Bereikbaarheid
Bedragen x € 1.000 | Totaal Budget | Realisatie tm | Budget | Realisatie 2021 | Budget 2022 - 2025 | |
Bereikbaarheid | ||||||
Specifieke investeringen | ||||||
Fietstunnels Waalsprong | 8.243 | 5.186 | 3.057 | 0 | 3.057 | |
Aanleg Dorpensingel | 6.400 | 511 | 5.889 | 96 | 5.793 | |
Parkeren Hezelpoort | 2.597 | 2.517 | 80 | 0 | 80 | |
Stationsplein | 3.000 | 826 | 2.174 | 0 | 2.174 | |
Waalbrug fiets- en busbaan | 2.470 | 2.147 | 323 | 132 | 191 | |
Fietsvriendelijke maatregelen | 4.728 | 4.729 | 0 | 0 | ||
Park & Ride | 1.200 | 893 | 307 | 235 | 72 | |
Bereikbaarheid campus o.a. Heyendaal | 2.000 | 277 | 1.723 | 187 | 1.536 | |
Station Heyendaal | 2.000 | 23 | 1.977 | 0 | 1.977 | |
Weurtseweg | 1.900 | 0 | 1.900 | 0 | 1.900 | |
Onderhoudstoestand woonstraten | 8.831 | 6.430 | 2.401 | 1.217 | 1.184 | |
Reconstructie Graafseweg | 2.300 | 223 | 2.077 | 1.963 | 114 | |
Fietsenstalling Kelfkensbos | 600 | 119 | 481 | 717 | -236 | |
Bushaltes Traianusplein en singels | 350 | 43 | 307 | 50 | 257 | |
Verkeersveilig kruispunten Energiewg | 270 | 206 | 64 | 59 | 5 | |
Campus Heijendaal en Rotondes | 500 | 0 | 500 | 0 | 500 | |
Omvormen 30km wegen binnenstad | 700 | 0 | 700 | 0 | 700 | |
Herinrichten Voorstadslaan | 150 | 0 | 150 | 152 | -2 | |
Fietsprogrammering 2021-2025 (voorheen Snelfietsroutes) | 6.245 | 0 | 6.245 | 456 | 5.789 | |
Parkeerdek Kelfkensbos | 2.450 | 0 | 2.450 | 128 | 2.322 | |
Bulkinvesteringen (jaarschijf 2021) | ||||||
Investeringen Openbare ruimte | 4.764 | 0 | 4.764 | 4.872 | -108 | |
Totaal | 61.698 | 24.130 | 37.569 | 10.263 | 27.306 |
Fietstunnels Waalsprong
Doel
Dit krediet wordt ingezet voor de infrastructurele verbeteringen voor de fiets (onder andere de verbetering van fiets op- en afgangen bij de verschillende Waalbruggen) ofwel het opheffen van belemmeringen voor de fiets. Ook maatregelen voor fietsopgang bij de Hezelpoort vallen onder dit krediet. Veel fietsers komen van of gaan naar de binnenstad; zij moeten nu fors omrijden. Doel is de kwaliteit van deze fietsroute te verbeteren door een fietsopgang ten noorden van de Hezelpoort te realiseren.
Voortgang
Uit onderzoek is gebleken dat een fietsopgang op deze locatie ruimtelijke en technisch haalbaar is. Ook is een globale kostenraming gemaakt. Het onderzoek naar de maatschappelijke kosten en baten voor de opgang Hezelpoort loopt nog steeds. Vertraging in dit onderzoek is ontstaan door de corona-periode waarin het onvoldoende mogelijk was om telresultaten boven water te krijgen. Begin 2022 zijn deze resultaten wel voorhanden en kan het onderzoek afgerond worden.
Een vervolgstap is om de inpasbaarheid af te stemmen op diverse ontwikkelingen in de omgeving en om de maatschappelijke kosten en baten inzichtelijk te krijgen. Deze afstemming zal in 2022 plaatsvinden.
Aanleg Dorpensingel
Doel
Doel is de verkeersstructuur tussen Lent en Bemmel te verbeteren. Daarbij wordt een nieuwe weg aangelegd tussen de Prins Mauritssingel en Bemmel en worden verkeersremmende maatregelen voor de bestaande verbinding getroffen.
Voortgang
Het project Dorpensingel omvat een mandje aan deelprojecten: Vossenpelsestraat-de Vossenhol en Ressensestraat in Lingewaard en het tracédeel Dorpensingel tussen Ovatonde en Zandsestraat. Begin 2019 is een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Lingewaard.
