Wat heeft het gekost

Taakvelden

Taakvelden

Onderstaand wordt een toelichting gegeven op de afwijking tussen de realisatie en de dynamische begroting.

bedragen x € 1 mln

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

Begroting 2021 primitief

Begroting 2021 na wijziging

Rekening 2021

Verschil

Lasten

6.1 Samenkracht en burgerparticipati

36,7

40,2

39,3

0,9

V

6.2 Wijkteams

10,3

10,4

10,4

0,1

V

6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

6,5

6,3

7,3

-1,0

N

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

40,4

40,9

42,4

-1,5

N

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

28,0

31,4

38,5

-7,1

N

6.81 Geëscaleerde zorg18+

75,9

77,4

58,2

19,2

V

6.82 Geëscaleerde zorg18-

19,7

24,3

23,9

0,4

V

7.1 Volksgezondheid

8,9

9,1

9,1

0,0

N

226,4

240,1

229,0

11,0

V

Baten

6.1 Samenkracht en burgerparticipati

4,6

5,7

5,7

0,0

V

6.2 Wijkteams

0,0

0,0

0,0

0,0

V

6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

0,3

0,3

1,3

-1,0

V

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

1,3

1,6

1,7

-0,1

V

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

0,0

1,3

1,4

0,0

V

6.81 Geëscaleerde zorg18+

3,4

3,1

2,2

0,9

N

6.82 Geëscaleerde zorg18-

0,0

2,5

2,2

0,4

N

7.1 Volksgezondheid

0,1

0,4

0,5

0,0

V

9,7

15,1

14,9

0,2

N

Verschil = Begroting na wijziging -/- Rekening (V=voordeel; N=nadeel)

Totaal programma
Aan het programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg geven we per saldo € 214,1 miljoen uit. Het grootste deel hiervan gaat naar de ambitie Eigen regie, respect en onderlinge steun (€ 130,8 miljoen). Binnen deze ambitie gaat het meeste geld naar de volgende doelen: 1. Zelfstandig wonen en participeren (€ 35,9 miljoen)  2. Ambulante jeugdhulp en dagbesteding (€ 36,0 miljoen). Bij de ambitie Ondersteuning volwassenen, gezinnen en kinderen (€ 78,3 miljoen) gaat het meeste geld naar het doel Beschermende woonomgeving (€ 30,9 miljoen).

Ten opzichte van de dynamische begroting, is er een voordelig resultaat behaald van € 10,9 miljoen (4,8%).  
Het betreft vooralsnog een voorlopig resultaat. Zorgaanbieders op de domeinen Wmo en Jeugd hebben de zorgdeclaraties nog niet volledig ingediend en moeten tevens hun productie over het jaar 2021 nog verantwoorden.

Het resultaat lichten we hieronder per taakveld kort toe.

Per taakveld
Taakveld Samenkracht en Burgerparticipatie
Lastenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er € 0,9 miljoen (2%)minder uitgegeven. Oorzaken van deze afwijking zijn:

Welzijn en diversiteit:
Het hierboven genoemde resultaat wordt voor  € 0,1 miljoen voordeel veroorzaakt door  Welzijn en Diversiteit.
Er is € 0,4 miljoen  van de subsidie- en overige budgetten 2021 niet uitgegeven vanwege minder activiteiten door corona. Bij de 2e voortgangsmonitor gingen we uit van € 0,1 miljoen.
Bij de dagbesteding ouderen moesten er, door de coronamaatregelen, groepen uitgebreid worden en extra kosten voor vervoer gemaakt worden. We gaven hierdoor bijna € 0,6 miljoen meer uit aan dagbesteding. Deze extra kosten zijn gefinancierd uit het rijksbudget van € 0,3 miljoen dat we ontvingen voor bestrijding eenzaamheid ouderen, en het hierboven genoemde voordeel (waardoor we geen beroep hebben gedaan op de meerkostenregeling).
Het budget voor het mantelzorgcompliment is, net als in voorgaande jaren, overschreden. De overschrijding is €0,1 miljoen en reeds genoemd in de 2e voortgangsmonitor.
Voor een deel van het budget voor Statushouders en de nieuwe Wet inburgering hebben we eerder in 2021 al een budgetoverheveling aangevraagd. Dat daar nu toch € 0,1 miljoen overblijft, heeft  als voornaamste oorzaak dat het niet meer lukte om in 2021 nog een participatiecoach aan te stellen. De participatiecoach gaat in 2022 aan de slag en bij de vaststelling van de jaarrekening zal bij de tweede winstbestemming gevraagd worden de middelen die in 2021 beschikbaar waren hiervoor (€ 76.000) te bestemmen voor dit doel in 2022.

