Bestuur en organisatie

Wat hebben we dit jaar bereikt

Ambitie

We zijn een transparant en slagvaardig stadsbestuur dat in samenspraak met de stad en haar omgeving aan de afgesproken doelstellingen werkt.

We verbeterden de bestuurlijke besluitvorming en informatievoorziening
We hebben de Nijmeegse inwoners ook in 2021 tijdig en helder over de besluitvorming van ons bestuur geïnformeerd. Onze besluitvorming was open en transparant. Slechts in uitzonderlijke gevallen hebben we een beperkt aantal niet openbare besluiten genomen. Dit gebeurde als openbare besluitvorming de belangen van de gemeente zou schaden en was dan altijd gebaseerd op wetgeving en het door uw raad vastgestelde Protocol geheimhouding. Eind 2021 zijn we gestart met een evaluatie van het Protocol geheimhouding. De uitkomsten daarvan leggen we voor het zomerreces 2022 aan uw raad voor.
We zorgden voor een betere beleidsontwikkeling, beleidsuitvoering en ook een betere dienstverlening. Dit deden we door objectieve, betrouwbare en bruikbare maatschappelijke informatie en kennis over stad, wijken en effecten van beleid actief te verzamelen.

We richtten samen met 18 andere regiogemeenten de Groene Metropoolregio op
We hebben samen met de gemeente Arnhem en 18 andere regiogemeenten begin 2021 de gemeenschappelijke regeling Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen opgericht. Met als doel om samen aan de slag te gaan met vijf opgaven: Circulaire regio, Productieve regio, Ontspannen regio, Groene groeiregio en Verbonden regio.
Daarnaast hebben we in het afgelopen jaar samen met de regiogemeenten een regionale agenda vastgesteld, waarin de belangrijkste opgaven op ruimtelijke en sociaaleconomische ontwikkeling voor de komende periode zijn opgenomen.

Ambitie

We zetten de Nijmegenaar centraal in onze dienstverlening.

We maakten de dienstverlening toegankelijker
We hebben meer ingezet op dienstverlening via sociale media zodat de Nijmegenaar ons via deze dienstverleningskanalen beter kan bereiken. Het kaartmateriaal dat we online beschikbaar stellen aan de Nijmegenaar voldoet volledig aan de toegankelijkheidseisen. Hiermee behoren we tot één van de weinige gemeentes in Nederland die dit hebben gerealiseerd.
We zijn doorgegaan met de Pilot ID contact. We onderzochten in deze pilot samen met burgers de werking van de identificatietool IRMA en DigiD in combinatie met (video) bellen. Op deze manier kan de Nijmegenaar zich op een veilige manier telefonisch en digitaal identificeren.
We startten met het aanpassen van onze online kanalen aan nieuwe Europese regelgeving. We blijven inzetten op Direct Duidelijk taalgebruik en zetten schrijfcoaches in die de organisatie hielpen bij het helder formuleren van on- én offline teksten.

We werkten aan klantgerichtheid
We stimuleerden klantgericht werken door klantmetingen uit te voeren en met behulp van het instrument klantreizen. Dienstverlening wordt daarmee beter vormgegeven vanuit het oogpunt van de klant. Zo hebben we bijvoorbeeld onze webformulieren aangepast en gemakkelijker te gebruiken.
We ontwikkelden slimme tools om de klanttevredenheid te verbeteren. Er kwam meer inzicht in de kwaliteit van de dienstverlening door nieuwe dashboards.

We verbeterden de (digitale) dienstverlening
We richtten de Stadswinkels coronaproof in zodat onze dienstverlening aan balies en telefoon in 2021 gewoon door kon gaan. Mede vanwege de coronamaatregelen is er meer online gecommuniceerd. Alle mogelijke kanalen en middelen zijn hiervoor ingezet.
De nieuwe digitale applicatie VrijBRP is voor de afdeling Publiekszaken in gebruik genomen. Hiermee kunnen we samen met andere gemeenten op een betrouwbare manier persoonsgegevens bijhouden. De postverwerking, dossiervorming en archivering rond dienstverlening is gedigitaliseerd. We sloten ons aan bij de landelijke pilot gericht op het online verlengen van Rijbewijzen.
We introduceerden verschillende nieuwe digitaal aan te vragen producten en diensten. Bijvoorbeeld het indienen van ondersteuningsverklaring voor een referendum en het registreren van de naam van een politieke partij. Het Open data portaal voor Nijmegenaren is uitgebreid met 9 datasets, onder andere met informatie over invasieve planten, boomhoogtes en bebouwde kom-grenzen.
En tenslotte introduceerden we een portaal voor het huren van sport- en wijkaccommodaties.