De voorbereiding van de benodigde bestemmingsplannen is ter hand genomen en de gesprekken voor grondverwerving zijn gestart. Begin 2022 zullen de bestemmingsplannen Vossenhol en Dorpensingel in procedure worden gebracht. De vroegste start van uitvoering is geraamd medio 2024.
Het zuidelijk deel van de Vossenpelsestraat is in 2019 en 2020 opnieuw ingericht tot een 30 km-zone. Hierbij is meteen de vervanging van de riolering meegenomen. Voor het noordelijke gedeelte van de Vossenpelsestraat moet het ontwerp nog worden gemaakt.
Voor het veiliger maken van de fietsoversteek Ressensetraat/RijnWaalpad, tot slot, heeft de gemeente Lingewaard een studie uitgevoerd naar de mogelijke oplossingsrichtingen. De besluitvorming ten aanzien van de voorkeursoplossing wordt in 2022 opnieuw ingebracht in de raad van Lingewaard.
Parkeren Hezelpoort
Doel
Realisatie parkeervoorziening, inclusief fietsenstalling, bij realisatie woontoren en parkeervoorziening.
Voortgang
De aanbesteding heeft vertraging opgelopen en is nu gepubliceerd. Verwachting is dat een definitieve gunning eind 2022 wordt gegeven.
Stationsplein
Doel
Voor de verbetering van de stationsomgeving aan de oostzijde is 3 miljoen euro beschikbaar. Met dat budget is een aantal maatregelen uitgevoerd, zoals de oversteek bij het ROC, de looproute Van Schaeck Mathonsingel, de looproute tussen station en fietstransferium Doornroosje en de herinrichting van de Van Oldenbarneveltstraat.
Voortgang
De aanpak van het Stationsplein is onderdeel van het grotere project aanpak Stationsgebied.
Waalbrug fiets- en busbaan
Doel
Over de realisatie en dekking van de renovatie zijn in september 2016 afspraken gemaakt met Rijkswaterstaat (RWS), vastgelegd in een Bestuursovereenkomst tussen RWS en gemeente Nijmegen. De gemeente Nijmegen draagt 5 miljoen euro bij om haar programma mogelijk te maken: de busbaan wordt omgezet in een tweerichtingen fietspad, er komt nieuwe aanstraal- en openbare verlichting. De nieuwe brugleuningen worden in staal en glas uitgevoerd. De leuningen, de herstelde borstweringen, bastions en de openbare verlichting roepen de herinnering op aan de oorspronkelijke vormgeving uit 1936. Aanvullende afspraken tussen RWS en gemeente Nijmegen zijn vastgelegd in een aanvullende bestuursovereenkomst. Op 25 oktober 2017 heeft ons college een besluit genomen over de bekostiging van benodigde aanpassingen aan de Waalbrug én van de noodzakelijke verkeersmaatregelen voorafgaand aan en tijdens de renovatieperiode.
Voortgang
Op 19 mei 2021 is uw raad geïnformeerd over de stand van zaken rondom de werkzaamheden aan de Waalbrug en over het vervolg. Fase 1 van de werkzaamheden is in voorjaar 2021 afgerond; dit betrof de vervanging van het betondek en het aanpassen van de westelijke busbaan naar een tweerichtingsfietspad. Er is een nieuwe bestuursovereenkomst gesloten waarin is vastgelegd dat fase 2 uiterlijk in 2030 zal worden gerealiseerd. Dat betreft het schilderen van de brug en de aanpassing van de leuningen, verlichting en beeldbepalende elementen.. In verband met het uitstel hebben we de co-financiering van Nijmegen (3,5 miljoen van de Bestuursovereenkomst van 5 miljoen euro) bij de 2e Voortgangsmonitor vrij laten vallen. De provinciale subsidie van 1,5 miljoen euro kon niet verlengd worden. In overleg met de Provincie hebben we daarom eind 2021 een verzoek tot scopewijziging ingediend om deze subsidie in te mogen zetten voor de uitgevoerde fietsmaatregelen aan Traianusplein en Verlengde Waalbrug Noord-West en in 2022 nog uit te voeren fietsmaatregelen aan de Verlengde Waalbrug Noord-Oost. Bij een positief besluit, vallen de daarvoor ingezette/gereserveerde eigen middelen in 2022 vrij. Bij de herstart van de werkzaamheden tegen 2030 zullen we een nieuwe claim indienen.
Fietsvriendelijke maatregelen
Opgeleverd en afgerond in 2020 (zie toelichting Stadsrekening 2020).
