Bereikbaarheid

Wat hebben we dit jaar bereikt

Ambitie

We zijn en blijven een stad die veilig bereikbaar is voor bewoners, bedrijven en bezoekers.

We verbeterden de verkeersveiligheid
Landelijk staat verkeersveiligheid op de agenda. Na een jarenlange afname van verkeersongevallen is er de afgelopen jaren weer een toename te zien. Het rijk steekt daarom meer geld en energie in het terugdringen van deze ongevallen. Provincies en gemeenten zijn gevraagd een risicoanalyse uit te voeren om plekken en thema’s met een verhoogd verkeersveiligheidsrisico in kaart te brengen. Dat hebben wij in 2020 ook gedaan. In 2021 hebben wij met onder andere de volgende activiteiten verdere invulling gegeven aan de risico-gestuurde aanpak van verkeersonveiligheid:

1.   Met een bijdrage uit de Rijkssubsidieregeling SPV (Strategisch Plan Verkeersveiligheid) zijn op meerdere erftoegangswegen kruispuntplateaus en drempels aangelegd, hebben we fietspaden tussen Traianusplein en Waalbrug en langs de Sint Annastraat (tussen Groesbeekseweg en Keizerkarelplein) verbreed, hebben we oneffenheden op verschillende fietspaden verwijderd en hebben we de Hengstdalseweg en een gedeelte van de Waterstraat tussen Niersstraat en Kanaalstraat afgewaardeerd van 50 naar 30 km/uur.
2.   Op regionaal en lokaal niveau hebben we ook in 2021 deelgenomen aan verschillende verkeerseducatieprojecten en verkeersveiligheidscampagnes. Helaas moesten tijdens de langdurige lockdownperiode in het voorjaar van 2021 meerdere van dergelijke campagnes uitgesteld worden. Wel hebben we in tegenstelling tot 2020 in 2021 wel weer samen met Veilig Verkeer Nederland het praktisch verkeersexamen mogelijk kunnen maken; 1.623 kinderen op 44 schoollocaties deden mee met het verkeersexamen. Voorbeelden van andere uitgevoerde campagnes zijn de jaarlijks terugkerende fietsverlichtingscampagnes en een banden op spanning campagne.
3.   Op landelijk niveau is in 2021 een onderzoek gestart naar een nieuw afwegingskader 50 – 30 voor wegen binnen de bebouwde kom, waarbij ook sprake is van een eventuele nieuwe categorie weg: de gebiedsontsluitingsweg 30. Wij zijn betrokken bij de landelijke discussies en gesprekken hieromtrent. Deze ontwikkeling heeft er wel toe geleid dat ons voornemen om in 2021 onze eigen wegencategorisering te herzien is uitgesteld tot in 2022 om zo de actuele ontwikkelingen te kunnen toepassen op ons eigen wegennet.
Vooruitlopend hierop hebben we in 2021 wel al het gedeelte van de Waterstraat tussen Niersstraat en Kanaalstraat heringericht tot gebiedsontsluitingsweg-30, welk wegvak groot onderhoud kreeg. Deze weg is aangemeld bij kennisinstituut CROW voor een gezamenlijke evaluatie in 2022.     

Een aantrekkelijke en daarmee veilige leefomgeving
Aandacht voor de voetganger
 Vanaf 2020 werken we met acht andere grote gemeenten, vier ministeries en andere partners samen binnen de CityDeal ‘Ruimte voor lopen’ van “de agenda stad” van het ministerie BZK. Binnen de CityDeal beogen we samen te onderzoeken hoe de ideale voetgangersstad eruit moet zien en hoe we mensen kunnen verleiden tot lopen. Lopen is in de toekomstige stad een belangrijke en gezonde vorm van mobiliteit. We hebben vooral onderzocht hoe we de juiste data kunnen verzamelen om voetgangers daadwerkelijk in beeld te hebben en hoe we de aansluiting van voetgangers met het OV kunnen verbeteren.

