We organiseerden onderwijs voor Afghaanse evacuees op Heumensoordschool Van oktober tot en met december is er basis- en voortgezet onderwijs geboden aan kinderen van Afghaanse evacuees die in de tijdelijke noodopvang Heumensoord verbleven. 182 leerlingen kregen les in het basisonderwijs, 116 leerlingen in het voortgezet onderwijs. In korte tijd is het onderwijsprogramma opgezet met behulp van de inzet van gepensioneerden en tijdelijke leerkrachten. Dit onderwijs konden wij realiseren door intensieve en constructieve samenwerking met de schoolbesturen Conexus, @voCampus en Sint Josephscholen, COA en de gemeente Heumen. Met de verantwoordelijke ministeries over de van toepassing zijnde financiële regelingen zijn vooraf afspraken gemaakt. Start van Nationaal Programma Onderwijs Nijmegen De coronacrisis had ook dit jaar een grote impact op het onderwijs; het jaar begon met een lockdown en onlineonderwijs. Een paar maanden later werd bijna overal weer fysiek onderwijs gegeven. Vervolgens gingen in het najaar steeds meer klassen en scholen in quarantaine en eindigde het jaar wederom met volledige schoolsluitingen en noodopvang in het basisonderwijs en de buitenschoolse opvang. Corona heeft een flinke impact op de leerlingen, hun ouders én de leerkrachten. Niet alleen voor de inhoud van het onderwijs, maar ook de mate waarin ruimte was en is om nieuwe zaken op te pakken. Met het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) zijn extra rijksmiddelen gekomen om de nadelige effecten van de coronamaatregelen te compenseren. Het leeuwendeel van deze middelen gaat rechtstreeks naar de scholen en een deel gaat naar de gemeente. In het najaar zijn we gestart met het Nijmeegse Nationaal Programma Onderwijs. Gelukkig hebben niet alle kinderen en jongeren achterstanden opgelopen. Helaas ontvangen wij ook zorgelijke signalen over het mentale welzijn van jongeren. Deze zorgen over het sociaal emotioneel welbevinden worden bevestigd door landelijke onderzoeken. Via het NPO Nijmegen stellen we middelen beschikbaar om hier wat aan te doen. Zo is in de zomer toegezegd om extra middelen beschikbaar te stellen voor schoolmaatschappelijk werk op het Voortgezet Onderwijs. Ook zullen wij de inzet van jongerenwerk uitbreiden naar alle VO-scholen en verlengen in 2022. Er was weinig schoolverzuim vanwege wederom een coronajaar In het schooljaar 2020-2021 waren er minder verzuimmeldingen voor 5 tot 16-jarigen dan in de jaren ervoor. Ook het aantal verzuimmeldingen voor de 16-plussers was vergelijkbaar met het vorige coronajaar, maar lager dan de jaren ervoor. In de meeste gevallen gaan de jongeren na de tussenkomst van de bureau Leerplicht en RMC weer naar school. In periode van schoolsluiting was het voor de scholen en medewerkers van bureau leerplicht soms lastig om in contact te komen met jongeren over verzuim. Maar wanneer er signalen waren dat er andere problemen speelden, werden de juiste hulpinstanties ingeschakeld. Inmiddels wordt het ‘digitale verzuim op eenzelfde manier opgepakt als het ‘normale’ fysieke verzuim. De oorzaken vertonen vaak overeenkomsten. Het gaat veelal om motivatieproblemen, psychische klachten of problemen met het dagritme. Er is veel waardering voor de flexibiliteit en veerkracht van iedereen; zowel van de leerlingen en studenten zelf als van alle docenten en ondersteuners bij het onderwijs. We zijn gestart met het regionaal programma voortijdig schoolverlaten Binnen het regionaal programma Voortijdig Schoolverlaten 2021-2024 zijn projectleiders gestart met nieuwe initiatieven of juist met de versterking van bestaande samenwerkingsprojecten. In het voortgezet onderwijs zijn er kansrijke coalities voor diverse pilots gezocht. Deze pilots zijn in het najaar opgestart en krijgen een vervolg in de resterende programma periode. In het Mbo is bijvoorbeeld een GGZ-ondersteuner begonnen ter ondersteuning van docenten en studenten. Een onafhankelijk onderzoeksbureau monitort de toegevoegde waarde van deze inzet. Daarnaast is de projectleider mbo-zorg druk bezig met het verbinden van het regionale zorgnetwerk en het ondersteuningslandschap in het mbo. Dat is gezien de regionale functie, maar ook de doelgroep die zowel 18- als 18+ is, een groot en complex speelveld waarin verschillende beleidsdomeinen elkaar kruisen. Daarnaast zijn de tussenvoorzieningen overeind gebleven en wordt er verder gewerkt aan de opbouw van een expertise netwerk van tussenvoorzieningen. Juist in coronatijd zagen we de meerwaarde van een voorziening zoals ‘de Oversteek’ binnen het mbo. Jongeren die uitvallen bij een opleiding worden hier begeleid naar een vervolgstap. Ook is de Route naar Arbeid verder verstevigd. Hiermee worden Entree leerlingen direct