We handelden als een goede werkgever We hebben het mobiel device beleid uitgevoerd: iedere medewerker heeft persoonlijke mobiele apparaten die passen bij de werkzaamheden. We hebben een online digitale leeromgeving voor alle medewerkers geïntroduceerd. Zo kan iedere medewerker zich plaats- en tijdonafhankelijk blijven ontwikkelen. De kantoorgebouwen zijn aangepast aan hybride werken met mogelijkheden voor videovergaderen en speciale ontmoetingsruimtes. We verbeterden de informatievoorziening en technologie We hebben het informatiebeleid 2021-2025 vastgesteld. Dat geeft richting aan verbetering van de informatievoorziening voor de komende jaren. Verder hebben we de wijze van verkennen, programmeren en toetsen van nieuwe ICT-projecten verbeterd zodat vernieuwingen beter passen bij de opgaven waar we als gemeente voor staan en we risico’s beter beheersen. Het datagestuurd werken hebben we sterk uitgebreid binnen de organisatie. Er zijn dashboards (door)ontwikkeld voor de fysieke, sociale en bedrijfsvoering domeinen. We hebben verschillende technologieën onderzocht om inzicht in verkeersstromen en mobiliteit te verkrijgen bij grote evenementen en corona-maatregelen. Om de duurzame opslag en het raadplegen van digitale documenten veilig te stellen hebben we de technische voorziening van een E-depot aangeschaft en geïmplementeerd. De bijbehorende beheer- en service-organisatie ontwikkelen we nog. De financiële informatievoorziening is verbeterd doordat we nu digitale facturen kunnen verwerken volgens de Europese Peppol-standaard (Pan-European Public Procurement Online). We werkten aan veiliger werken met informatie We hebben een bijdrage geleverd aan een landelijke standaard voor informatievoorziening over sensoren in de openbare ruimte. De invoering van het sensorenregister wacht op landelijke ontwikkelingen. We hebben de Nijmeegse standpunten over digitale identiteitsvoorzieningen onder de aandacht gebracht bij de Rijksoverheid. Inmiddels zijn deze overgenomen in het nieuwe regeerakkoord. Er verder zijn we gestart met de voorbereidingen voor de invoering van de Wet open overheid en het verbeteren van bestuurlijke informatievoorziening. De 'Week van de cybersecurity', in samenwerking met de Politie, is in afgeslankte vorm doorgegaan. We hebben maatregelen genomen om te voorkomen dat criminelen bij kwetsbaarheden, zoals in Log4j applicaties, onze systemen kunnen hacken. We zijn gestart met verplicht te volgen digitale leerlijnen over informatieveiligheid, privacy en archivering voor medewerkers. Dit bevordert de bewustwording bij medewerkers. Er is een standaard wachtwoordmanager voor alle medewerkers ingevoerd. We voerden het archiefverbeterplan verder uit De achterstanden bij het analoge archief hebben we volgens schema ingelopen. Ook de digitale opbouw van de dossiers van Verbonden Partijen loopt volgens planning. Het project om Corsa AVG proof in te richten hebben we gestart en de vernietiging van dossiers in het Sociale Domein is opgepakt. We hebben o.a. processen bij Schuldhulpverlening, Publiekszaken en de aanbestedingsprocessen gedigitaliseerd. We hebben afspraken gemaakt met de Rekenkamer over ondersteuning bij het zoeken naar informatie. Met de onze regionale partner ict Rijk van Nijmegen (iRvN) is een procedure vastgesteld over de overdracht van informatie bij de vervanging van oude applicaties door nieuwe applicaties. |