Ambitie | We zijn en blijven een stad die veilig bereikbaar is voor bewoners, bedrijven en bezoekers. |
---|---|
We verbeterden de verkeersveiligheid 1. Met een bijdrage uit de Rijkssubsidieregeling SPV (Strategisch Plan Verkeersveiligheid) zijn op meerdere erftoegangswegen kruispuntplateaus en drempels aangelegd, hebben we fietspaden tussen Traianusplein en Waalbrug en langs de Sint Annastraat (tussen Groesbeekseweg en Keizerkarelplein) verbreed, hebben we oneffenheden op verschillende fietspaden verwijderd en hebben we de Hengstdalseweg en een gedeelte van de Waterstraat tussen Niersstraat en Kanaalstraat afgewaardeerd van 50 naar 30 km/uur. Een aantrekkelijke en daarmee veilige leefomgeving Schoon Wegen, straten, pleinen Ook is in diverse straten het onderhoud integraal aangepakt. Hierbij is het versleten asfalt vervangen door gebakken klinkers. waarbij gelijktijdig ook de riolering, het groen en/of de verlichting is vervangen. Het gaat om de Plutostraat, Perzikstraat, Kastanjelaan, van Peltlaan (deels), Tijgerstraat (deels) en de Emmalaan. Deze projecten zijn nu afgerond of bijna afgerond. Gestart is met de voorbereiding van de Jerusalembuurt, waar de komende jaren het asfalt vervangen wordt door klinkers, als onderdeel van de integrale aanpak. Gladheid Een nieuwe inrichting van de Graafseweg | |
Ambitie | We hebben een stad die duurzaam bereikbaar is. |
We stimuleerden duurzame mobiliteit Tevens hebben we de uitvoeringsagenda deelmobiliteit en wijziging APV vastgesteld. Op termijn verwachten we dat deelmobiliteit bijdraagt aan het verminderen van de ruimte die nodig is voor het parkeren van voertuigen. In eerste instantie zal meer deelmobiliteit echter wel een extra druk betekenen op de schaarse bestaande openbare ruimte. We kiezen er daarom voor om door middel van de afgifte van vergunningen de controle te houden op een verantwoorde groei van deelmobiliteit. Afgelopen jaar hebben we onze uitvoeringsagenda programma deelmobiliteit vastgesteld. In de uitvoeringsagenda hebben we vastgelegd welke vormen van deelmobiliteit vanuit onze doelstellingen bezien een vergunning kunnen krijgen. We hebben daarbij ook vastgelegd welke aantallen voertuigen en hoeveel aanbieders we toelaten. Vorig jaar zijn we tevens in samenwerking met aanbieders van deelmobiliteit, zeven andere gemeenten en het Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten gestart met het vormgeven van de pilot met flexibele parkeermachtigingen. Deze pilot heeft tot doel om het eenvoudiger en efficiënter te maken voor gemeenten én aanbieders van deelmobiliteit om free-floating deelauto’s in te zetten. Ook in 2021 waren we weer Slim en Schoon Onderweg Blijvende aandacht voor zowel fiets, openbaar vervoer en parkeren Openbaar vervoer Afgelopen jaar zijn verbetering voor het buslijnennet doorgevoerd. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan de Hoogwaardig Openbaar Vervoer routes. Busroutes worden waar mogelijk versneld, terwijl de ontsluiting van de wijken op niveau blijft. Zo heeft lijn 5 een meer gestrekte route gekregen, en wordt het waterkwartier nu door verschillende lijnen met verschillende routes ontsloten. Daarnaast zijn verschillende verkeerskundige maatregelen genomen om het busnetwerk te verbeteren. Ook zijn in 2021 de voorbereidingen getroffen voor onderzoeken rond het versnellen van het OV rond Sluis Weurt en het verbeteren van de situatie bij Plein 1944. Parkeren en hubs We zijn in 2021 gestart met meerdere onderzoeken op het gebied van hubs (overstaplocaties om van modaliteit te wisselen, bijvoorbeeld van auto naar OV of fiets) . De provincie heeft een regionale hubvisie geschreven en als Nijmegen zijn we gestart met een uitwerking daarvan. De volgende onderzoeken zijn gestart: |