ondersteund naar werk. Bij een aantal niveau-2 opleidingen zijn pilots gestart om kwetsbare studenten naar werk te begeleiden waarbij wordt geprobeerd om de jongeren, indien mogelijk, alsnog een start- of deelkwalificatie te laten behalen. De pilots worden vanaf schooljaar 2021-2022 uitgebreid naar alle niveau 2 opleidingen van ROC Nijmegen. We verbeterden de basisvaardigheden van onze inwoners Met de uitbreiding van het bondgenootschap laaggeletterdheid met twee nieuwe bondgenoten en de organisatie van themabijeenkomsten zoals laaggeletterdheid en gezondheid is bijgedragen aan maatschappelijk bewustzijn voor laaggeletterdheid. We verbeterden het herkennen en doorverwijzen van laaggeletterden door trainingen te financieren die het ROC Nijmegen geeft aan vrijwilligers en professionals die met de doelgroep werken. Met de start van Team Basisvaardigheden, bestaande uit het ROC Nijmegen en de Openbare Bibliotheek Gelderland-Zuid (OBGZ), en de continuering van de functie van regionale taalcoördinator konden we vraag en aanbod beter met elkaar matchen, bijvoorbeeld doordat aanmeldingen voor leertrajecten nu via een centraal nummer lopen waardoor we de vraag beter in beeld hebben. De Monitor Volwassenen Educatie laat zien dat de formele leertrajecten voor volwassenen in onze regio een hoge impact hebben op taalbeheersing: circa 70% van de deelnemers kan taalvaardigheid beter toepassen in de praktijk. Daarnaast ervaren 40 tot 60% van de deelnemers een betere plek in de samenleving en heeft 20 tot 25% een betere plek op de arbeidsmarkt gekregen. Met onze huidige aanbieder volwasseneneducatie, het ROC Nijmegen, maakten we meerjarige subsidieafspraken om het kwalitatief goede educatieaanbod te continueren in de regio Nijmegen met ruim 400 leertrajecten per jaar voor de periode 2022 t/m 2024. Met het regionale uitvoeringsplan ‘Basisvaardigheden voor volwassenen 2021-2024’ verstevigden we de regionale samenwerking door afspraken te maken over hoe we onze gezamenlijke doelen gaan bereiken. Diverse ontwikkelingen rondom kansengelijkheid en ondersteuning in het Nijmeegse onderwijs - Met de startnotitie ‘gelijkwaardige kansen in het basisonderwijs gemeente Nijmegen’ is een eerste stap gezet in het vervolg op het gemengde scholenbeleid uit 2008, dat in juni 2021 is geëvalueerd. In de startnotitie zijn de uitgangspunten vastgelegd zoals vrije schoolkeuze, de mogelijkheid om naar een school in de buurt te gaan, gelijke kansen bij aanmelding en aandacht voor communicatie. In 2022 wordt dit verder geconcretiseerd in beleid en (uitvoerings)afspraken met het onderwijs.
- In samenwerking met universiteit, hbo, en mbo hebben we een stevige structuur van ambassadeurs en projectleiders (één per partner) die kennisinstellingen ontsluiten voor samenwerking met gemeente (en met elkaar) om te kunnen werken aan brede maatschappelijke opgaven. De Nederlandse universiteitssteden doen dit elk op hun eigen manier binnen de ‘City Deal Kennis Maken’ in afstemming met het ministerie van Binnenlandse Zaken.
- Er is een studentambtenaar aangesteld voor het schooljaar 2021-2022. Deze studentambtenaar zorgt voor de verbinding tussen studenten en de stad door samen met de Nijmeegse studentenpopulatie te werken aan onderwerpen die aansluiten bij de leefwereld van studenten en die tegelijkertijd ook van belang zijn voor de stad. Er word gewerkt aan inhoudelijke kansen voor samenwerking (bijvoorbeeld rondom wonen, duurzaamheid, welzijn) o.a. via de ‘brede vergadering’ met vertegenwoordigers van studentenraden (HAN, ROC, RU) en de koepelverenigingen.
- In 2021 zijn we gestart met de buurtteams Jeugd & Gezin én met preventieprogramma’s. In dat kader is er intensief contact met het onderwijs en de kinderopvang over wat in welke buurt en school nodig is op het gebied van jeugdhulp of preventie (zie programma WWZ). In het verlengde daarvan zijn wij samen met het onderwijs, kinderopvang en jeugdhulp aan het onderzoeken wat nodig is om kinderen – indien mogelijk - meer thuisnabij naar school of de kinderopvang te laten gaan.
- We geven invulling aan de inventarisaties die voortkomen uit de moties ‘Niet discrimineren kun je leren’ en ‘Meer kansengelijkheid in het Nijmeegse onderwijs’ (huiswerkbegeleiding). De Bibliotheek Gelderland Zuid is dit schooljaar gestart met huiswerkbegeleiding voor leerlingen uit klas 1 en 2 van het voortgezet onderwijs en op locaties in Zwanenveld, Hatert en Lindenholt. Kinderen uit minder draagkrachtige gezinnen kunnen hier via stichting Leergeld kosteloos terecht. De aanpak van discriminatie is verwerkt in de burgerschapsaanpak. We inventariseren wat goed en soms minder goed gaat en de behoeften van scholen om hun aanpak te kunnen verbeteren.
