Wat heeft het gekost

Ambities

Ambities

Programma Welzijn Wijkontwikkeling en Zorg

Bedragen x
€ 1mln

Begroting 2021
na wijziging

Rekening 2021

Verschil

Lasten

Eigen regie, respect en onderlinge steun

Ambulante jeugdhulp en dagbesteding

30,2

37,3

-7,1

N

Basisinfrastructuur volksgezondheid

6,1

6,1

0,0

N

Bescherming gezondheid inwoners

1,2

1,2

0,0

N

Bijdragen aan dierenwelzijn

0,2

0,2

0,0

N

Hulp bij schulden

1,1

1,1

0,0

N

Informele hulp en mantelzorg

4,9

5,4

-0,5

N

Ondersteuning kinderen en ouders

3,6

3,6

0,0

N

Ondersteuning mobiliteitsproblemen

6,3

6,4

-0,1

N

Ontmoeting en participatie

2,3

2,2

0,1

V

Participatie en acceptatie

3,0

2,9

0,1

V

Passende hulp vanuit WMO en Jeugdwet

6,4

6,4

0,0

N

Sterk opvoedklimaat

8,2

8,2

0,0

N

Uitvoeringskosten

12,2

12,7

-0,5

N

Verkleinen gezondheidsverschillen

0,7

0,7

0,0

N

Voorkomen van schulden

0,4

0,4

0,0

N

Zelfstandig wonen en participeren

35,5

37,1

-1,6

N

Zelfstandigheid en zelfredzaamheid

5,3

4,9

0,4

V

Ondersteuning volwassenen, gezinnen en kinderen

Beschermende woonomgeving

51,7

31,9

19,8

V

Doorbreken huiselijk geweld

6,4

6,0

0,5

V

Minder kinderen in verblijf

16,0

16,1

-0,1

N

Opvang voor daklozen

13,3

14,2

-0,9

N

Uitvoeringskosten

4,0

4,0

0,0

N

Verbeterde veiligheidsketen

5,4

4,9

0,5

V

Voorkomen van uithuiszettingen

5,4

5,6

-0,2

N

Vitaal woon & leefklimaat in wijken

Positieve ontwikkeling in wijk

0,1

0,1

0,0

N

Versterkte mogelijkheden in de wijk

10,0

9,5

0,6

V

240,1

229,0

11,0

V

Baten

Eigen regie, respect en onderlinge steun

Ambulante jeugdhulp en dagbesteding

-1,3

-1,3

0,0

N

Basisinfrastructuur volksgezondheid

-0,2

-0,2

0,0

N

Bescherming gezondheid inwoners

-0,1

-0,2

0,0

V

Informele hulp en mantelzorg

0,0

-0,1

0,1

V

Ondersteuning mobiliteitsproblemen

-0,3

-0,4

0,1

V

Ontmoeting en participatie

0,0

0,0

0,0

N

Participatie en acceptatie

-0,1

-0,1

0,0

N

Passende hulp vanuit WMO en Jeugdwet

0,0

0,0

0,0

N

Sterk opvoedklimaat

-0,4

-0,5

0,1

V

Uitvoeringskosten

-0,6

-1,5

0,9

V

Verkleinen gezondheidsverschillen

-0,1

-0,1

0,0

N

Voorkomen van schulden

0,0

0,0

0,0

N

Zelfstandig wonen en participeren

-1,1

-1,2

0,1

V

Zelfstandigheid en zelfredzaamheid

0,0

-0,2

0,2

V

Ondersteuning volwassenen, gezinnen en kinderen

Beschermende woonomgeving

-1,9

-1,0

-0,9

N

Doorbreken huiselijk geweld

-0,4

-0,3

0,0

N

Minder kinderen in verblijf

-0,8

-0,4

-0,4

N

Opvang voor daklozen

-0,1

-0,1

0,0

N

Uitvoeringskosten

-1,7

-1,8

0,0

N

Voorkomen van uithuiszettingen

-0,7

-0,7

0,0

N

Vitaal woon & leefklimaat in wijken

Versterkte mogelijkheden in de wijk

-5,2

-4,6

-0,6

N

-15,1

-14,9

-0,2

N

Totaal per programma

225,0

214,1

10,9

V

Totaal programma
Aan het programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg geven we per saldo € 214,1 miljoen uit. Het grootste deel hiervan gaat naar de ambitie Eigen regie, respect en onderlinge steun (€ 130,8 miljoen). Binnen deze ambitie gaat het meeste geld naar de volgende doelen: 1. Zelfstandig wonen en participeren (€ 35,9 miljoen)  2. Ambulante jeugdhulp en dagbesteding (€ 36,0 miljoen). Bij de ambitie Ondersteuning volwassenen, gezinnen en kinderen (€ 78,3 miljoen) gaat het meeste geld naar het doel Beschermende woonomgeving (€ 30,9 miljoen).

