Wat heeft het gekost

Taakvelden

Taakvelden

Onderstaand wordt een toelichting gegeven op de afwijking tussen de realisatie en de dynamische begroting.

bedragen x € 1 mln

Bereikbaarheid

Begroting 2021 primitief

Begroting 2021 na wijziging

Rekening 2021

Verschil

Lasten

0.63 Parkeerbelasting

0,0

0,0

0,0

0,0

N

2.1 Verkeer en vervoer

35,3

36,6

36,3

0,3

V

2.2 Parkeren

11,2

11,3

13,1

-1,8

N

2.4 Economische Havens en waterwegen

1,2

1,1

1,1

0,0

N

2.5 Openbaar vervoer

1,0

1,3

1,0

0,3

V

48,6

50,3

51,5

-1,2

N

Baten

0.63 Parkeerbelasting

18,0

18,0

14,8

3,2

N

2.1 Verkeer en vervoer

2,3

5,6

4,5

1,1

N

2.2 Parkeren

0,2

0,6

0,8

-0,2

V

2.4 Economische Havens en waterwegen

0,8

0,8

0,7

0,1

N

2.5 Openbaar vervoer

0,6

0,9

0,9

0,0

N

21,8

25,8

21,6

4,2

N

Verschil = Begroting na wijziging -/- Rekening (V=voordeel; N=nadeel)

Totaal programma
Aan het programma Bereikbaarheid geven we per saldo € 29,9 miljoen uit. Het negatieve saldo bedraagt € 5,4 miljoen (19%). Het grootste deel van het programma gaat naar taakveld Verkeer en vervoer.

Per taakveld
Taakveld Parkeerbelasting
Batenzijde
We hebben in 2021 € 3,2 miljoen minder aan parkeeropbrengsten gerealiseerd. De oorzaak hiervoor ligt in de corona-maatregelen waarbij gedurende lange tijd de winkels zijn gesloten en de evenementen geen doorgang hebben gevonden.

Taakveld Verkeer en vervoer
Lastenzijde
We hebben € 0,3 miljoen minder uitgegeven doordat een aantal subsidieprojecten (Slim en Schoon Onderweg) niet door zijn gegaan.

Batenzijde
Voor de subsidieprojecten geldt dat deze worden doorgeschoven naar het volgende jaar. In 2021 betekent dit een nadeel van € 2 ton die in relatie staat met het voordeel aan de lastenkant. Verder is er voor reclameopbrengsten € 7 ton niet ontvangen. Door corona zijn de evenementen niet doorgegaan. Daarvoor kon dan ook geen reclame gemaakt worden en is een deel van de betalingen kwijtgescholden.

Taakveld Parkeren
Lastenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er € 1,8 miljoen meer uitgegeven. Oorzaken van deze afwijking zijn de € 0,5 miljoen voor inhuur voor opleggen van naheffingsaanslagen. Hier tegenover staat € 0,6 miljoen aan extra opbrengsten. Voor de uitvoering van de coronamaatregel bewaren van 1,5 m afstand in de fietsenstallingen zijn € 0,5 miljoen extra personeelskosten gemaakt. En verder is een overschrijding van € 0,6 miljoen veroorzaakt door hogere elektriciteitskosten, oninbare schades, noodzakelijke aanpassingen aan parkeerdeks en hogere kosten in verband met inhuur van personeel.

Taakveld Openbaar vervoer
Lastenzijde
In 2021 is een aantal subsidieprojecten niet doorgegaan. Dit leidt tot een voordeel van € 3 ton.

Het verschil tussen de primitieve begroting en de dynamische begroting is hierboven toegelicht bij het onderdeel Begrotingswijzigingen.

Lasten

x 1 miljoen
Begroot € 50
Gerealiseerd € 52
Afwijking € -1
Deze pagina is gebouwd op 04/20/2022 11:37:53 met de export van 04/20/2022 11:12:13