Aantal bedrijven en banen is gegroeid In 2021 telt Nijmegen 105.340 banen en 17.564 vestigingen van bedrijven en instellingen. Dat is een groei van 1.630 banen (+1,6%) en 484 vestigingen (+2,8%). Vergeleken met 2020 is de banengroei hoger. Het aantal vestigingen groeit juist minder hard dan de (forse) groei in eerdere jaren. Sectoraal groeit de handel het sterkst. De zorg en het onderwijs volgen daarna. De detailhandel doet het opmerkelijk goed, vooral door groei bij supermarkten en online verkoop. Krimp zien we het meest in de horeca en in de cultuur, sport en recreatie. Dit zijn sectoren waarin de coronacrisis sterk gevoeld wordt. Binnen de stad zien we in Nijmegen-Centrum een flinke banenkrimp (-7,7%). De overige stadsdelen laten groei zien. Het regionale ondernemersvertrouwen deint in 2021 mee met de lockdown-periodes. Opmerkelijk is dat in het laatste kwartaal van 2021 de verwachtingen veel beter blijven dan in het vierde kwartaal van 2020. Al met al presteert de lokale economie in 2021 goed, maar raken de negatieve gevolgen van de coronacrisis sommige sectoren en gebieden in de stad hard. Stappen gezet in het versterken van het cluster Health & High Tech Met de vaststelling van het Ambitiedocument Kanaalzone Zuid en de Ontwikkelvisie Winkelsteeg kan een begin worden gemaakt met de overgang van bedrijventerrein Winkelsteeg e.o. naar een modern gebied met een menging van werken en wonen. Doordat rond het Station Goffert ruimte ontstaat voor groei van bedrijvigheid in Health & High Tech wordt een belangrijke stap gezet in het versterken van beide clusters. Om ondernemerschap en bedrijfsontwikkeling verder te stimuleren, hebben we financieel bijgedragen aan het CITC, is Mercator Launch ondersteund en hebben we ingezet op het verstevigen van de samenwerking binnen het samenwerkingsverband Briskr. We gaven een impuls aan de lokale economie door acties uit de economische visie uit te voeren Het afgelopen jaar zijn de acties uit de economische visie met succes uitgevoerd. We deden dit samen met partijen in de stad. Hierbij zijn extra middelen ingezet om een impuls te geven aan de lokale economie. We hebben de kansrijke sectoren en het lokale MKB, ZZP'ers en starters ondersteund op het gebied van ondernemerschap en innovatie. Er zijn 98 bedrijven bereikt met digitaliseringsvouchers. Meer dan 300 deelnemers deelnemers deden mee met de inspiratiebijeenkomsten en toevallige ontmoetingen. Met de hackaton hebben 46 mensen meegedaan, verdeeld over elf teams. Met als resultaat een direct uitvoerbaar plan dat ervoor gaat zorgen dat de Health & High Tech aantrekkelijker wordt om voor te werken. Het accountmanagement speelde een belangrijke rol door steeds de verbindingen te leggen met de ondernemers. Ook is het buddynetwerk StartUp Nijmegen opgezet als stadsbrede campagne, gericht op de ondersteuning van door de coronacrisis getroffen ondernemers. Het team accountmanagement heeft gezamenlijk tientallen contacturen in gesprek met ondernemers verzorgd en partijen met elkaar in verbinding gebracht. Start van nieuwe initiatieven om de match te maken tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt In 2021 zijn we gestart met verschillende initiatieven om vraag en aanbod op de snel veranderende arbeidsmarkt beter op elkaar aan laten sluiten. Honk 1 is gestart als pilot in de binnenstad en richt zich op arbeidsmarktvraagstukken in de horeca en retail. Hier worden werkgevers en werkzoekenden op een nieuwe manier begeleid om een goede match te maken. Door de tweede lockdown in het najaar van 2021 zijn er nu nog geen concrete resultaten te geven. Via-T is een andere prominente project. Via-T moet hét centrum worden in de regio voor vakmanschap, innovatie en duurzaamheid op het NYMA terrein en is een oplossing voor opgaven op het gebied van circulaire (woning)bouw, tekort aan technisch personeel en innovatie door bedrijven. Wij hebben deze triple-helix samenwerking in 2021 ondersteund door hen te helpen het verhaal te vertellen en te verkennen welke mogelijke externe subsidies voorhanden zijn. Ook hebben we met Logistics Valley Regio Nijmegen de Logistieke Roadshow 2021 georganiseerd. Scholieren van 14 scholen in regio Nijmegen hebben deelgenomen en kennis gemaakt met logistieke opleidingen en banen. De positieve berichten hierover zijn opgepakt door regionale en landelijke media. We ondersteunden de werklocaties Het nieuwe Regionaal Programma Werklocaties 2021-2024 voor de regio Arnhem Nijmegen is in juni 2021 vastgesteld. Daarmee is nieuwe ontwikkelruimte voor bedrijventerreinen toegewezen aan de gemeente Nijmegen en is de ontwikkeling van bedrijventerrein De Grift definitief mogelijk gemaakt. Er is gewerkt aan de voorbereiding van een concept bestemmingsplan voor het nieuwe deel van De Grift en aan een geactualiseerd bestemmingsplan voor de bestaande bedrijventerreinen Oosterhout en de Rietgraaf. Ook in 2021 hebben we via het Ondernemersfonds met een aangepaste uitvoeringsregeling de professionalisering van het werklocatiemanagement ondersteund. Om de werklocaties te verduurzamen zijn er quickscans uitgevoerd voor de werklocaties Bijsterhuizen, TPN-West en de Grift. Tenslotte hebben we een aantal circulaire initiatieven ondersteund, onder ander voor duurzame terrassen (verwarmingskussens sit & heat) en het bewuster omgaan met grondstoffen zoals afgedankte ICT-apparatuur en piepschuim door bedrijven in het gebied TPN-West. Met het programma Circulaire Kickstart zijn MKB-ondernemers op weg geholpen met hun circulaire businesskansen om te gaan. Actieplan in uitvoering om een impuls te geven aan de Binnenstad We zien dat ondernemers in de sectoren retail, horeca, cultuur en evenementen nog steeds onder druk staan door de coronacrisis. Ook in 2021 is een groot gedeelte van de evenementenkalender geannuleerd. We hebben ervoor gekozen om een extra impuls te geven aan de investeringen in de Binnenstad en hebben hiervoor mét en vóór de stad een nieuw en ambitieus actieplan opgesteld met 46 acties voor een ondernemende, groene, logische, levendige en schone binnenstad. We hebben de uitvoering van het actieplan afgetrapt met het plaatsen van de schaaktafels. Dit was het winnende idee van de campagne ‘Cadeau voor de binnenstad’. Gerealiseerd zijn de volgende acties: - de schaaktafels - de bushokjes op plein 44 oppimpen - de subsidie regeling Pimp je Pand in werking gezet - de winnares van Win je Winkel bekendgemaakt |