Ambitie Vitaal Woon en Leefklimaat in wijken
Lastenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er € 0,6 miljoen (6%) minder uitgegeven. Oorzaken van deze afwijking zijn:

Doel: Versterkte mogelijkheden in de wijk
Lagere uitgaven van € 0,5 miljoen. Door de sluiting van de wijkaccommodaties in verband met corona is de inkoop voor de horeca lager geweest dan geraamd (€ 0,2 miljoen). Daarnaast is er minder onderhoud uitgevoerd (€ 0,2 miljoen).

Batenzijde
Hier staan voor € 0,6 lagere baten tegenover. Deze worden veroorzaakt door de sluiting van de wijkaccommodaties in verband met corona.

Doel: Versterkte mogelijkheden in de wijk
Lagere inkomsten  van € 0,6 miljoen.

Ambitie Eigen regie, respect en onderlinge steun
Lastenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er € 8,6 miljoen (7%) meer uitgegeven. Oorzaken van deze afwijking zijn:

Doel ambulante jeugdhulp en dagbesteding
Op dit doel is € 7,1 miljoen meer uitgegeven dan begroot. Mede door corona was de druk op de jeugdzorg ook in 2021 onverminderd hoog. De hogere uitgaven hebben vooral betrekking op de onderdelen jeugd-ggz € 2,5 miljoen, ambulante jeugdhulp € 1,8 miljoen, dagbehandeling € 1,8 miljoen en op overige zorgsoorten € 1,3 miljoen. Aan de persoonsgebonden budgetten is € 0,3 miljoen minder uitgegeven. Op onderdelen is er sprake van een hogere instroom en zagen we vooral een stijging van de specialistische jeugdzorg en langere wachttijden.

Doel: Informele hulp en mantelzorg
Op dit beleidsdoel is € 0,1 miljoen van de subsidie- en overige budgetten 2021 niet uitgegeven vanwege minder activiteiten door corona (voordeel). Bij de dagbesteding ouderen moesten er, door de coronamaatregelen, groepen uitgebreid worden en extra kosten voor vervoer gemaakt worden. We gaven hierdoor bijna € 0,6 miljoen meer uit aan dagbesteding (nadeel). Het budget voor het mantelzorgcompliment is, net als in voorgaande jaren, overschreden. De overschrijding is €0,1 miljoen en reeds genoemd in de 2 e voortgangsmonitor (nadeel).

Doel: Ondersteuning mobiliteitsproblemen:
Op dit beleidsdoel is € 0,1 miljoen meer uitgegeven dan begroot. Er is € 0,9 miljoen meer besteed aan hulpmiddelen. Daarentegen is er € 0,8 miljoen minder besteed aan vraagafhankelijk vervoer. Door de coronacrisis is er minder gebruik gemaakt van vervoer.

Doelen: Ontmoeting en participatie en Participatie en acceptatie
Op beide doelen is  € 0,1 miljoen van de subsidie- en overige budgetten 2021 niet uitgegeven vanwege minder activiteiten door corona.

Doel: Zelfstandig wonen en participeren
Op dit beleidsdoel is € 1,5 miljoen meer uitgegeven dan begroot.  Dat wordt veroorzaakt door een nadeel op begeleiding en een voordeel op huishoudelijke hulp. Het nadeel op Wmo-begeleiding is gegroeid door een sterke tariefstijging op specialistische begeleiding wat leidt tot een resultaat van € 2,6 miljoen negatief.
 (inclusief € 0,5 miljoen voordeel op het PGB-budget). Door een interventie middels buurtteams verwachten we de tekorten stapsgewijs terug te dringen. Voor huishoudelijke hulp bedraagt het resultaat € 1,0 miljoen (incl. € 0,4 miljoen voordeel op het PGB-budget) positief.

