan wellicht door hergebruik van bestaande gebouwen. De bunkerboot van Neptun-Heijmen blijft op deze locatie gehandhaafd.
Het inrichtingsplan openbare ruimte voor zowel het Waalkwartier als de groene landtong is inmiddels definitief vastgesteld in de vergadering van de aandeelhouders, na wensen en bedenkingen van de raad. De uitvoering zal fasegewijs gaan plaatsvinden. Na een raadsmotie over de toegankelijkheid van de brug over de Waalhaven wordt onderzocht of en hoe de brug toegankelijk gemaakt kan worden voor minder validen. - Indigo BV
Indigo BV
Openbaar en gemeentelijk belang
De doelstelling van Indigo BV is het realiseren, in stand houden en exploiteren van een warmte-infrabedrijf, waarmee warmtevoorziening mogelijk wordt gemaakt. Daarbij wordt het gebruik van fossiele brandstoffen tegengegaan en de uitstoot van CO2 gereduceerd. Het warmtenet draagt bij aan de in het coalitieakkoord geformuleerde ambitie om in 2045 een energieneutrale stad te zijn. In 2012 is daartoe Indigo B.V. , dochter van Alliander N.V., opgericht, waarin de gemeente een minderheidsdeelneming van 5 % heeft. De gemeente heeft in de besluitvorming op strategische onderdelen van Indigo B.V. een stemverhouding van 50% - 50% met Alliander, zodat de invloed groot is met een klein risico. Dit samenwerkingsverband voorziet in woonaansluitingen bij de belangrijke stedelijke ontwikkelingen Waalsprong en Waalfront.Actualiteiten en risico's
Thans wordt besproken of Indigo ook een rol kan spelen bij de verdere doorkoppeling van het warmtenet in andere delen van Nijmegen. De aandeelhouders hebben een principebesluit genomen om de toekomstige realisatie- en exploitatie van de warmte transportleiding naar Dukenburg te integreren in de bestaande entiteit Indigo B.V. o.b.v. onderhandse gunning, waarbij gebruik wordt gemaakt van de vrijstelling voor quasi inbesteden, óf de joint venture vrijstelling, en met minimale of geen aanpassingen in de bestaande statuten van Indigo B.V..
Op dit moment gaat het om een principebesluit. Een definitief investeringsbesluit volgt in ieder geval niet eerder dan nadat via inbesteding/aanbesteding de concessie voor warmte kavel Dukenburg succesvol aan een Warmtebedrijf is gegund en dit Warmtebedrijf het voornemen heeft om daadwerkelijk het warmte distributienet in Dukenburg te realiseren. - GR Groene metropoolregio Arnhem-Nijmegen
GR Groene metropoolregio Arnhem-Nijmegen
Openbaar en gemeentelijk belang
De Groene Metropoolregio Arnhem Nijmegen is op 1 januari 2021 van start gegaan als het nieuwe samenwerkingsverband voor de achttien gemeenten in onze regio. Deze gemeenschappelijke regeling zorgt voor een versteviging van de regionale samenwerking en een eenduidige koers: samen staan we voor de uitdaging hoe om te gaan met groei van wonen, werken en mobiliteit. Op basis van vijf hoofdopgaven willen we een balans vinden tussen levendige stedelijkheid en ontspannen leefkwaliteit: groene groei! De provincie en The Economic Board zijn belangrijke partners in de samenwerking. Om die samenwerking vorm te geven zijn afspraken vastgelegd in een Bestuursakkoord en er is een gezamenlijke investeringsagenda in de maak.
We zijn vertegenwoordigd in de GR met burgemeester Bruls als lid van het AB en onafhankelijk voorzitter van het DB. Het bestuur wordt geadviseerd door een regionale agendacommissie waarin vier Nijmeegse raadsleden zitting hebben. Daarnaast kent iedere opgave zijn eigen bestuurlijke en ambtelijke overlegstructuur. De achttien gemeenten betalen jaarlijks een bijdrage per inwoner voor de basisfinanciering van de Groene Metropoolregio en voor de deelname aan de opgaven. Tenslotte is de Groene Metropoolregio belast met de subsidiëring aan The Economic Board. De colleges van de deelnemende gemeenten hebben deze bevoegdheid overgedragen aan de Groene Metropoolregio. De door The Economic Board gevraagde jaarlijkse subsidie bedraagt € 1,00 per inwoner voor de periode 2021-2025.
Actualiteit
In 2021 is het bestuursakkoord, de Regionale Agenda 2022 en de begroting van de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen vastgesteld. De agenda maakt helder wat we de komende vijf jaar willen bereiken rondom de vijf hoofdopgaven en maakt dit concreet voor 2022. De gemeenteraad heeft ingestemd met de begroting en besloten om in te tekenen op alle vijf de hoofdopgaven in de Regionale Agenda.