Schoon
In 2021 zijn er weer veel inspanningen gepleegd op de aanpak van het zwerfafval in samenwerking met onze inwoners, Dar, bedrijven, scholen en verenigingen. De Waalstrandjes winnen nog steeds aan populariteit. Helaas gaat dat ook gepaard met een groter aanbod aan (zwerf)afval. Dit leidde in 2021 tot een uitbreiding van afvalvoorzieningen, extra opruimwerkzaamheden en de inzet van afvalcoaches. Ook tegen dumping, bijplaatsingen en zwerfafval elders in de stad werden afvalcoaches ingezet en vond wijkgerichte communicatie plaats met borden en via andere media. Het aantal vrijwillige wijkhelden bij Dar is opnieuw gegroeid. Bij het tegengaan van de berg afval van de studenten tijdens de introductie is een speciale actie opgezet in samenwerking met de RU en HAN. Voor het faciliteren van bewoners voor het opruimen van bladafval in hun buurt werden 600 bladkorven uitgezet.

Wegen, straten, pleinen
In 2021 hebben we groot onderhoud gepleegd aan verschillende asfaltwegen in de stad. Op veel locaties is een nieuwe deklaag aangebracht. Zo is de rode deklaag vervangen van fietspad Campusbaan en het fietspad aan de Kronenburgersingel (zijde park). Ook is fietsstraat Laauwikstraat voorzien van een nieuwe rode deklaag. Daarnaast is er groot onderhoud gepleegd aan de Tarweweg, Heyendaalseweg (tussen Groesbeekseweg en Groenewoudseweg), Meijhorst 10e straat, Waterstraat en natuurlijk de Graafseweg. Ook is de spoorovergang in de Sionsweg vernieuwd. Het ontbrekende stukje snelfietsroute over de Tweede Oude Heselaan is afgelopen jaar alsnog aangelegd.

Ook is in diverse straten het onderhoud integraal aangepakt. Hierbij is het versleten asfalt vervangen door gebakken klinkers. waarbij gelijktijdig ook de riolering, het groen en/of de verlichting is vervangen. Het gaat om de Plutostraat, Perzikstraat, Kastanjelaan, van Peltlaan (deels), Tijgerstraat (deels) en de Emmalaan. Deze projecten zijn nu afgerond of bijna afgerond. Gestart is met de voorbereiding van de Jerusalembuurt, waar de komende jaren het asfalt vervangen wordt door klinkers, als onderdeel van de integrale aanpak.

Gladheid
Met ons beleid "Grip op Gladheid" regelen we de gladheidsbestrijding op de hoofdwegen en snel-fietspaden. We zorgen zo voor een goed bereikbare stad. In 2021 zijn onze nieuwe meetstations op strategische locaties in werking gesteld, waardoor we veel effectiever en efficiënter gladheid kunnen bestrijden. Door een extra sensor in de Snelbinder weten we veel eerder wanneer onze stalen bruggen glad dreigen te worden en kunnen we hierop specifiek interveniëren. Februari 2021 kende een week van extreem winterweer met erg veel sneeuw, waardoor de bereikbaarheid onder druk kwam te staan. We hebben daarom een extra calamiteiten-aanpak aan ons programma toegevoegd, om bij dit soort extreme omstandigheden in te zetten.    

Een nieuwe inrichting van de  Graafseweg
In 2021 is de Graafseweg verder heringericht, met als doel om de leefbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren en om de bereikbaarheid voor bestemmingsverkeer te borgen. Het deel tussen Rozenstraat en Wolfskuilseweg heeft minder rijstroken gekregen; hiervoor in de plaats is een busbaan en een parallelweg gemaakt. Het deel tussen Wolfskuilseweg en Neerbosscheweg/S100 heeft smallere rijstroken gekregen; ook is kruispunt/oversteek Cavaljéweg uitgevoerd met verkeerslichten. Dit alles heeft als resultaat dat er meer ruimte is voor de bus, de fietsroute verbeterd is en er extra groen is aangelegd. Deze herinrichting is het resultaat van een intensief traject van participatie en besluitvorming.