We organiseerden de verkiezingen
De Tweede Kamerverkiezingen waren anders dan anders vanwege de coronamaatregelen. We hebben de verkiezingen met ruim 1200 vrijwilligers voor het eerst over drie dagen verspreid georganiseerd. Het opkomstpercentage was 82%. Twee stembureaus waren drie dagen lang speciaal ingericht voor blinden & slechtzienden en voor doven & slechthorenden.

Ambitie

We hebben een betrouwbare en omgevingsbewuste uitvoeringsorganisatie.

We handelden als een goede werkgever
We hebben het mobiel device beleid uitgevoerd: iedere medewerker heeft persoonlijke mobiele apparaten die passen bij de werkzaamheden. We hebben een online digitale leeromgeving voor alle medewerkers geïntroduceerd. Zo  kan iedere medewerker zich plaats- en tijdonafhankelijk blijven ontwikkelen. De kantoorgebouwen zijn aangepast aan hybride werken met mogelijkheden voor videovergaderen en speciale ontmoetingsruimtes.  

We verbeterden de informatievoorziening en technologie
We hebben het informatiebeleid 2021-2025 vastgesteld. Dat geeft richting aan verbetering van de informatievoorziening voor de komende jaren. Verder hebben we de wijze van verkennen, programmeren en toetsen van nieuwe ICT-projecten verbeterd zodat vernieuwingen beter passen bij de opgaven waar we als gemeente voor staan en we risico’s beter beheersen.
Het datagestuurd werken hebben we sterk uitgebreid binnen de organisatie. Er zijn dashboards (door)ontwikkeld voor de fysieke, sociale en bedrijfsvoering domeinen. We hebben verschillende technologieën onderzocht om inzicht in verkeersstromen en mobiliteit te verkrijgen bij grote evenementen en corona-maatregelen.
Om de duurzame opslag en het raadplegen van digitale documenten veilig te stellen hebben we de technische voorziening van een E-depot aangeschaft en geïmplementeerd. De bijbehorende beheer- en service-organisatie ontwikkelen we nog. De financiële informatievoorziening is verbeterd doordat we nu digitale facturen kunnen verwerken volgens de Europese Peppol-standaard (Pan-European Public Procurement Online).

We werkten aan veiliger werken met informatie
We hebben een bijdrage geleverd aan een landelijke standaard voor informatievoorziening over sensoren in de openbare ruimte. De invoering van het sensorenregister wacht op landelijke ontwikkelingen. We hebben de Nijmeegse standpunten over digitale identiteitsvoorzieningen onder de aandacht gebracht bij de Rijksoverheid. Inmiddels zijn deze overgenomen in het nieuwe regeerakkoord. Er verder zijn we gestart met de voorbereidingen voor de invoering van de Wet open overheid en het verbeteren van bestuurlijke informatievoorziening.
De 'Week van de cybersecurity', in samenwerking met de Politie, is in afgeslankte vorm doorgegaan. We hebben maatregelen genomen om te voorkomen dat criminelen bij kwetsbaarheden, zoals in Log4j applicaties, onze systemen kunnen hacken.  
We zijn gestart met verplicht te volgen digitale leerlijnen over informatieveiligheid, privacy en archivering voor medewerkers. Dit bevordert de bewustwording bij medewerkers.  Er is een standaard wachtwoordmanager voor alle medewerkers ingevoerd.

We voerden het archiefverbeterplan verder uit
De achterstanden bij het analoge archief hebben we volgens schema ingelopen. Ook de digitale opbouw van de dossiers van Verbonden Partijen loopt volgens planning. Het project om Corsa AVG proof in te richten hebben we gestart en de vernietiging van dossiers in het Sociale Domein is opgepakt.
We hebben o.a. processen bij Schuldhulpverlening, Publiekszaken en de aanbestedingsprocessen gedigitaliseerd.  
We hebben afspraken gemaakt met de Rekenkamer over ondersteuning bij het zoeken naar informatie. Met de onze regionale partner ict Rijk van Nijmegen (iRvN) is een procedure vastgesteld over de overdracht van informatie bij de vervanging van oude applicaties door nieuwe applicaties.

Lasten

x 1 miljoen
Begroot € 0
Gerealiseerd € 0
Afwijking € 0
Deze pagina is gebouwd op 04/20/2022 11:37:53 met de export van 04/20/2022 11:12:13