Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

Wat hebben we dit jaar bereikt

Ambitie

We hebben wijken met een vitaal & gezond leefklimaat waar inwoners zich thuis voelen en mee kunnen doen.

We stimuleren gezond leven in de wijken
We hebben in 2021 weer meer rookvrije plekken in de stad gecreëerd, onder andere bij 9 Nijmeegse huisartsenpraktijken. Daarnaast startten er significant meer stoppen-met-roken cursussen in Nijmegen.  Ook hadden we meer aandacht voor een beweegvriendelijke omgeving, bijvoorbeeld door de aanleg van een kwiek-route in Weezenhof en het beweegveld bij het Montessori college in Oost.

We werken aan welkome wijken
In 2021 hebben we in Heseveld het project Een Welkome Wijk uitgevoerd: een actieonderzoek naar samenwonen in de wijk door mensen met én zonder (psychische) kwetsbaarheden. Het actieonderzoek richt zich op hoe we vooroordelen kunnen verminderen, het onderlinge contact kunnen verbeteren en verder normaliseren. In 2021 zijn bewustwordingsbijeenkomsten voor professionals, vrijwilligers en bewoners georganiseerd en is het opleidingstraject voor ervaringsdeskundigen gestart. Het is onderdeel van een regionaal project. In oktober 2022 levert ZonMw de eindevaluatie op.

Een nieuw kader voor het versterken van de Sociale Basis voor een betere aansluiting op onze inwoners
Met de nota "Samen werken, samen sterk" hebben we het kader vastgesteld voor de wijze waarop we vanaf 2022 het bestaande beleid in de sociale basis meer integraal gaan uitvoeren en richten. Met het doel nog beter aan te sluiten bij inwoners en de leefwereld van inwoners centraal stellen. Dit doen we onder meer door het harmoniseren van onze subsidies in de sociale basis en het invoeren van de werkwijze van stadsdeelprogrammeren. Dat betekent het verbreden en doorontwikkelen van de stadsdeelagenda’s volwassen en de preventieprogramma’s jeugd.

We zijn gestart met de uitvoering van het beleidskader "Ruimte voor ontmoeting" voor vitale wijkcentra
Dit beleidskader is op 23 september 2020 door de Raad vastgesteld. We hebben in 2021 een viertal wijkcentra getransformeerd door ze een bredere maatschappelijke en culturele invulling te geven. Daarnaast hebben we in een aantal van onze wijkcentra de Buurtteams jeugd en volwassenen gehuisvest. Verder hebben we ook in 2021 de kwaliteit van onze wijkvoorzieningen verbeterd, met name op het gebied van brandveiligheid, legionella en ventilatie.

We hebben ingezet op alternatief aanbod om gezondheid- en welzijnswerk vorm te geven tijdens corona
Een belangrijk deel van het verenigingsleven, de vrijwillige initiatieven of de inzet van maatjes werd ook in 2021 als gevolg van de pandemie in frequentie en omvang teruggeschroefd of (tijdelijk) stopgezet. Ook onze wijkaccommodaties hadden te maken met gehele of gedeeltelijke sluitingen. De coronamaatregelen zorgden ervoor dat ze gedurende 2021 niet altijd de ‘warme’ huiskamers van de wijk konden zijn. Anderzijds waren er net als in 2020 vele maatschappelijke initiatieven om elkaar te blijven ontmoeten en bij te staan en heeft het professioneel gezondheid- en welzijnswerk alternatieve methoden gevonden om in contact te blijven met de deelnemers

We hebben wijkgericht werken doorgevoerd in verschillende stadsdelen met passende preventieprogramma’s 0-12 en 12+
In Noord, Dukenburg en Hatert zijn preventieplatforms 0-12 jaar opgezet. Wij werken hierin als gemeente (beleid en regie) samen met kernpartners onderwijs (PO) GGD, Bindkracht10, kinderopvang, sportontwikkeling en komen maandelijks bijeen. Deze platforms maakten samen een analyse per gebied. De vraag van ouders en leerlingen haalden we op en daarna prioriteerden we thema’s. In de verschillende stadsdelen zijn andere thema’s geprioriteerd. Het gaat bijvoorbeeld om gezondheid, taalontwikkeling en mentaal welbevinden. Deze thema’s worden in werkgroepen geconcretiseerd tot vernieuwing van de uitvoering. Dit proces is in volle gang. De samenwerking met en tussen de partners is inmiddels verbeterd, ze kennen elkaar en elkaars aanbod beter en stemmen meer af. Medio 2021 startte ook een platform in Grootstal.

