Economie en toerisme

Wat hebben we dit jaar bereikt

Ambitie

We dragen bij aan het creëren van 10.000 extra banen in 10 jaar tijd en zijn als stad aantrekkelijk voor werkgevers en werknemers

Aantal bedrijven en banen is gegroeid
In 2021 telt Nijmegen 105.340 banen en 17.564 vestigingen van bedrijven en instellingen. Dat is een groei van 1.630 banen (+1,6%) en 484 vestigingen (+2,8%). Vergeleken met 2020 is de banengroei hoger. Het aantal vestigingen groeit juist minder hard dan de (forse) groei in eerdere jaren. Sectoraal groeit de handel het sterkst. De zorg en het onderwijs volgen daarna. De detailhandel doet het opmerkelijk goed, vooral door groei bij supermarkten en online verkoop. Krimp zien we het meest in de horeca en in de cultuur, sport en recreatie. Dit zijn sectoren waarin de coronacrisis sterk gevoeld wordt. Binnen de stad zien we in Nijmegen-Centrum een flinke banenkrimp (-7,7%). De overige stadsdelen laten groei zien. Het regionale ondernemersvertrouwen deint in 2021 mee met de lockdown-periodes. Opmerkelijk is dat in het laatste kwartaal van 2021 de verwachtingen veel beter blijven dan in het vierde kwartaal van 2020. Al met al presteert de lokale economie in 2021 goed, maar raken de negatieve gevolgen van de coronacrisis sommige sectoren en gebieden in de stad hard.

Stappen gezet in het versterken van het cluster Health & High Tech
Met de vaststelling van het Ambitiedocument Kanaalzone Zuid en de Ontwikkelvisie Winkelsteeg kan een begin worden gemaakt met de overgang van bedrijventerrein Winkelsteeg e.o. naar een modern gebied met een menging van werken en wonen. Doordat rond het Station Goffert ruimte ontstaat voor groei van bedrijvigheid in Health & High Tech wordt een belangrijke stap gezet in het versterken van beide clusters. Om ondernemerschap en bedrijfsontwikkeling verder te stimuleren, hebben we financieel bijgedragen aan het CITC, is Mercator Launch ondersteund en hebben we ingezet op het verstevigen van de samenwerking binnen het samenwerkingsverband Briskr.  

We gaven een impuls aan de lokale economie door acties uit de economische visie uit te voeren
Het afgelopen jaar zijn de acties uit de economische visie met succes uitgevoerd. We deden dit samen met partijen in de stad. Hierbij zijn extra middelen ingezet om een impuls te geven aan de lokale economie. We hebben de kansrijke sectoren en het lokale MKB, ZZP'ers en starters ondersteund op het gebied van ondernemerschap en innovatie. Er zijn 98 bedrijven bereikt met digitaliseringsvouchers. Meer dan 300 deelnemers deelnemers deden mee met de inspiratiebijeenkomsten en toevallige ontmoetingen. Met de hackaton hebben 46 mensen meegedaan, verdeeld over elf teams. Met als resultaat een direct uitvoerbaar plan dat ervoor gaat zorgen dat de Health & High Tech aantrekkelijker wordt om voor te werken. Het accountmanagement speelde een belangrijke rol door steeds de verbindingen te leggen met de ondernemers. Ook is het buddynetwerk StartUp Nijmegen opgezet als stadsbrede campagne, gericht op de ondersteuning van door de coronacrisis getroffen ondernemers. Het team accountmanagement heeft gezamenlijk tientallen contacturen in gesprek met ondernemers verzorgd en partijen met elkaar in verbinding gebracht.   

Start van nieuwe initiatieven om de match te maken tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt
In 2021 zijn we gestart met verschillende initiatieven om vraag en aanbod op de snel veranderende arbeidsmarkt beter op elkaar aan laten sluiten. Honk 1 is gestart als pilot in de binnenstad en richt zich op arbeidsmarktvraagstukken in de horeca en retail. Hier worden werkgevers en werkzoekenden op een nieuwe manier begeleid om een goede match te maken. Door de tweede lockdown in het najaar van 2021 zijn er nu nog geen concrete resultaten te geven. Via-T is een andere prominente project. Via-T moet hét centrum worden in de regio voor vakmanschap, innovatie en duurzaamheid op het NYMA terrein en is een oplossing voor opgaven op het gebied van circulaire (woning)bouw, tekort aan technisch personeel en innovatie door bedrijven. Wij hebben deze triple-helix samenwerking in 2021 ondersteund door hen te helpen het verhaal te vertellen en te verkennen welke mogelijke externe subsidies voorhanden zijn. Ook hebben we met Logistics Valley Regio Nijmegen de Logistieke Roadshow 2021 georganiseerd. Scholieren van 14 scholen in regio Nijmegen hebben deelgenomen en kennis gemaakt met logistieke opleidingen en banen. De positieve berichten hierover zijn opgepakt door regionale en landelijke media.   