Ambitie

We hebben een stad die duurzaam bereikbaar is.

We stimuleerden duurzame mobiliteit
Afgelopen jaar hebben we onze visie gevormd op elektrisch rijden en opladen in onze stad via het Programma Laadinfrastructuur. Hiermee hebben we een helder beeld van de opgave waarvoor we als stad staan en waarmee we aan de slag gaan. De groei van het aantal elektrische auto’s zet door. Tot 2025 ligt daarom de grootste uitdaging in het realiseren van 450 laadpalen in de openbare ruimte. Ook het aantal snellaadstations in de stad moet meegroeien met de laadbehoefte van de stad. We zetten in op zoveel mogelijk laden op privaat en semipubliek terrein. We gaan proactief en vraag-gestuurd publieke laadpunten realiseren. Nieuwbouwplannen ontwikkelen we zo veel mogelijk afgestemd op het elektrische wagenpark en de laadinfrastructuur moet passen in het (toekomstig en duurzaam) energiesysteem. Laadinfrastructuur voor stadslogistiek is voldoende en op tijd beschikbaar en de realisatie van laadinfrastructuur voor e-bussen wordt waar mogelijk gefaciliteerd.

Tevens hebben we de uitvoeringsagenda deelmobiliteit en wijziging APV vastgesteld. Op termijn verwachten we dat deelmobiliteit bijdraagt aan het verminderen van de ruimte die nodig is voor het parkeren van voertuigen. In eerste instantie zal meer deelmobiliteit echter wel een extra druk betekenen op de schaarse bestaande openbare ruimte.  We kiezen er daarom voor om door middel van de afgifte van vergunningen de controle te houden op een verantwoorde groei van deelmobiliteit.  Afgelopen jaar hebben we onze uitvoeringsagenda programma deelmobiliteit vastgesteld. In de uitvoeringsagenda hebben we vastgelegd welke vormen van deelmobiliteit vanuit onze doelstellingen bezien een vergunning kunnen krijgen. We hebben daarbij ook vastgelegd welke aantallen voertuigen en hoeveel aanbieders we toelaten.

Vorig jaar zijn we tevens in samenwerking met aanbieders van deelmobiliteit, zeven andere gemeenten en het Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten gestart met het vormgeven van de pilot met flexibele parkeermachtigingen. Deze pilot heeft tot doel om het eenvoudiger en efficiënter te maken voor gemeenten én aanbieders van deelmobiliteit om free-floating deelauto’s in te zetten.

Ook in 2021 waren we weer Slim en Schoon Onderweg
Binnen de regionale samenwerking van Slim en Schoon Onderweg zijn diverse projecten op het gebied van duurzame bereikbaarheid uitgevoerd. Twee campagnes zijn regionaal uitgerold onder de landelijke noemer van “Zo Werkt Het”, waarbij thuiswerken en hybride werken wordt gestimuleerd. Mobiliteitsmakelaars hebben werkgevers geholpen om dit goed vorm te geven. Ook hielpen de mobiliteitsmakelaars bedrijven om het gebruik van de (e-)fiets, het ov en samen rijden te stimuleren, al was dit als gevolg van corona niet altijd even urgent. Binnen Duurzaam Bereikbaar Heijendaal lag de focus ook op het vasthouden van e-learning en e-consulting. De logistieke makelaars hielpen bedrijven bij de verduurzaming van het wagenpark en bij het verminderen van het aantal kilometers. Ook de eHUBS in Nijmegen vallen onder Slim en Schoon Onderweg. Deze zijn in 2021 uitgebreid met extra voertuigen. Het gebruik van de eHUBS is ondanks corona gestaag door gegroeid. Vanuit Slim en Schoon onderweg wordt ook de digitaliseringsopgave aangestuurd, waarbij we openbare data digitaal beschikbaar maken en actueel houden.

