Onderstaand wordt een toelichting gegeven op de afwijking tussen de realisatie en de dynamische begroting.
bedragen x € 1 mln | |||||
Veiligheid | Begroting 2021 primitief | Begroting 2021 na wijziging | Rekening 2021 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 14,6 | 16,0 | 16,0 | 0,0 | N |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 4,9 | 5,1 | 5,1 | 0,0 | V |
19,5 | 21,1 | 21,1 | 0,0 | V | |
Baten | |||||
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | N |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 0,5 | 0,8 | 0,7 | 0,1 | N |
0,5 | 0,8 | 0,7 | 0,1 | N | |
Totaal per programma | 19,0 | 20,3 | 20,4 | -0,1 | N |
Verschil = Begroting na wijziging -/- Rekening (V=voordeel; N=nadeel) |
Totaal programma
Aan het programma Veiligheid geven we per saldo € 20,4 miljoen uit. Het grootste deel hiervan, namelijk € 16 miljoen, gaat naar taakveld Crisisbeheersing en brandweer. Het gaat daarbij om de bijdrage aan de VRGZ van € 13,9 miljoen en € 2 miljoen voor de kosten van de regeling Functioneel LeeftijdsOntslag (FLO) voor (voormalig).
Aan het taakveld Openbare Orde en Veiligheid geven we per saldo € 4,4 miljoen uit waarvan het grootste deel als uitvoeringskosten.
Per taakveld
Taakveld Openbare Orde en Veiligheid
Batenzijde
Aan de batenzijde zijn de begrote legesinkomsten voor de vergunningen voor Horeca en Evenementen ad € 0,27 miljoen als gevolg van corona maar voor € 0,1 miljoen gerealiseerd. Tegenover dit tekort van € 0,17 miljoen staan niet-begrote extra inkomsten, onder andere door de rendabele inzet van enkele medewerkers. Al met al blijft het tekort op de baten beperkt tot € 0,1 miljoen.
Het verschil tussen de primitieve begroting en de dynamische begroting is hierboven toegelicht bij het onderdeel Begrotingswijzigingen.