- SchoolsOUT heeft ook dit jaar scholen ondersteund bij het vergroten van draagvlak voor seksuele en genderdiversiteit bij leerlingen en hun ouders en docenten. Eind 2021 zijn alle Nijmeegse scholen bereikt. Het nieuwe uitvoeringsplan met bijbehorende budgetsubsidie SchoolsOUT voor de periode 2022-2025 is vastgesteld. Er is een nieuw samenwerkingsconvenant getekend, waarbij naast po, vo en mbo ook de twee grootste aanbieders van kinderopvang Kion en Nannies zich hebben aangesloten. Uit de laatste Gezondheidsmonitor Jeugd blijkt dat de homoacceptatie onder de Nijmeegse VO-scholieren beter scoort dan dezelfde doelgroep in Rivierenland en de rest van Oost-Nederland.
- Het aantal middelbare scholieren dat in Nijmegen naar school gaat, daalt gestaag (circa 10% in de afgelopen periode). De daling is vooral merkbaar in Nijmegen-West, bij met name het Dominicus College. Het schoolbestuur heeft aangekondigd maatregelen te moeten nemen; bij voorkeur door een fusie met een andere school (Kandinsky) en anders sluiting van het Dominicus College. De medezeggenschapsraad van de school heeft zich uitgesproken tegen beide opties. Vanwege de onrust is eind besloten de definitieve besluitvorming drie maanden op te schorten. Tijdens deze periode worden alternatieve mogelijkheden opnieuw onderzocht. Hoewel de gemeente geen formele rol hierin heeft, staat ze achter het belang van het doorlopen van een zorgvuldig proces, met als hoogste doel het borgen van goed onderwijs aan leerlingen en een goede werksfeer voor medewerkers. In het zoeken naar die verbinding blijven we waar mogelijk en gewenst met alle partijen communiceren als dat bij kan dragen aan het voeren van constructieve gesprekken en zorgvuldige processen.
- Het bereik van peuters met een VVE-indicatie is teruggelopen van 92% eind 2019 naar 83% eind 2020. Dit wordt mogelijk veroorzaakt doordat ouders peuters meer en langer thuishielden vanwege onzekerheden rond corona. In de loop van 2021 is het bereik weer iets toegenomen (tot 87% aan het eind van het 2e kwartaal)
|
Er is een nieuwe basisschool in De Stelt gebouwd De nieuwbouw van basisschool ‘de Verbinding’ in De Stelt is bijna afgerond. In het voorjaar van 2022 zal de school verhuizen van de tijdelijke locatie aan de Barbarastraat naar de nieuwe locatie. De naastgelegen gymzaal De Stelt was in de zomer van 2021 gereed. Na de zomervakantie heeft basisschool Hidaya tijdelijk haar intrek genomen in een gebouw aan de Akkerlaan 19 vanwege de sterke groei van deze school en het gebrek aan ruimte aan de Heiweg. Nieuwbouwplannen en onderwijshuisvestingaanvragen zijn in voorbereiding In 2021 is verdere invulling gegeven aan de huisvestingsaanvragen van twee niet doorgedecentraliseerde scholen en een uitbreidingsvraag van een doorgedecentraliseerde school. De nieuwbouwplannen voor basisschool Hidaya ter vervanging van de hoofdlocatie aan de Heiweg en de andere locatie aan de Akkerlaan, zijn verder uitgewerkt. Als permanente locatie voor nieuwbouw Hidaya is de Marie Curiestraat / Celsiusstraat aangewezen. De voorbereiding van de noodzakelijke bestemmingsplanherziening voor deze nieuwbouw is opgestart. Besluitvorming hierover wordt in 2022 verwacht. De scholen van Kristallis zijn in 2021 overgenomen door Stichting Aloysius. Met stichting Aloysius zijn gesprekken gestart om de huisvesting van Aventurijn op de Hatertseweg 400 en de sportvoorziening voor het bewegingsonderwijs van de locatie Park Neerbosch op orde te krijgen. Samen met Stichting Pallas en de schooldirectie is in 2021 een locatieonderzoek gestart voor een tweede locatie voor de vrije school Meander in Nijmegen. Daarnaast is in december gestart met de realisatie van de uitbreiding bij speciaal basisschool Kentalis De Taalster. Ook zijn de voorbereidingen voor nieuwbouw van de Prins Clausschool gestart. In 2021 is samen met Yuverta mbo (voormalig Helicon) onderzocht wat de mogelijkheden zijn voor een nieuwe locatie voor mbo en vmbo Yuverta in Nijmegen. In 2022 zal duidelijk worden wat deze mogelijkheden zijn. Verbetering binnenklimaat bestaande scholen Om het binnenklimaat van bestaande schoolgebouwen te verbeteren zijn negen aanvragen ingediend en toegekend door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het gaat om de regeling ‘specifieke uitkering ventilatie in scholen – SUVIS’. De realisatie en verantwoording vindt de komende jaren plaats. |