Blijvende aandacht voor zowel fiets, openbaar vervoer en parkeren
Fiets
In 2021 is de Tweede Oude Heselaan tussen de Schependomlaan en de Molenweg ingericht als fietsstraat. Ook is de Heyendaalseweg mede voor de fiets opnieuw ingericht. Verder zijn wij met voorbereidingen begonnen voor de herinrichting van een deel van de Groesbeekseweg, de Koninginnelaan, de Ubbergseweg en de Krayenhoflaan inclusief de 5-knoop. Met deze projecten willen we het comfort en de veiligheid voor fietsers verbeteren, waardoor de toenemende hoeveelheid fietsverkeer beter kan worden gefaciliteerd. Tevens zijn de voorbereidingen getroffen voor de realisatie van een fietsparkeerlaag in de Kelfkensbosgarage.

Openbaar vervoer
Als gevolg van corona is het aantal reizigerskilometers met de bus fors gedaald; in de Regio Arnhem Nijmegen met 46%. Hierdoor heeft de vervoerder moeten snijden in de dienstregeling. Doordat de steunmaatregelen voor het openbaar vervoer zijn verlengd, en het reizigersherstel sneller ging dan verwacht, is de dienstregeling nog goed op peil gebleven. Teruggebrachte frequenties worden zo snel mogelijk weer hersteld.

Afgelopen jaar zijn verbetering voor het buslijnennet doorgevoerd. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan de Hoogwaardig Openbaar Vervoer routes. Busroutes worden waar mogelijk versneld, terwijl de ontsluiting van de wijken op niveau blijft.  Zo heeft lijn 5 een meer gestrekte route gekregen, en wordt het waterkwartier nu door verschillende lijnen met verschillende routes ontsloten.

Daarnaast zijn verschillende verkeerskundige maatregelen genomen om het busnetwerk te verbeteren. Ook zijn in 2021 de voorbereidingen getroffen voor onderzoeken rond het versnellen van het OV rond Sluis Weurt en het verbeteren van de situatie bij Plein 1944.

Parkeren en hubs
Om de woningbouwambities van de stad te realiseren, was een nieuwe parkeernota nodig. De ontwikkelingen in het Waalfront, Hof van Holland en het stationsgebied zouden niet (betaalbaar) gerealiseerd kunnen worden onder het oude parkeerregime. De parkeernota is in november 2020 door de gemeenteraad vastgesteld. De nota laat zien wat we als stad willen met parkeren tot 2030. Hiermee borduren wij voort op de huidige parkeervisie die heeft geleid tot hogere tevredenheid onder bezoekers en bewoners over parkeren en tarieven. De parkeernota sluit goed aan op het Ambitiedocument Nijmegen Goed op Weg en is opgenomen in de Omgevingsvisie. In 2021 zijn we gestart met de uitvoering van de parkeernota.

We zijn in 2021 gestart met meerdere onderzoeken op het gebied van hubs (overstaplocaties om van modaliteit te wisselen, bijvoorbeeld van auto naar OV of fiets) . De provincie heeft een regionale hubvisie geschreven en als Nijmegen zijn we gestart met een uitwerking daarvan. De volgende onderzoeken zijn gestart:
•   Onderzoek naar een grote parkeerlocatie tijdens evenementen als de Vierdaagse en concerten van MOJO
•   Onderzoek naar het effect op het Nijmeegse wegennet door toevoeging van een aantal hubs
•   Onderzoek naar het verbeteren van het gebruik van Nijmegen-Noord
•   Onderzoek naar een mogelijke hublocatie aan de zuidflank van Nijmegen.

Lasten

x 1 miljoen
Begroot € 0
Gerealiseerd € 0
Afwijking € 0
Deze pagina is gebouwd op 04/20/2022 11:37:53 met de export van 04/20/2022 11:12:13