Ambities
Programma Bereikbaarheid | Bedragen x € 1mln | ||||
---|---|---|---|---|---|
Begroting 2021 | Rekening 2021 | Verschil | |||
Lasten | |||||
Duurzaam verkeerssysteem | Stimulering bewuste vervoerskeuze | 0,7 | 0,3 | 0,4 | V |
Veilig bereikbare stad | (Fiets)parkeerfaciliteiten | 8,8 | 10,1 | -1,3 | N |
Bereikbaarheid (econ)kerngebieden | 3,1 | 3,0 | 0,1 | N | |
Bereikbaarheid binnenhaven | 0,9 | 0,9 | 0,0 | N | |
Bereikbaarheid stad | 1,3 | 1,0 | 0,3 | V | |
Kwaliteit wegen, civiele kunstwerken | 16,6 | 16,3 | 0,3 | V | |
Schoonmaak straten | 10,0 | 10,1 | -0,1 | N | |
Uitvoeringskosten | 8,8 | 9,9 | -1,0 | N | |
50,3 | 51,5 | -1,2 | N | ||
Baten | |||||
Duurzaam verkeerssysteem | Stimulering bewuste vervoerskeuze | -0,5 | -0,3 | -0,2 | N |
Veilig bereikbare stad | (Fiets)parkeerfaciliteiten | -18,4 | -15,2 | -3,2 | N |
Bereikbaarheid (econ)kerngebieden | -1,5 | -1,5 | -0,1 | N | |
Bereikbaarheid binnenhaven | -0,8 | -0,7 | -0,1 | N | |
Bereikbaarheid stad | -0,9 | -0,9 | 0,0 | N | |
Kwaliteit wegen, civiele kunstwerken | -3,3 | -2,7 | -0,6 | N | |
Schoonmaak straten | -0,2 | -0,2 | 0,0 | N | |
Uitvoeringskosten | -0,2 | -0,1 | 0,0 | N | |
-25,8 | -21,6 | -4,2 | N | ||
Totaal per programma | 24,5 | 29,9 | -5,4 | N |
Totaal programma
Aan het programma Bereikbaarheid geven we per saldo € 29,9 miljoen uit. Het grootste deel hiervan gaat naar de ambitie We zijn en blijven een stad die veilig bereikbaar is voor bewoners, bedrijven en bezoekers.
De omvangrijkste doelen hierin zijn: We brengen en houden de kwaliteit van de infrastructuur, weginrichting en civiele kunstwerken op orde en We bieden een passend aanbod van parkeer- en stallingsfaciliteiten aan, zowel voor de auto als de fiets.
Per ambitie
Veilig bereikbare stad en Duurzaam verkeerssysteem
Lastenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er € 1,2 miljoen (2,6%) meer uitgegeven. Oorzaken van deze afwijking zijn: In het doel: We bieden een passend aanbod van parkeer- en stallingsfaciliteiten aan, zowel voor de auto als de fiets, is € 1,3 miljoen meer besteed aan inzet van eigen personeel en derden in verband met handhaving van corona-maatregelen, inhuur voor handhaving naheffingsaanslag, hogere elektriciteitskosten en oninbare schades. Daarnaast is aan het doel: Stimulering bewuste vervoerskeuze, door corona € 0,4 miljoen minder besteed aan gedragsmaatregelen.
Batenzijde
Hier tegenover staat voor het doel: Stimulering bewuste vervoerskeuze, een lagere subsidie dan geraamd.
Daarnaast is er voor het doel: We bieden een passend aanbod van parkeer- en stallingsfaciliteiten aan, zowel voor de auto als de fiets, een fors nadeel op de parkeerinkomsten van € 3,2 miljoen. Dit is veroorzaakt door de corona-maatregelen waarbij de winkels gedurende lange tijd gesloten waren en er geen evenementen zijn doorgegaan.