We gaan in 2021 concreet aan de slag met het volgende: - We starten met de nieuwbouw van basisschool de Verbinding in De Stelt
- We willen aantoonbaar meer mensen bereiken die moeite hebben met taal, rekenen of de computer.
We meten het maatschappelijk effect van de taaltrajecten, zodat we niet alleen weten hoeveel mensen we bereiken, maar ook of hun zelfredzaamheid en deelname is vergroot. We gaan nog meer samenwerken met scholen, werkgevers, bibliotheken, de zorg en maatschappelijke organisaties om mensen te helpen die moeite hebben met basisvaardigheden. In 2021 gaan we werkzoekenden structureel screenen op basisvaardigheden en hen ook warm doorverwijzen in samenwerking met WerkBedrijf en UWV. We ondersteunen bedrijven in de schoonmaaksector, de industrie en logistiek bij het signaleren van laaggeletterdheid en het scholen van medewerkers. - We starten met de uitvoering van het regionaal programma voortijdig schoolverlaten 2021-2024.
We ontwikkelen voor kwetsbare overstappers in het vo en mbo doorlopende leerroutes en zetten doorstroomcoaches in. Stapsgewijs willen we schoolgerichte zorgteams invoeren die verbonden zijn aan de scholen. Ook na het verlaten van onderwijs zonder een startkwalificatie is er blijvend contact om jongeren te begeleiden naar een goed toekomstperspectief. - We geven invulling aan de inventarisaties die voortkomen uit de moties ‘Niet discrimineren kun je leren’ en ‘Meer kansengelijkheid in het Nijmeegs onderwijs’.
- We maken nieuwe afspraken met de Nijmeegse schoolbesturen primair onderwijs over het gemengde scholenbeleid.
Dit naar aanleiding van de evaluatie gemengde scholen die in 2020 uitgevoerd wordt. - We starten met de visie op het onderwijsachterstandenbeleid en bredescholenbeleid in het primair onderwijs.
Dit doen we zodra de voorschoolse educatie goed staat en in samenwerking met andere programma’s binnen het sociale domein. - We maken nieuwe afspraken met het samenwerkingsverband Stromenland over passend onderwijs en jeugdhulp.
- We nemen besluiten over huisvestingaanvragen van twee niet-doorgedecentraliseerde scholen en een uitbreidingsvraag van een doorgedecentraliseerde school.
|