Met maatregelen en nieuw beleid versterken we de groene waarden in de stad In 2021 hebben we het Bomenplan vastgesteld. Onze ambitie is om een jaarlijkse groei van ons bomenareaal te realiseren van 1%. In 2021 is een aantal belangrijke lanen en beplantingsvakken op het Oude landgoed Dukenburg hersteld. Deze maatregelen zorgen niet alleen voor meer bomen, maar ook voor meer gezonde en grotere bomen. Daarnaast is sinds vorig jaar een stadsecoloog aangesteld, die bijdraagt aan de groene, klimaatbestendige en gezonde inrichting van de stad voor mens en dier. Er is gewerkt aan een concept biodiversiteitsplan en de Gedragscode Soortbescherming is van toepassing verklaard. We realiseerden en vernieuwden samen met bewoners plekken om te spelen, bewegen en ontmoeten In 2021 zijn in participatieprojecten met bewoners een plein in Lent vergroend en het plein aan het Sint Stevenskerkhof. Ook is er een tiny forest aangelegd en zijn we gestart met pilots in Brakkenstein en Lindenholt om samen met wijkbewoners sociale en groene knooppunten te realiseren en kleinere speelplekken aan te passen. In de Grote Boel is een speelplek aangelegd en in Neerbosch-Oost is een Cruyffcourt vernieuwd. In Weezenhof is de vijfde Kwiekroute van Nijmegen geopend en op het veldje bij het Montessoricollege is een sportplek voor school en buurt gerealiseerd. We hebben het participatieproces tenslotte verbeterd op basis van feedback van bewoners. Inwoners hebben geparticipeerd In 2021 zijn er 70 ideeën voor de openbare ruimte ingediend door bewoners. Hiervan zijn er 33 afgerond. Eén hiervan is bijvoorbeeld de vergroening van het Sint Stevenskerkhof waarbij bewoners hebben geparticipeerd in het vergroenen van de stenige omgeving. De overige ideeën zijn nog in onderzoek en uitwerking. Vanzelfsprekend hadden we tijdens deze periode wel meer moeite met het tot stand laten komen van projecten, omdat het samen aanplanten van plantvakken niet mogelijk was op 1,5 meter. Er zijn dus nog veel projecten in uitvoering. We hebben de gemeenteraad daarom gevraagd om het overgebleven budget van 2021 naar 2022 over te hevelen. Start vervangingsgolf kapitaalgoederen In 2021 hebben we van alle groepen van kapitaalgoederen (assets) de basisgegevens zoals areaal, jaar van aanschaf, etc. geactualiseerd. Op basis daarvan kunnen we met behulp van een model de onderhoudsbehoeften en –mogelijkheden bepalen. In de wijken Dukenburg, Hatert en De Biezen is glasvezel aangelegd. In de wijken Centrum, Nieuw-West en Oost zijn we hiermee gestart. We ondersteunden initiatieven voor stadslandbouw en voedselnetwerken Afgelopen jaar hebben we verschillende initiatieven ondersteund: van kleinschalige landbouwinitiatieven rondom de stad (de Kop van Malden) tot sociale voedselinitiateven (Van Tuin tot Bord, Voedselsurplus). Samen met de provincie en andere gemeenten brengen we steeds meer leven in het voedselnetwerk in de regio We werken aan een notitie over stadslandbouw en de gemeentelijke facilitering van landbouwinitiatieven. Ook zijn we gestart met het verkennen van mogelijkheden voor een voedselloket in De Bastei. Met verschillende maatregelen hebben we bijgedragen aan het verbeteren van de luchtkwaliteit Afgelopen jaar hebben wij in verschillende projecten gewerkt aan een verbetering van de luchtkwaliteit en vermindering van uitstoot. Dit deden we op basis van het uitvoeringsprogramma Op weg naar een gezonde luchtkwaliteit 2020-2030. In 2021 hebben we gewerkt aan de voorbereiding van drie zero emissiezones stadslogistiek: in de binnenstad, Hof van Holland en campus Heijendaal. Voor de zone op campus Heijendaal hebben we een kosten-batenanalyse uitgevoerd. Deze bleek positief en is gedeeld met de campuspartners. De campuspartners wensen meer inzicht in de kosten en gaan in samenwerking met ons dit nader in beeld brengen. Daarnaast zijn we in 2021 gestart met een aantal