Jeugd:
Op de jeugdvoorzieningen in de sociale basis is sprake van een nadeel van € 0,2 miljoen. Dit heeft te maken met een ingeboekte kostenbesparing, die niet volledig gerealiseerd is. Deze kostenbesparing is overigens bij de Stadsbegroting 2022 komen te vervallen vanaf het jaar 2022.

Wijk- en buurtaccommodaties:
Door de sluiting van de wijkaccommodaties in verband met corona is de inkoop voor de horeca lager geweest dan geraamd (€ 0,2 miljoen). Daarnaast is er minder onderhoud uitgevoerd (€ 0,2 miljoen).

Batenzijde
Hier staan voor geen hogere/lagere baten tegenover toch zijn er een aantal verschuivingen.

Welzijn en diversiteit:
Bij de vaststellingen van de jaarrekeningen 2020 van diverse welzijnsorganisaties is in 2021, in totaal voor € 0,35 miljoen aan niet ingezette subsidies teruggevorderd (voordeel). Bij de 2e voortgangsmonitor raamden we € 0,1 miljoen. En ontvingen we € 0,05 miljoen extra als bijdrage  in de projectkosten voor de nieuwe Wet inburgering.

Jeugd:
Bij vaststellingen van de jaarrekeningen 2020 is in totaal een bedrag van afgerond € 0,1 miljoen aan niet ingezette subsidies teruggevorderd (voordeel).

Wijk- en buurtaccommodaties:
In de wijkaccommodaties is door de sluiting als gevolg van de corona-maatregelen € 0,5 miljoen minder aan horeca-inkomsten gerealiseerd.

Taakveld Wijkteams
Lastenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er € 0,1 miljoen (0,5%) minder uitgegeven. Oorzaken van deze afwijking zijn  het niet volledig uitgeven van de overige budgetten voor sociaal wijkteams en BBT J&G.

Batenzijde
De baten wijken niet af ten opzichte van de begroting.

Taakveld  Maatwerkvoorzieningen Wmo
Lastenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er € 0,9 miljoen (14%) meer uitgegeven. Dit tekort wordt veroorzaakt door hogere uitgaven (€ 0,9 miljoen) aan hulpmiddelen. De oude leverancier van hulpmiddelen faseert zijn bestand sneller uit naar de nieuwe leverancier. Het tarief van de nieuwe hulpmiddelenleverancier is aanzienlijk hoger, waardoor de uitgaven ook hoger uitvallen. Daarentegen is er € 0,8 miljoen minder uitgegeven aan vraagafhankelijk vervoer. Vanwege corona is er minder gebruik gemaakt van vervoer.
De uitvoeringslasten bedragen € 0,90 miljoen en worden volledig gecompenseerd door baten.

Batenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er € 1,0 miljoen (233%) meer baten gerealiseerd. Er is € 0,1 miljoen meer aan eigen bijdragen ontvangen en voor de detachering van de Wmo-medewerkers is € 0,9 miljoen opbrengst ontvangen.

Per saldo is het resultaat op dit taakveld € 0. Dit is conform onze inschatting bij de 2e Voortgangsmonitor waarbij we een inschatting hebben gemaakt dat het resultaat tussen € 0,3 miljoen nadeel en € 0,1 miljoen voordeel zou liggen.