Park & Ride
Doel
Voor het Transferium Nijmegen Noord is een krediet beschikbaar van 1,2 miljoen euro voor de inrichtingskosten (inclusief parkeerapparatuur) van 400 parkeerplaatsen op het maaiveld. De kosten voor inrichting, apparatuur en de ontsluitingsweg zijn geraamd op € 850.000. Op 20 januari 2020 heeft de provincie ingestemd met uitbreiding van 100 parkeerplaatsen op het P+R terrein. Bij de uitvoering hiervan wordt tevens de beheerdersloge aan de Dorpensingel verplaatst naar het parkeerterrein. De verwachting is dat uitvoering eind 2020 wordt opgeleverd.
Voortgang
De uitbreiding van de parkeerplaatsen is uitgevoerd en opgeleverd. De plaatsing van het corona-testpaviljoen heeft voor vertraging gezorgd bij de bouw van de beheerdersloge. Daarnaast zijn er ook problemen geweest met de levering van materialen. De beheerdersloge wordt in het eerste kwartaal 2022 opgeleverd.
Bereikbaarheid Campus o.a. Heyendaal
Doel
Binnen de aanpak van de bereikbaarheid van geheel Nijmegen-Oost is de Heyendaalseweg / Kwekerijweg / Houtlaan het belangrijkste speerpunt. Dit vanwege de forse autostromen die gevolgen hebben voor de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid van de Campus. Doel is voor dit traject de verkeersveiligheid en de totale bereikbaarheid te verbeteren.
Voortgang
Door de gezamenlijke campuspartners in de projectgroep Duurzaam Bereikbaar Heyendaal is een visie ontwikkeld voor de Autoluwe Groene Campus. De plannen voor de kruising Heyendaalseweg/Kwekerijweg/Houtlaan worden hierin meegenomen en zullen nog verder worden ingevuld.
Verder is het project Heyendaalseweg (tussen Groesbeekseweg en Groenewoudseweg) in 2021 gerealiseerd. Dit betrof een wegreconstructie waarbij er meer ruimte is gecreëerd voor het fietsverkeer.
Station Heyendaal
Doel
Een opwaardering van station Nijmegen Heyendaal is noodzakelijk vanwege de toenemende reizigersaantallen van en naar Heyendaal. Ook moet de herkenbaarheid vanaf de Heyendaalseweg van het station, als belangrijke toegang voor het Campusgebied, verbeterd worden.
Voortgang
In overleg met alle partners (Provincie, ProRail, NS Stations, Arriva e.a.) is de eerder gekozen voorkeursvariant geoptimaliseerd om binnen het vastgestelde financiële kader te blijven. Deze geoptimaliseerde variant vormt de basis voor de uitwerking van het voorlopig ontwerp. Eind 2022 verwachten we dat het definitief ontwerp gereed is. We sluiten dan een realisatieovereenkomst waarin de afspraken voor de aanbesteding, realisatie en toekomstig onderhoud van dit ontwerp zijn vastgelegd. De afronding van het project hangt samen met de elektrificatie van de Maaslijn. Tot nog toe wordt voorzien dat de aanpassing van het station eind 2024 wordt afgerond.
Weurtseweg
Doel
De herinrichting van de Weurtseweg is nodig vanwege de versnelling in het woningbouwtempo en het waarborgen van de bereikbaarheid van Nijmegen-West. De Weurtseweg wordt gerenoveerd en tevens grotendeels afgewaardeerd tot een 30-kilometerweg/fietsstraat na het groot onderhoud van de Waalbrug en de aanleg van de Laan van Oost-Indië. Vooralsnog is dat op zijn vroegst in 2023.
Voortgang
De planvoorbereiding voor de realisatie van een fietsstraat zal in 2022 starten. Verder is er nog geen voortgang te melden. Reden voor de vertraging ten opzichte van de eerder aangegeven planning is dat de realisatie van bouwlocatie Dijkkwartier en daardoor ook de realisatie van het laatste deel van de Laan van Oost-Indië vertraagd zijn. De Weurtseweg kan pas worden aangepakt nadat de Laan van Oost-Indië is aangesloten op de Weurtseweg/Voorstadslaan. Conform huidige planning zal dat rond medio 2023 zijn.
Onderhoudstoestand woonstraten
Doel
Van een aantal woonstraten is het asfalt versleten. Om de onderhoudstoestand op het gewenste niveau
(het zo genaamde 'Marikenniveau') te brengen, is een krediet van 8,8 miljoen euro beschikbaar gesteld.