- Veiligheidsregio Gelderland-Zuid, Nijmegen
Veiligheidsregio Gelderland-Zuid, Nijmegen
Financieel ligt de algemene reserve van de veiligheidsregio op de bestuurlijk gewenste norm en wil het Dagelijks Bestuur van de organisatie een beleidsarme begroting opstellen die uitzettingen zoveel als mogelijk beperkt. Voor de toekomst spelen rondom de VRGZ een aantal ontwikkelingen die gemeente Nijmegen te zijner tijd kunnen nopen om richtinggevende uitspraken te doen. Naast meer algemene thema’s die op een breed aantal terreinen actueel zijn zoals klimaatverandering en informatieveiligheid, zijn onder andere relevant:
1) de evaluatie van de Wet veiligheidsregio’s (Wvr);
2) de toekomst van het brandweerstelsel;
3) de inwerkingstreding van de Omgevingswet;
4) de onderzoeksresultaten over de bedrijfsvoeringskosten.
De VRGZ gaat in haar kaderbrief 2023 nader in op deze onderwerpen. - Park Lingezegen Elst
Park Lingezegen Elst
Openbaar belang
Park Lingezegen is voor de bewoners van Nijmegen, en in het bijzonder Nijmegen Noord, van groot belang gezien de toenemende verstedelijkingsdruk op het gebied tussen Arnhem en Nijmegen. Vanuit de nieuwe GR Park Lingezegen blijven wij de belangen waarborgen (recreatie, natuur en stadslandbouw). In 2021 is vooral de nieuwe organisatie vorm gegeven en zijn de laatste acties uitgevoerd voor de realisatie van de basisstructuur, die door de parkorganisatie wordt beheerd. Staatsbosbeheer onderhoudt het natuurgebied Waterrijk en ook met hen zijn betere afspraken gemaakt. De parkorganisatie gaat nu verder met doorontwikkeling van het parkgebied.
Gemeentelijk belang
Het bevorderen van leefbaarheid, leefmilieu en vestigingsklimaat van Nijmegen, en in de Waalsprong in het bijzonder, waarbij Park Lingezegen voorziet in een uitloopgebied voor de bewoners van Nijmegen Noord, samen met De Waaijer, het Rivierpark en de natuur in de overige uiterwaarden langs de Waal. Het park zorgt dat de verstedelijking tussen Rijn en Waal een groene contramal en buffer heeft en behoudt. Er wordt nu gewerkt aan verdere doorontwikkeling van het parkgebied voor recreatie, natuur en stadslandbouw. Bijvoorbeeld wordt nu gesproken over de inpassing van de Dorpensingel-Oost met de gemeenten Lingewaard en Nijmegen.
Actualiteiten en risico's
De nieuwe GR heeft een deugdelijke risico-inventarisatie en daarop gebaseerde adequate beheersing die geen aanspraken bevat over extra bijdragen van gemeente Nijmegen naast de normale beheerbijdrage (25% van de uitvoeringskosten).
- Leisurelands Arnhem
Leisurelands Arnhem
Leisurelands is beheerder van 19 recreatiegebieden in Oost-Nederland. Leisurelands richt op het in stand houden, optimaliseren en laagdrempelig toegankelijk houden van deze openbare recreatieplassen. In de strategische plannen wordt daarnaast ingezet op het intensiveren van de contacten met verbonden partijen en aandeelhouders. De gemeente Nijmegen is voor 16,74% aandeelhouder van Leisurelands. We verstrekken geen subsidie aan deze verbonden partij en er is geen sprake van een dividenduitkering. Leisurelands heeft drie bronnen van inkomsten: parkeren, pacht en evenementen. Het boekjaar 2021 is ondanks het niet doorgaan van evenementen en festivals positief afgesloten. Met name door de toename van het binnenlands toerisme en de bijbehorende parkeerinkomsten.
- Land over de Waal BV Nijmegen
Land over de Waal BV Nijmegen
Deze BV houden wij aan om snel in te kunnen spelen op toekomstige planontwikkelingen.
- Bank Nederlandse gemeenten
Bank Nederlandse gemeenten
De nettowinst van BNG Bank over het eerste halfjaar van 2021 bedraagt EUR 187 miljoen. De stijging van EUR 87 miljoen ten opzichte van het eerste halfjaar in 2020 is het gevolg van afnemende effecten van de COVID-19-pandemie op de economie van de westerse landen. De verbeterde economische vooruitzichten hebben met name een positief effect op de ontwikkeling van het resultaat financiële transacties en de modelmatige kredietvoorzieningen van de bank. DE ECB heeft de regels omtrent het niet uitkeren van dividend versoepeld in 2021 waardoor BNG alsnog het gehele dividend van 2019 en 2020 heeft kunnen uitkeren aan de deelnemende gemeenten.
- RvN@
RvN@
De Stichting RvN@ is een bottom-up beweging met een focus op het MKB, die innovatie, sociale en economische groei in het Rijk van Nijmegen actief stimuleert. Ondernemers, overheid, organisaties, investeerders en kennisinstellingen/studenten werken over gemeentelijke en sectorale grenzen heen samen om nieuwe en bestaande initiatieven met elkaar te verbinden en door te ontwikkelen. We ondersteunden RvN@ ook in 2021 financieel en doen volop mee. Ook voerden RvN@ een aantal belangrijke projecten uit in het kader van de economische visie, zoals de digitaliseringsvouchers en de ondernemerspitches.