Begrotingsrechtmatigheid
Op grond van de Gemeentewet zijn alle overschrijdingen op de lasten ten opzichte van de begroting (na wijziging) onrechtmatig. In de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV staan de uitgangspunten voor de begrotingsrechtmatigheid. Op basis hiervan is van lastenoverschrijdingen groter dan € 100.000 getoetst of deze rechtmatig zijn.
In onderstaande tabel zijn de lastenoverschrijdingen opgenomen per programma. Deze lastenoverschrijdingen zijn per programma beoordeeld met vermelding van de kwalificatie rechtmatig of onrechtmatig.
Toelichting per programma:
In miljoenen | Begroting 2021 | Rekening 2021 | Meer uitgegeven | (R)echtmatig / (O)nrechtmatig |
---|---|---|---|---|
Bereikbaarheid | 50,3 | 51,5 | 1,2 | R |
Bestuur en organisatie | 68,2 | 68,3 | 0,1 | R |
Openbare ruimte | 46,2 | 47,6 | 1,4 | R |
Cultuur en cultureel erfgoed | 31,3 | 31,6 | 0,3 | R |
Financiën | 47,1 | 49,3 | 2,2 | R |
Programma bereikbaarheid:
De overschrijding op het programma bedraagt € 1,2 miljoen aan de lastenzijde. De grootste overschrijding wordt veroorzaakt door kosten samenhangend met Parkeren.
Oorzaken zijn € 0,5 miljoen voor inhuur voor opleggen van naheffingsaanslagen. Hier tegenover staat € 0,6 miljoen aan extra opbrengsten. Hiermee worden deze uitgaven ten behoeve van het realiseren van baten, als rechtmatig beschouwd. Voor de uitvoering van de coronamaatregelen zijn € 0,5 miljoen extra personeelskosten gemaakt. En verder is een overschrijding veroorzaakt door hogere elektriciteitskosten, oninbare schades, noodzakelijke aanpassingen aan parkeerdeks en hogere kosten in verband met inhuur van personeel. Op een lastentotaal van ruim € 50 miljoen, gaat het om een overschrijding van ca. 1% in totaal en bestaand uit een veelheid aan posten. Het is onmogelijk om deze extra kosten goed in beeld te hebben voordat de tweede voortgangsmonitor aan de Raad wordt aangeleverd. Aangezien de kosten gemaakt zijn binnen de bedoeling van het programma en niet bijtijds voorzien konden worden, beschouwen we de overschrijding als rechtmatig.
Programma Bestuur en Organisatie
De overschrijding van € 0,1 miljoen wordt veroorzaakt door inhuur waarmee ook een inhaalslag is geëffectueerd op het verstrekken van rijbewijzen en reisdocumenten, waarmee een extra inkomst is gerealiseerd. De overschrijding wordt dan ook als rechtmatig beschouwd
Programma openbare ruimte
De lastenoverschrijding wordt veroorzaakt door hogere uitgaven voor afval en reiniging € 0,7 miljoen en door € 0,7 miljoen hogere lasten voor milieubeheer. De kosten voor afvalverwerking DAR zijn pas laat in het jaar bekend en tegenover deze hoge kosten staat een bedrag aan extra baten voor afval van € 0,8 miljoen. Hiermee wordt deze lastenoverschrijding als rechtmatig beschouwd. De overschrijding op milieubeheer worden veroorzaakt door met name handhaving, incidentmeldingen en klachtenafhandeling. Hiervan is een bedrag van ruim € 0,1 miljoen wel gemeld bij de tweede voortgangsmonitor. Verder is het inzicht in uitgaven voor incidentmeldingen en klachtenafhandeling veelal vrij laat beschikbaar en zijn de uitgaven gedaan voor werkzaamheden passend binnen de programmadoelstellingen. Om die reden beschouwen wij de uitgaven als rechtmatig.
Programma Cultuur en cultureel erfgoed
De overschrijding op het programma cultuur en cultureel erfgoed wordt geheel veroorzaakt door extra uitgaven voor de noodopvang Heumensoord. Deze kosten zijn vergoed door het COA en hiermee wordt de lastenoverschrijding gecompenseerd door samenhangende baten en daarmee rechtmatig.
Programma Financiën
De overschrijding op het programma financiën kent een aantal oorzaken. De grootste oorzaak is gelegen in het afgesloten CAO akkoord voor gemeenteambtenaren. Het moment van besluitvorming liet geen ruimte om hiervoor een begrotingswijziging te maken, maar heeft wel voor € 1,7 miljoen betrekking op kosten 2021. Toedeling van deze kosten naar de diverse programma's gaf ook een zodanige administratieve belasting dat wij er voor gekozen hebben dit bedrag te verantwoorden op het programma financiën. Wij beschouwen hiermee de overschrijding als rechtmatig.
Een andere grote post is de toevoeging aan de reserves die hoger is dan was begroot. Dit wordt vooral veroorzaakt door het feit dat onze saldireserve na verwerking van het rekeningresultaat vorig jaar hoger was dan waarmee gerekend was. En op grond van de afspraken over toevoegen bespaarde rente aan de saldireserve is ook dat bedrag hoger dan was begroot. Aangezien dit het uitvoeren van een raadsbesluit is, beschouwen wij deze overschrijding ook als rechtmatig.
Tot slot is er een bedrag aan extra kosten BTW op grond van een verhoging van het niet aftrekbaar deel aan BTW, het mengpercentage, met een financieel effect van een 0,5 miljoen geweest. Dit was aangekondigd in de tweede voortgangsmonitor.
Verder is op basis van de paragraaf investeringen beoordeeld of er investeringen zijn gedaan die het krediet met meer dan € 100.000 hebben overschreden. Binnen het programma bereikbaarheid zijn enkele overschrijdingen geconstateerd, die adequaat zijn toegelicht in de paragraaf investeringen. Conform afspraken worden deze overschrijdingen gecompenseerd met de budgetten 2022.
Toelichting per investering:
In miljoenen | Krediet | Rekening 2021 | Meer uitgegeven | (R)echtmatig / (O)nrechtmatig |
---|---|---|---|---|
Investering openbare Ruimte | 4,8 | 4,9 | 0,1 | R |
Fietsenstalling Kelfkensbos | 0,5 | 0,7 | 0,2 | R |
Het kredietinvestering openbare ruimte is bedoeld voor groot onderhoud in de openbare ruimte. Volgens de gemeentelijke spelregels wordt een overschrijding op dit bulkkrediet in enig jaar verrekend met het krediet van volgend jaar. Om die reden wordt de overschrijding als rechtmatig beschouwd.
Ten aanzien van het krediet Fietsenstalling Kelfkensbos is na het opstellen van de Stadsrekening gebleken dat gerealiseerde kosten op dit krediet niet helemaal juist zijn en moeten worden verantwoord op andere kredieten, die daarvoor voldoende ruimte beschikbaar hebben. Dat passen we aan bij de 1e Voortgangsmonitor 2022.