Voortgang
In 2021 is een groot aantal projecten tot uitvoering gebracht. Er is op de jaarschijf 2021 een overschrijding van 0,1 miljoen euro zichtbaar; deze wordt verrekenend met de jaarschijf uit het krediet Onderhoudstoestand woonstraten 2022.
Reconstructie Graafseweg
Doel
Er staat groot onderhoud gepland voor de Graafseweg en dat is een goed moment om extra kwaliteit en veiligheid toe te voegen aan deze uitvalsweg van de stad. Daarbij onderzoeken wij de mogelijkheden om in aansluiting op het mobiliteitsbeleid tot een andere indeling van de verkeersruimte te komen op deze weg.
In de zomer van 2017 is het eerste deel van de Graafseweg (Keizer Karelplein – Rozenstraat) gereconstrueerd. In oktober 2018 is uw Raad geïnformeerd over de bevindingen na de reconstructie van het eerste wegvak en over de verkeerskundige mogelijkheden om het tweede wegvak (Rozenstraat – Wolfskuilseweg) en derde wegvak (Wolfskuilseweg – S100) aan te passen. Voorstel op hoofdlijnen is om het tweede wegvak te versmallen naar 2x1 rijstroken en om op het derde wegvak met behoud van 2x2 rijstroken verkeersmaatregelen te treffen; beide ten gunste van de leefbaarheid en de bereikbaarheid.
Voortgang
In het voorjaar van 2020 heeft uw raad diverse malen gesproken over de beoogde versmalling van de Graafseweg (tussen Rozenstraat en Wolfskuilseweg). In juni 2020 is een raadsmotie aangenomen waarin is opgeroepen om dit wegvak daadwerkelijk te versmallen naar 2x1 rijstroken, met daarnaast een busbaan stadinwaarts. In 2021 is de herinrichting gerealiseerd. Op enkele restpunten na (o.a. herstellen trottoirbanden) is het project gereed. Eind 2022 zal de herinrichting nog worden geëvalueerd.
Fietsenstalling Kelfkensbos
Doel
Vanuit de visie op fietsparkeren is het belangrijk dat de fietsenstallingen aansluiten op het bestaande fietsnetwerk. Voor parkeergarage Kelfkensbos, nabij het stadscentrum, speelt het plan om de 1e laag van de parkeergarage om te zetten naar fietsparkeerplaatsen. Hier komt ruimte vrij voor 1.000 tot 1.500 fietsparkeerplaatsen.
Voortgang
De aanbesteding heeft enige vertraging opgelopen. De vertraging heeft te maken met de bestemmingsplanwijziging. De bomen die gerooid moeten worden, vormen onderdeel van het beschermd stadsaanzicht. Het wachten is op een goedkeuring van de welstandscommissie. Daarna kan pas de aanbesteding worden gepubliceerd. De verwachting is dat de fietsenstalling in het 3e kwartaal 2022 wordt opgeleverd. Na het opstellen van de Stadsrekening is gebleken dat gerealiseerde kosten op dit krediet niet helemaal juist zijn en moeten worden verantwoord op andere kredieten, die daarvoor voldoende ruimte beschikbaar hebben. Dat passen we aan bij de 1e Voortgangsmonitor 2022.
Bushaltes Traianusplein en singels
Doel
Met Breng en de Provincie is afgestemd dat zodra de werkzaamheden aan de Waalbrug voorbij zijn zeven dagen per week bussen over de Singels gaan rijden. Hiervoor zijn alternatieve haltes nodig op of nabij het Traianusplein en moet de halte Nassausingel worden verbeterd. Het is wenselijk dat er twee bussen achter elkaar kunnen stoppen op de haltes, er goede wachtvoorzieningen zijn en de looproutes naar de binnenstad goed zijn.
Voortgang
Dit project is inmiddels voor het grootste gedeelte gerealiseerd. De haltes Nassausingel, Canisiussingel en Valkhof zijn aangepast in 2020 en 2021. Er komt geen nieuwe halte bij het Traianusplein. De looproute vanaf Canisiussingel naar de binnenstad wordt nog bestudeerd. De haltekommen worden nog in beton uitgevoerd in 2022. De precieze realisatie hiervan is afhankelijk van de provincie. Dynamische reisinformatie systemen worden door de provincie vervangen. Dit vindt naar verwachting in 2022 plaats.
Verkeersveilig kruispunten Energieweg
Doel
Voor de oplossing van verkeersonveilige situaties worden de kruispunten Energieweg en rotondes op de Heijendaalseweg aangepakt.