We ondersteunden de werklocaties
Het nieuwe Regionaal Programma Werklocaties 2021-2024 voor de regio Arnhem Nijmegen is in juni 2021 vastgesteld. Daarmee is nieuwe ontwikkelruimte voor bedrijventerreinen toegewezen aan de gemeente Nijmegen en is de ontwikkeling van bedrijventerrein De Grift definitief mogelijk gemaakt. Er is gewerkt aan de voorbereiding van een concept bestemmingsplan voor het nieuwe deel van De Grift en aan een geactualiseerd bestemmingsplan voor de bestaande bedrijventerreinen Oosterhout en de Rietgraaf. Ook in 2021 hebben we via het  Ondernemersfonds met een aangepaste uitvoeringsregeling de professionalisering van het werklocatiemanagement ondersteund. Om de werklocaties te verduurzamen zijn er quickscans uitgevoerd voor de werklocaties Bijsterhuizen, TPN-West en de Grift. Tenslotte hebben we een aantal circulaire initiatieven ondersteund, onder ander voor duurzame terrassen (verwarmingskussens sit & heat) en het bewuster omgaan met grondstoffen zoals afgedankte ICT-apparatuur en piepschuim door bedrijven in het gebied TPN-West. Met het programma Circulaire Kickstart zijn MKB-ondernemers op weg geholpen met hun circulaire businesskansen om te gaan.

Actieplan in uitvoering om een impuls te geven aan de Binnenstad
We zien dat ondernemers in de sectoren retail, horeca, cultuur en evenementen nog steeds onder druk staan door de coronacrisis. Ook in 2021 is een groot gedeelte van de evenementenkalender geannuleerd. We hebben ervoor gekozen om een extra impuls te geven aan de investeringen in de Binnenstad en hebben hiervoor mét en vóór de stad een nieuw en ambitieus actieplan opgesteld met 46 acties voor een ondernemende, groene, logische, levendige en schone binnenstad. We hebben de uitvoering van het actieplan afgetrapt met het plaatsen van de schaaktafels. Dit was het winnende idee van de campagne ‘Cadeau voor de binnenstad’. Gerealiseerd zijn de volgende acties:   
- de schaaktafels
- de bushokjes op plein 44 oppimpen
- de subsidie regeling Pimp je Pand in werking gezet
- de winnares van Win je Winkel bekendgemaakt

Ambitie

We dragen de stad met trots uit en hebben een krachtig (inter)nationaal profiel

Nieuwe campagnes om bezoekers aan te trekken, ondanks beperkt aantal evenementen.
In 2021 hebben we ons gericht op het weer aantrekken van bezoekers van buiten de stad. Nieuwe studenten in de stad maakten tijdens de introductie kennis met Old City Young Vibe. Bezoekers van de binnenstad en klanten van de Voedselbank werden getrakteerd op een Old City Young Vibe totebag (linnen tasje). We hebben landelijk campagne gevoerd, zowel online als offline, in het openbaar vervoer en op stations. Hiermee hebben we een mooi bereik gehaald bij de doelgroepen waarop onze citymarketing zich richt. Met de campagnes laten we mensen kennis maken met onze mooie stad en verleiden we hen tot een bezoekje aan de bezoekerswebsite, ons online visitekaartje: IntoNijmegen.com. In 2021 hebben we doorgebouwd aan deze website met meer inhoud, mooiere beelden, goede promotiefilmpjes in meerdere talen. Om het de bezoeker gemakkelijk te maken zijn we opnieuw gestart met de Walk of the Town. Deze is bijgewerkt en uitgebreid met meer kunstwerken, een audiotour en verlegd door de mooie parken. Hiermee kan de bezoeker de stad onvoorbereid verkennen door simpelweg de groene lijn te volgen. Met de Nijmeegse Winterweken hebben we Nijmegen ook in de stille coronaperiode op een aantrekkelijke manier gepositioneerd.

De unieke kracht van health & high tech is in beeld gebracht
We hebben de Health & High Tech sector beter zichtbaar gemaakt voor de inwoners van de stad én voor de mensen daarbuiten, talenten en studenten. We hebben daarvoor het aanbod van IntoNijmegen verbreed. Hier worden de verhalen verteld over innovaties, onderzoek, start up, enz. Dat doen we meertalig, ook gericht op de expats. We hebben de promotieflm Health & High Tech in meerdere talen uitgebracht en deze is door de sector veelvuldig gebruikt. We dragen dit samen met de ondernemers in de sector Health & High tech uit, zoals tijdens congressen en andere events.

Lasten

x 1 miljoen
Begroot € 0
Gerealiseerd € 0
Afwijking € 0
Deze pagina is gebouwd op 04/20/2022 11:37:53 met de export van 04/20/2022 11:12:13