Toelichting passiva 31 december 2021
Eigen vermogen
Eigen vermogen
Boekwaarde per | 31-12-2021 | 31-12-2020 |
---|---|---|
Algemene reserve | 120.381 | 78.032 |
Bestemmingsreserve | 15.747 | 14.523 |
Rekeningresultaat | 40.500 | 33.767 |
Totaal | 176.628 | 126.322 |
Het resultaat over 2021 is als volgt opgebouwd:
Rekeningresultaat 2021 | |
---|---|
Lasten | 857.106 |
Baten | 907.412 |
Saldo voor aanspreken reserves | 50.306 |
Reservemutaties: | |
Storting in de reserves | 31.215 |
Onttrekking uit de reserves | 21.409 |
Per saldo storting in reserves | 9.806 |
Voordelig resultaat voor verwerking resultaatvoorstellen | 40.500 |
Reserves
Reserves | Boekwaarde | Toevoeging | Onttrekking | Bestemming resultaat 2020 | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|---|
F022 Saldireserve | 78.033 | 22.200 | 11.084 | 31.232 | 120.381 |
Subtotaal algemene reserve | 78.033 | 22.200 | 11.084 | 31.232 | 120.381 |
F004 1%-regeling beeldende kunst | 526 | 526 | |||
F029Onderwijshuisvesting | 1.868 | 1.868 | 0 | ||
F040 ISV | 153 | 153 | 0 | ||
F046 Afschrijving | 752 | 61 | 691 | ||
F047Bereikbaarheidsfonds | 439 | 520 | -81 | ||
F051 Focus citymarketing | 76 | 76 | 0 | ||
F057 Duurzaamheidsmaatregelen | 872 | 574 | 288 | 1.157 | |
F059 Onderhoud vastgoed | 366 | 7.667 | 6.526 | 1.508 | |
F060 POG buitensport | 1.625 | 710 | 367 | 1.968 | |
F061 Decentralisatie bodemverontreiniging | 1.640 | 63 | 186 | 1.517 | |
F064 Masterplan BUIG | 144 | 144 | |||
F065 Onderhoud stadsbrug | 1.336 | 169 | 1.167 | ||
F066 Rivierenpark | 3.443 | 1 | 3.444 | ||
F067 Decembercirculaire | 1.283 | 112 | 2.535 | 3.706 | |
Subtotaal overige bestemmingsreserve | 14.522 | 9.015 | 10.325 | 2.535 | 15.747 |
Totaal reserves | 92.555 | 31.215 | 21.409 | 33.767 | 136.128 |
Saldireserve
De saldireserve is een algemene reserve en is bedoeld om risico’s op te kunnen vangen. De saldireserve maakt een belangrijk deel uit van het weerstandsvermogen. De saldireserve wordt gevoed vanuit een voordelig rekeningresultaat en/of aan de hand van een expliciet besluit van de gemeenteraad. De hoogte van de saldireserve beweegt zich binnen een bepaalde bandbreedte, bestaande uit een “harde” ondergrens en een flexibele bovengrens. Voor meer informatie hierover verwijzen wij u naar de paragraaf Weerstandsvermogen.
1%-regeling Beeldende Kunst
Voor beeldende kunst worden in bouwkredieten gelden beschikbaar gesteld. Uitvoering van kunstwerken zijn losgekoppeld van de betreffende bouwplaatsen. Tegenover de gelden die via de regeling gereserveerd worden, wordt een programma van projecten opgesteld. De grilligheid van de projecten in hun verloop- de ene opdracht duurt veel langer dan de andere en elk opdrachtproces verloopt weer anders- maakt “flexibele” beschikbaarheid van de middelen nodig. Om die reden is de reserve 1% beeldende kunst gevormd.
Reserve onderwijshuisvesting
Het doel van de reserve Onderwijshuisvesting is het oormerken van gelden voor het onderwijshuisvestingsveld. Bij raadsbesluit van 31 januari 2018 is besloten om deze reserve in te zetten voor de afboeking van de boekwaarde van de tijdelijke locatie Citadel College, zodra de definitieve locatie betrokken wordt. Dit is inmiddels geëffectueerd en dus kan de reserve opgeheven worden.