Voortgang
De werkzaamheden op de Energieweg zijn afgerond. In 2021 heeft de financiële afwikkeling plaatsgevonden. De resterende middelen vallen vrij, na verrekening tekort krediet ‘Verkeersveilig kruispunten Energieweg’. Het krediet kan worden afgesloten.
Campus Heijendaal en Rotondes
Doel
Voor de oplossing van verkeersonveilige situaties worden de kruispunten en rotondes op de Heijendaalseweg aangepakt.
Voortgang
Door de campuspartners in Duurzaam Bereikbaar Heyendaal is samengewerkt aan een visie op een Autoluwe Groene Campus. De aanpak van de verkeersveiligheid op de campus wordt in dit kader verder aangepakt.
Om de ambities en principes van de Groene Autoluwe Campus in dit voorstel verder uit te werken, stelt de projectgroep Duurzaam Bereikbaar Heyendaal voor een gezamenlijk Uitvoeringsplan op te stellen.
Er is een uitvoeringsplan opgesteld in 2021. Alleen de daadwerkelijke uitvoering is nog niet van start gegaan.
Omvormen 30km wegen binnenstad
Doel
We willen de wegen Kelfkensbos, Voerweg, Waalkade-West, Veemarkt en het eerste deel van de Bisschop Hamerstraat omvormen naar 30 km per uur.
Voortgang
In 2021 zijn er voorbereidingen getroffen. Deze investering wordt in 2021-2025 gerealiseerd.
Herinrichten Voorstadslaan
Doel
De Voorstadslaan is een 30-kilometerweg en wordt zeer intensief gebruikt, veelal door geen-wijkverkeer (75%). We willen op een sobere manier de straat herinrichten om daarmee de verkeersintensiteit te verlagen.
Voortgang
De werkzaamheden zijn in 2021 uitgevoerd. We stellen voor het tekort te verrekenen met het krediet ‘Verkeersveilig kruispunten Energieweg’ en het krediet af te sluiten.
Fietsprogrammering 2021-2025 (voorheen Snelfietsroutes)
Doel
Afgelopen jaren zijn veel snelfietsroutes gerealiseerd. Door de regio Arnhem Nijmegen is een ontwerp voor het fietsnetwerk voor de hele regio vastgesteld. Een uitwerking in een uitvoeringsagenda is gereed.
Voortgang
In 2021 is een deel van de Tweede Oude Heselaan ingericht als fietsstraat. Ook zijn voorbereidende werkzaamheden verricht voor de fietsroutes Ubbergseweg en Groesbeekseweg. We merken op dat de vrijval van 0,3 miljoen euro uit de Stadsbegroting 2022 niet is meegenomen in bovenstaande tabel; zoals in de inleiding aangegeven zijn de nieuwe investeringen voor 2022 en verder en de wijzigingen daarop.
Parkeerdek Kelfkensbos
Doel
Het dak van parkeergarage Kelfkensbos lekt al geruime tijd. De dakbedekking moet worden vervangen. Dat is een kostbare aangelegenheid, omdat de gehele natuursteenbestrating van het plein moet worden verwijderd en na het vervangen van de dakbedekking weer moet worden teruggeplaatst.
Voortgang
Het vervangen van het dak wordt onderdeel van het project Valkhofkwartier. In 2022 wordt het project in voorbereiding en deels in uitvoering gebracht. De werkzaamheden zullen tot in 2023 doorlopen.
Investeringen Openbare Ruimte
Doel
In de Stadsbegroting is een jaarlijks krediet van 5 miljoen euro beschikbaar voor onderhoud aan wegen en civiele kunstwerken in de openbare ruimte.
Voortgang
Het krediet wordt aangewend voor onderhoud in de openbare ruimte. De overschrijding wordt conform onze spelregels verrekend met de investeringsruimte in 2022.
In 2021 hebben we groot onderhoud gepleegd aan verschillende asfaltwegen in de stad. Op veel locaties is een nieuwe deklaag aangebracht. Zo is de rode deklaag vervangen van fietspad Campusbaan en het fietspad aan de Kronenburgersingel (zijde park). Ook is fietsstraat Laauwikstraat voorzien van een nieuwe rode deklaag. Daarnaast is er groot onderhoud gepleegd aan de Tarweweg, Heyendaalseweg (tussen Groesbeekseweg en Groenewoudseweg), Meijhorst 10e straat, Waterstraat en de Graafseweg. Ook is de spoorovergang in de Sionsweg vernieuwd.