Doel: Zelfstandigheid en zelfredzaamheid
Voor dit doel ontvingen we voor bestrijding eenzaamheid ouderen middelen van het rijk van € 0,3 miljoen die we ingezet  hebben ter dekking van uitbreiding van de dagbesteding ouderen (doel informele hulp en mantelzorg).
Voor een deel van het budget voor  Statushouders en de Nieuwe Wet Inburgering hebben we eerder in 2021 al een budgetoverheveling aangevraagd. Dat daar nu toch € 0,1 miljoen overblijft, heeft  als voornaamste oorzaak dat het niet meer lukte om in 2021 nog een participatiecoach aan te stellen. De participatiecoach gaat in 2022 aan de slag en bij de vaststelling van de jaarrekening zal bij de tweede winstbestemming gevraagd worden de middelen die in 2021 beschikbaar waren hiervoor (€ 76.000) te bestemmen voor dit doel in 2022.

Uitvoeringskosten:
De uitvoeringskosten van deze ambitie laten een overschrijding zien van € 0,5 miljoen. Deze wordt echter volledig gecompenseerd door baten.

Batenzijde
Hier staan voor € 1,7 miljoen  hogere baten tegenover. Deze worden veroorzaakt door:

Doel: Informele hulp en mantelzorg ondersteuning
Op dit beleidsdoel is bij de vaststellingen van de jaarrekeningen 2020 met betrekking tot de dagbesteding  ouderen en mantelzorg/respijtzorg in 2021 voor € 0,1 miljoen aan niet ingezette subsidies teruggevorderd.

Doel: Zelfstandigheid en zelfredzaamheid
Op dit beleidsdoel is bij de vaststellingen van de jaarrekeningen 2020 m.b.t. ondersteuning ouderen/zelfredzaamheid in 2021 voor € 0,2 miljoen aan niet ingezette subsidies teruggevorderd.

Doel: Ondersteuning mobiliteitsproblemen
Op dit beleidsdoel is € 0,1 miljoen meer aan eigen bijdragen ontvangen dan begroot.

Doel: Zelfstandig wonen en participeren
Op dit beleidsdoel is € 0,1 miljoen meer ontvangen dan begroot. Het betreffen onvoorziene baten uit voorgaande jaren.

Tegenover de uitvoeringslasten staat een baat van € 0,9 miljoen. Dit betreft een opbrengst voor de detachering van de Wmo-medewerkers bij Sterker.

Ambitie Ondersteuning volwassenen, gezinnen en kinderen
Lastenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er € 19,9 miljoen (19%) minder uitgegeven. Oorzaken van deze afwijking zijn:
Doelen: Voorkomen van uithuiszettingen en Opvang voor daklozen .
Beide doelen hebben betrekking op het beleidsdoel 'Maatschappelijke opvang'. Deze centrumgemeente taak laat per saldo een overschrijding zien van € 1,1 miljoen op de begrote lasten. De overschrijding heeft enerzijds te maken met corona gerelateerde kosten, zoals de meerkosten Corona (beschermingsmiddelen, extra schoonmaakkosten en extra personele kosten) die de zorgaanbieders doorberekenen. Anderzijds zien we dat de druk op de opvang voor dak- en thuislozen, onder andere door de strengere Corona-eisen, toeneemt. Dit leidt tot extra en andersoortige opvang en hogere uitgaven (24 uursopvang De Hulsen/Schependomlaan, Droombankje en Winteropvang).