Reserve ISV
Er is vastgelegd welke projecten gefinancierd moeten worden uit deze ISV reserve. Na afwikkeling van deze projecten kan de reserve vervallen. Het gaat nog om monumentensubsidies en de Valkhofmuur. In 2021 is het laatste deel van de reserve ingezet en kan nu opgeheven worden.
Reserve Afschrijving
Bij investeringen met een economisch nut mogen bepaalde inkomsten op grond van het BBV niet in mindering worden gebracht op de nieuwe investering (verzekeringsgelden na bijv. brand, de opbrengst uit verkoop van een pand, etc.) . Deze bijdragen kunnen in de reserve afschrijving gestort worden. Via onttrekkingen uit deze reserve worden de met die investering samenhangende kapitaallasten gedekt.
Reserve Bereikbaarheidsfonds
De reserve is in 2005 ingesteld. Het doel van deze reserve is om gelden, die ontvangen worden op grond van de bouwverordening ten behoeve van alternatieve parkeervoorzieningen, beschikbaar te houden voor de realisatie van die parkeervoorzieningen. Met het raadsvoorstel “Kiezen én Delen, Parkeren in Nijmegen, is de Verordening Bereikbaarheidsfonds gemeente Nijmegen aangepast. Belangrijkste aanpassing is dat de bestemming van dit fonds verruimd is. Voorheen was de inzet beperkt tot parkeervoorzieningen en nu gaat het om een bijdrage bereikbaarheidsbeleid in bredere zin. De parkeerbijdrage heeft als doel bij te dragen in de financiering van het bereikbaarheidsbeleid van de gemeente Nijmegen indien een nieuwe ontwikkeling er zelf niet in slaagt om de parkeerbehoefte op eigen terrein op te lossen. Eind 2021 heeft deze reserve tijdelijk een negatieve stand, maar deze wordt in 2022 weer ruimschoots aangevuld.
Reserve Focus citymarketing
De raad heeft middelen vrij gemaakt voor het meerjarenprogramma citymarketingactiviteiten. De Raad heeft besloten het restant budget van deze reserve in te zetten voor extra campagnes en projecten/activiteiten op de sporen Oudste & Bruisende Stad en Health en High Tech. De reserve is hiermee volledig ingezet en kan opgeheven worden.
Reserve duurzaamheid
De Gemeenteraad heeft in mei 2013 het Vliegwielprincipe Duurzaamheid vastgesteld. De kern van dat voorstel is dat met investeren in duurzaamheidsmaatregelen kostenbesparingen (op energie) worden gerealiseerd. Het bedrag van deze besparingen brengen we in mindering op de betreffende (energie)budgetten en storten we, ter dekking van de kapitaallasten van de gerealiseerde duurzaamheids- investeringen in de reserve duurzaamheid.
Reserve onderhoud vastgoed
Jaarlijks wordt een budget beschikbaar gesteld voor onderhoud van panden. Dit onderhoud is opgenomen in een meerjarig onderhoudsplan. De werkzaamheden kunnen jaarlijks afwijken van het budget. Ter egalisering van deze kosten en het beschikbaar houden van het budget is deze bestemmingsreserve gevormd.
Reserve POG buitensport
Jaarlijks wordt een budget beschikbaar gesteld voor onderhoud buitensport. Dit onderhoud is opgenomen in een meerjarig onderhoudsplan. De werkzaamheden kunnen jaarlijks afwijken van het budget. Ter egalisering van deze kosten en het beschikbaar houden van het budget is deze bestemmingsreserve gevormd.
Reserve decentralisatie bodemverontreiniging
Nijmegen ontving in de periode 2016 t/m 2020 jaarlijks 1,1 miljoen via het gemeentefonds voor uitvoering bodemtaken. Het verschil tussen deze middelen en de jaarlijkse werkelijke kosten wordt gestort in de reserve teneinde de middelen beschikbaar te houden voor dit doel. Inmiddels zijn ook in 2021 middelen via het gemeentefonds ontvangen en is in de tweede voortgangsmonitor een voorstel over inzet van deze reserve vastgesteld.