subsidieregelingen die bijdragen aan een schonere en gezondere luchtkwaliteit. Met de subsidieregeling voor sloop en vervanging van oude brommers en snorfietsen wordt naar verwachting ongeveer 10% van de 5.000 oude brom- en snorfietsen gesloopt. Met een subsidie voor filters en/of sloop van houtkachels helpen we inwoners om de overlast van houtkachels te verminderen. Ten slotte zijn we gestart met de voorbereiding van een subsidieregeling voor laadinfra voor zero-emissie bestelbussen van ZZP-ers en het MKB. Scherpere aanpak bedrijven met relevante luchtemissies in Nijmegen-West Specifieke aandacht ging uit naar Nijmegen-West. Overschrijding van luchtkwaliteitsnormen door de Asfalt Productie-eenheid Nijmegen (APN) bij een meting door de omgevingsdienst heeft geleid tot veel ongerustheid bij omwonenden. Deze casus laat zien dat er met betrekking tot luchtemissies meer inzet nodig is om de vergunningverlening, controle en handhaving te borgen. In 2021 hebben we een plan opgesteld voor het uitvoeren van meer metingen van de luchtkwaliteit in de leefomgeving in Nijmegen-West en Weurt. Er is een inventarisatie uitgevoerd van relevante emissies van bedrijven op het industrieterrein TPN-West en er zijn in samenwerking met de omgevingsdienst acties voorbereid en uitgevoerd bij individuele bedrijven (waaronder de APN). We hebben bewoners hierbij steeds beter betrokken, onder meer door bewonersavonden te organiseren, de contacten met de wijkvertegenwoordiging te intensiveren en een nieuwe website voor te bereiden en te vullen met de relevante informatie over luchtkwaliteit. We hebben ingezet op lobby voor schone scheepvaart en een gezonde leefomgeving aan de rivier We hebben in samenwerking met veel andere stakeholders onze lobbyboodschappen onder het voetlicht gebracht van Europa, het rijk en de Euregio. Op het gebied van schone binnenvaart hebben we vorig jaar het meerjarige Europese project Clean Inland Shipping (CLINSH) inhoudelijk afgerond. Daarin werden diverse binnenvaarttechnieken beproefd en geëvalueerd op hun effect op uitstoot en luchtkwaliteit. Vanuit CLINSH is aan Europa de aanbeveling gedaan om scheepseigenaren financieel te steunen via een vergroeningsfonds, zodat zij over kunnen stappen op schonere motoren, nabehandelingstechnieken en schone brandstoffen. Daarnaast is in samenwerking met ENGIE, BCTN en andere partners gestart met het project Energy Transhipment Hub. Dit is een innovatief project, waarbij een laadstation voor batterijcontainers voor het elektrisch varen ontwikkeld gaat worden. Door vertraging in ruimtelijke procedures is de reeds toegezegde EFRO-subsidie ingetrokken en moet gezocht worden naar vervangende financiering. De betrokken partners staan nog steeds achter de uitvoering van het project We maken bewuster gebruik van het natuurlijk systeem en de bodem Met onze bodemadviezen beperken we ons niet meer tot de chemische kwaliteit van de bodem. De bodem heeft namelijk nog veel meer. Om ons bewuster te maken hoe we gebruik kunnen maken van het natuurlijk systeem van ondergrond water en groen, hebben we een stadsgenese gemaakt: dat is het verhaal van de wording van Nijmegen. In 2021 is dit in een pilot uitgewerkt voor de wijk Hengstdal. In 2021 hebben we het ecologisch maaien van de bermen en grasvelden verder versterkt . In de stadsdelen Dukenburg en Nijmegen-Noord zijn als pilot veel gazons omgezet in kruidengras en is er veel minder gemaaid. Bewoners reageerden daar verschillend op en waren hier niet allemaal voor (niet netjes, allergieën). In de maand mei hebben we niet alle gazons gemaaid. Aan het einde van het jaar was er een goede evaluatie hierover. Dit is een onderwerp waarbij steeds verschillende belangen spelen. We proberen hierin een juiste balans te vinden. De tweede vlindermonitoring (Nijmegen-Noord) liet zien dat we het in Nijmegen prima doen met ons ecologisch beheer. |