Taakveld Maatwerkdienstverlening 18+
Lastenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er € 1,5 miljoen (3,7%) meer uitgegeven. Dat wordt veroorzaakt door een nadeel op begeleiding en een voordeel op huishoudelijke hulp. Het nadeel op Wmo-begeleiding is gegroeid door een sterke tariefstijging op specialistische begeleiding wat leidt tot een resultaat van € 2,6 miljoen negatief (inclusief € 0,5 miljoen voordeel op het PGB-budget). Voor huishoudelijke hulp bedraagt het resultaat € 1,0 miljoen (incl. € 0,4 miljoen voordeel op het PGB-budget) positief. De uitvoeringslasten bedragen € 0,1 miljoen positief.

Batenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er € 0,1 miljoen (6,3%) meer baten gerealiseerd. Dit voordelige saldo wordt met name veroorzaakt door onvoorziene baten uit voorgaande jaren.

Per saldo bedraagt het resultaat op dit taakveld € 1,4 miljoen nadelig. Dit valt net buiten onze inschatting bij de 2e Voortgangsmonitor waarbij we een inschatting hebben gemaakt dat het resultaat tussen € 0,4 en € 1,2 miljoen nadeel zou liggen.

Taakveld Maatwerkdienstverlening 18-
Lastenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er € 7,1 miljoen (22,6%) meer uitgegeven. Oorzaak van deze afwijking zijn de hogere uitgaven op verschillende onderdelen van de individuele jeugdhulp. Mede door corona was de druk op de jeugdzorg ook in 2021 onverminderd hoog. De afwijking betreft vooral nadelen op de onderdelen jeugd-ggz € 2,5 miljoen, ambulante jeugdhulp € 1,8 miljoen, dagbehandeling € 1,8 miljoen en op overige zorgsoorten € 1,3 miljoen . Hier staat een voordeel op de PGB-budgetten  van € 0,3 miljoen tegenover.
Bij de 2e Voortgangsmonitor 2021 verwachtten we een nadeel op dit taakveld. Het nadeel valt hoger uit dan destijds is ingeschat.

Batenzijde
De baten wijken niet af ten opzichte van de begroting.

Taakveld Geëscaleerde Zorg 18+
Lastenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er € 19,2 miljoen (25%) minder uitgegeven. Belangrijkste oorzaak van deze afwijking is het voordelige resultaat op het beleidsonderdeel Wmo beschermd wonen, zoals ook gemeld in de 2e voortgangsmonitor. Er is € 19,8 miljoen minder uitgegeven. Het lagere uitgavenpatroon heeft voornamelijk te maken met de forse afbouw van het aantal gecontracteerde intramurale BW-plekken in de afgelopen jaren. Daarentegen hebben zorgaanbieders meer ruimte gekregen om ambulante trajecten (Beschermd thuis) in te zetten. Echter deze intensivering van Beschermd thuis producten blijft achter; Beschermd thuis wordt wel vaker ingezet door de zorgaanbieders, maar minder dan gecontracteerd.
Voor Wmo beschermd wonen is 2021 een a-typisch jaar geweest. Dit heeft te maken met de openstelling van de Wet langdurige zorg (Wlz) voor mensen met een psychische problematiek. In 2021 zijn er 370 cliënten (31%) uitgestroomd en overgegaan naar de Wlz. Vanwege deze overgang hebben we veel minder zorgkosten (ZIN en PGB) gemaakt vergeleken met voorgaande jaren, maar is ook de Rijksbijdrage vanaf 2021 neerwaarts aangepast voor centrumgemeente Nijmegen.
Op de overige beleidsonderdelen van dit taakveld, te weten: 'maatschappelijke opvang/OGGZ en verslavingsbeleid', 'vrouwenopvang/huiselijk geweld en Veilig thuis', en 'noodopvang uitgeprocedeerden', is per saldo een afwijking gerealiseerd van € 0,6 miljoen (nadeel). We zien dat de druk op de maatschappelijke opvang toeneemt en dat de capaciteit -daar waar mogelijk- uitgebreid wordt. Daarnaast heeft Covid aanzienlijke effecten op de maatschappelijke opvang, die leiden tot extra uitgaven (inrichten 24 uurs voorzieningen, Winteropvang, meerkosten).

Batenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er € 0,9 miljoen (30%) minder baten gerealiseerd. Oorzaken van deze afwijking zijn:
- teruggevorderde subsidies door lagere vaststelling van verleende subsidies (voordeel € 0,1 miljoen)
- lagere ontvangsten CAK (eigen bijdragen van beschermd wonen cliënten) (nadeel € 1,2 miljoen). Door de overgang van een aanzienlijk deel van de BW cliënten populatie naar de Wet langdurige zorg (Wlz) in 2021, zijn de ontvangsten uit eigen bijdragen van cliënten aanzienlijk verminderd. Daarnaast levert het vanaf dit jaar conform verslaggevingsregels verantwoorden van de eigen bijdragen (via kasstelsel), een éénmalig nadeel op.

Taakveld Geëscaleerde Zorg 18-
Lastenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is € 0,4 miljoen (1,6%) minder uitgegeven. De belangrijkste oorzaken van deze afwijking zijn:
- een nadeel op Jeugdzorg met verblijf van € 0,5 miljoen
- een voordeel van € 0,56 miljoen op de specifieke uitkering expertisecentra Jeugd gecombineerd met een nadeel van € 0,45 miljoen als gevolg van regionale vereveningsafspraken over specialistische jeugdhulp. De specifieke uitkering betreft een bijdrage van het Rijk met een meerjarige bestedingsdoel.  
- een voordeel van € 0,5 miljoen op Jeugdbescherming en Veiligheid. Dit voordeel heeft te maken met enerzijds lagere uitgaven op onderdelen van jeugdbescherming en anderzijds een hoger budget als gevolg van een gecorrigeerde rijksbijdrage van de IU Voogdij/18+ uit de meicirculaire 2020.

Batenzijde
Hier staan voor € 0,4 miljoen lagere baten tegenover. Dit is toe te schrijven aan een voordeel van € 0,19 miljoen voor bijdragen als gevolg van regionale vereveningsafspraken over specialistische jeugdhulp, gecombineerd met een nadeel van € 0,56 miljoen op de specifieke uitkering expertisecentra Jeugd. De specifieke uitkering betreft een bijdrage van het Rijk met een meerjarige bestedingsdoel.  

Per saldo is het resultaat € 0. Dit valt binnen de afgegeven bandbreedte bij de 2e Voortgangsmonitor.

Taakveld Volksgezondheid
Lastenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er niet meer uitgegeven.
- Bij de 2e voortgangsmonitor werd aangegeven dat het verwachte indexeringsverschil tussen de gemeentebegroting en de GGD begroting grotendeels  gecompenseerd zou worden door het niet inzetten van gereserveerde Veilig Thuis middelen. Dit is gebeurd; er resteert nu een tekort van € 25.000.
- Door stijgende kosten blijkt het budget van het dierenwelzijnsbeleid niet meer voldoende en komen we hier een gering bedrag op tekort (€ 20.000).
- De subsidiebudgetten binnen volksgezondheid zijn, mede door corona, niet volledig besteed, wat de bovengenoemde tekorten afdekt.

Batenzijde
Hier staan voor een minimaal bedrag (€ 30.000) hogere  baten tegenover. Op het eind van het jaar vordert de gemeente Nijmegen een deel van door de GGD betaalde BTW terug. De terugvordering was iets hoger dan begroot. Dit geringe voordeel is ook in de 2e voortgangsmonitor benoemd.

Lasten

x 1 miljoen
Begroot € 240
Gerealiseerd € 229
Afwijking € 11
Deze pagina is gebouwd op 04/20/2022 11:37:53 met de export van 04/20/2022 11:12:13