Doel: Beschermde woonomgeving .
Deze centrumgemeente taak heeft betrekking op Wmo beschermd wonen en laat een significant voordeel zien van € 19,8 miljoen (lagere lasten). Dit betreft een incidenteel voordeel aangezien we zeer waarschijnlijk vanaf 2024 te maken krijgen met een objectief (her)verdeelmodel. Met de 2e voortgangsrapportage hebben we van dit voordeel al melding gemaakt.
Het lagere uitgavenpatroon heeft voornamelijk te maken met de forse afbouw van het aantal gecontracteerde intramurale BW-plekken in de afgelopen jaren. Daarentegen hebben zorgaanbieders meer ruimte gekregen om ambulante trajecten (Beschermd thuis) in te zetten. Echter deze intensivering van Beschermd thuis producten blijft achter; Beschermd thuis wordt wel vaker ingezet door de zorgaanbieders, maar minder dan gecontracteerd.
Voor Wmo beschermd wonen is 2021 een a-typisch jaar geweest. Dit heeft te maken met de openstelling van de Wet langdurige zorg (Wlz) voor mensen met een psychische problematiek. In 2021 zijn er 370 cliënten (31%) uitgestroomd en overgegaan naar de Wlz. Vanwege deze overgang hebben we veel minder zorgkosten (ZIN en PGB) gemaakt vergeleken met voorgaande jaren, maar is ook de Rijksbijdrage vanaf 2021 neerwaarts aangepast voor centrumgemeente Nijmegen.

Doel: Doorbreken huiselijk geweld.
Op dit beleidsdoel is minder uitgegeven dan begroot; dit levert een voordeel op van € 0,5 miljoen. In 2021 is de nieuwe regio aanpak ‘Samen voor een Thuis zonder Geweld’ vastgesteld. Een aantal activiteiten die hieronder vallen zitten nog in de opstartfase (bijvoorbeeld 'Toekomsttuin Kind en Gezinsbescherming'), waardoor een deel van de beschikbare middelen niet ingezet konden worden.

Doel: Minder kinderen in verblijf
Het gaat hier om maatregelen gericht op de opvang van kinderen en jeugdigen, inclusief maatwerk dienstverleningsmaatregelen voor jeugdigen in de opvangvoorzieningen verblijven.
Aan dit doel is € 0,1 miljoen meer uitgegeven dan begroot. Het betreft:
- een nadeel op Jeugdzorg met verblijf van € 0,5 miljoen
- een voordeel van € 0,56 miljoen op de specifieke uitkering expertisecentra Jeugd gecombineerd met een nadeel van € 0,45 miljoen als gevolg van regionale vereveningsafspraken over specialistische jeugdhulp. De specifieke uitkering betreft een bijdrage van het Rijk met een meerjarige bestedingsdoel.  

Doel: Verbeterde veiligheidsketen
Aan dit doel is minder uitgegeven dan begroot. Dit levert een voordeel op van € 0,5 miljoen. Dit voordeel heeft te maken met enerzijds lagere uitgaven op onderdelen van jeugdbescherming en anderzijds een hoger budget als gevolg van een gecorrigeerde rijksbijdrage van de IU Voogdij/18+ uit de meicirculaire 2020.

Batenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er € 1,3 miljoen (23%) minder baten gerealiseerd. Oorzaken van deze afwijking zijn:

Doel: Beschermde woonomgeving
De lagere ontvangsten van het CAK (eigen bijdragen van beschermd wonen cliënten) leveren een nadeel op van € 1,2 miljoen. Door de overgang van een aanzienlijk deel van de BW cliënten populatie naar de Wet langdurige zorg (Wlz) in 2021, zijn de ontvangsten uit eigen bijdragen van cliënten aanzienlijk verminderd. Daarnaast levert het vanaf dit jaar conform verslaggevingsregels verantwoorden van de eigen bijdragen (via kasstelsel), een éénmalig nadeel op.
Met de 2 e voortgangsmonitor hebben we rekening gehouden met de verlaging van de eigen bijdragen beschermd wonen. Het effect door de Wlz overgang en de stelselwijziging is echter hoger uitgevallen.

Doel: Minder kinderen in verblijf
Voor dit doel zijn € 0,4 miljoen lagere baten ontvangen. Dit is toe te schrijven aan een voordeel van € 0,19 miljoen voor bijdragen als gevolg van regionale vereveningsafspraken over specialistische jeugdhulp, gecombineerd met een nadeel van € 0,56 miljoen op de specifieke uitkering expertisecentra Jeugd. De specifieke uitkering betreft een bijdrage van het Rijk met een meerjarige bestedingsdoel.  Tegenover de lagere baat in verband met de specifieke uitkering staat aan de lastenkant een voordeel met hetzelfde bedrag.

Lasten

x 1 miljoen
Begroot € 0
Gerealiseerd € 0
Afwijking € 0
Deze pagina is gebouwd op 04/20/2022 11:37:53 met de export van 04/20/2022 11:12:13