Reserve Masterplan BUIG
Het doel van deze reserve is egalisatie van de kosten voor de uitvoering van de projecten van het masterplan BUIG 2017-2019, met een doorloop in 2020. Dit plan is nagenoeg afgerond. Enkel voor IPS-trajecten uit te voeren door de MGR is nog een bedrag beschikbaar en wordt de reserve in standgehouden.
Reserve onderhoud stadsbrug
Deze reserve is bedoeld voor het gelijkmatig spreiden van de onderhoudslasten stadsbrug. Het onderhoud is afgekocht, de termijn is contractueel vastgelegd evenals de betalingen. Het contract eindigt in 2040. In de programmakosten wordt rekening gehouden met een gelijkmatige verdeling van de onderhoudskosten en het saldo van de reserve is bestemd voor betaling van de facturen.
Reserve Rivierenpark
De gemeente heeft van het Rijk in 2016 een eenmalige afkoopsom van € 2.987.829 ontvangen voor beheer- en onderhoudswerkzaamheden aan het Rivierenpark. Dit bedrag is gestort in de reserve rivierenpark. Daarnaast wordt er jaarlijks een bedrag vanuit de exploitatie toegevoegd aan de reserve. Gedurende 25 jaar worden de kosten voor beheer en onderhoud ten laste van de reserve gebracht.
Reserve decembercirculaire / gemeentefondsmiddelen
Deze reserve is in 2018 ingesteld om middelen die we van rijkswege beschikbaar gesteld krijgen, ook te behouden voor dat doel. In de decembercirculaire krijgen we als gemeente middelen uit het gemeentefonds waarbij het onmogelijk is om deze middelen nog in het betreffende jaar te besteden. Bedoeling is dat er in het daaropvolgende jaar plannen worden ontwikkeld waarvoor deze gelden dan ingezet kunnen worden. Verder is er ook een bedrag uit de septembercirculaire 2019 in deze middelen opgenomen en dit betreft de middelen ten behoeve van het project aardgasvrije wijken. In onderstaande tabel wordt de samenstelling van de reserve per 31 december 2021 weergegeven en wordt het resultaatbestemmingsvoorstel bij deze stadsrekening vermeld. In het resultaatbestemmingsvoorstel is opgenomen dat oude, niet ingezette bedragen vrij vallen. Met uitzondering van de gelden voor de projecten aardgasvrij. Deze blijven gereserveerd voor het bestemde doel.
In euro's | ||
---|---|---|
Septembercirculaire september 2019 aardgasvrije wijken | 1.302.556 | |
Project aardgasvrij (uit 2020) | 2.372.233 | |
DU kinderen in een AZC (uit 2019) | -49.058 | * |
DU verlenging impuls samenwerking GGZ (uit 2019) | 30.000 | * |
Pilots verdere integratie arbeidsmarkt (uit 2020) | 50.460 | * |
Stand reserve per 31 december 2021 | 3.706.191 | |
Winstbestemmingsvoorstel bij de stadsrekening 2021 | ||
Toevoegen uit decembercirculaire 2021 | ||
DU Versterken dienstverlening gemeenten: personen met verward gedrag | 284.028 | |
DU Einde lening inburgeringsplichtig | 44.903 | |
Actielijn 2 Robuust rechts beschermingssysteem | 259.000 | |
Actielijn 3 Systeemleren | 56.000 | |
Actielijn 4 Versterking ondersteuning wijkteams | 534.000 | |
Actielijn 5 Impuls integraal werken | 431.000 | |
DU Experiment gesloten coffeeshopketen | 196.250 | |
Jeugdhulp | 220.000 | |
Lokaal cultuuraanbod (covid-19) | 526.000 | |
IU Inburgering | 29.918 | |
Totaal toe te voegen aan de reserve | 2.581.099 | |
Vrij laten vallen uit de reserve niet ingezette bedragen, zie * | -31.402 | |
Reserve na winstbestemming 2021 | 6.255.888 |