Medio 2021 stelden we voor alle stadsdelen (behalve Centrum) preventieprogramma’s jeugd 12+ op. Na gezamenlijke analyse van het stadsdeel prioriteerden we de belangrijkste thema’s: gezonde leefstijl, mentale gezondheid, een opleiding afronden, zinvolle dagbesteding, armoede en gedrag. Deze thema’s zijn en worden verder geconcretiseerd naar acties die de partners uitvoeren met en voor jongeren. Een goed voorbeeld is dat de jongerenwerkaanbieders in Dukenburg t.a.v. gezonde leefstijl gezamenlijke afspraken hebben gemaakt over hun eigen voorbeeldgedrag, en dat er alleen water gedronken wordt tijdens de activiteiten. In Noord hebben jongerenwerkers in de lockdown een online spreekuur opgezet, of gaan ze 1 op 1 wandelen om iets te betekenen voor jongeren die zich neerslachtig voelen (mentale gezondheid).  Kernpartners zijn Bindkracht10, FC Social Work, de jeugdcoaches, de GGD en sportontwikkeling, de gemeentelijke regisseur sociaal is de procesregisseur.

We hadden extra aandacht voor bewonersinitiatieven in de wijk
Door de coronamaatregelen werd het de bewoners niet makkelijk gemaakt de geplande wijkactiviteiten toch verantwoord te kunnen organiseren. Net als in 2020 waren er circa 150 subsidieaanvragen van bewonersinitiatieven. We hebben op verschillende manieren dit eigen initiatieven van bewoners ondersteund, ook via de wijknetwerken. Daarbij lag de nadruk op ontmoeting en contact. We ondersteunden (zomer)activiteiten voor kinderen en initiatieven voor ouderen en kwetsbaren in coronatijd. Gelukkig kon het verschoven Nacht van de Ommetjes op een aangepaste wijze dit jaar wel doorgaan en werd de natuurspeeltuin Tam Tam in 2021 feestelijk geopend en in gebruik genomen.

Ambitie

We zorgen dat inwoners eigen regie kunnen voeren over hun leven, gezin en gezondheid en actief deel kunnen nemen aan de maatschappij. Men heeft respect voor elkaar en ondersteunt elkaar.

We hebben stevige ambities geformuleerd en samengewerkt aan gezondheid
In 2021 hebben we de geactualiseerde gezondheidsagenda vastgesteld met de ambitie: gezondheidswinst voor iedereen. Zo ook het Preventie- en handhavingsplan Alcohol 2021-2024. Via de preventieplatforms werkten we samen met onderwijs, kinderopvang, welzijn, jeugd, sport, onder meer aan gezond gewicht bij de jeugd. En op het gebied van de gezonde leefstijl hebben we in samenwerking de zorgverzekeraar VGZ en regiogemeentes afspraken gemaakt om de Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI) te verbeteren, waarbij Hatert één van de pilotwijken is. De extra preventiegelden voor uitvoering van het Lokaal Preventie Akkoord hebben we in samenwerking met onze partners vooral ingezet voor projecten gericht op gezonde voeding.

We versterkten de relatie tussen het welzijnswerk en het onderwijs
Het jongerenwerk (Bindkracht10, Jeugdcoaches en buurtsportcoaches) is sinds de meivakantie wekelijks op 11 vmbo scholen actief. In afstemming met de scholen zijn er afspraken gemaakt over de inzet van het jongerenwerk zodat deze aansluit bij de behoefte van de school. Het jongerenwerk is o.a. actief met een vragenuurtje/inloopspreekuur, pauze-activiteiten, ondersteuning van thema’s in de klassen en een vrije invulling gericht op de sfeer van de school. Daarnaast is het jongerenwerk van FC Social Work (Scoren doe je Samen) vanaf de zomervakantie actief bij een tweetal opleidingen van het ROC.

We ontwikkelden een programma om het welzijn van jongeren in coronatijd te stimuleren
Onder de noemer #YoungVibes is er door IntoNijmegen een activiteitenagenda opgesteld, een overzichtspagina ontwikkeld met informatie specifiek voor jongeren en zijn er wekelijks artikelen gepubliceerd met content voor jongeren. Ieder Talent Telt moedigde jongeren actief aan om ideeën met activiteiten voor en door jongeren aan te melden. Er zijn veel ideeën aangemeld en tot nu toe zijn 22 activiteiten gezamenlijk tot uitvoer gebracht. Aanvullend heeft er een groot aantal culturele, sportieve en welzijnsactiviteiten voor jongeren plaatsgevonden o.a. door het Sportbedrijf, Hubert, New Rootz en Bindkracht10. We hebben extra maatjesprojecten ondersteund zoals Mate4You, School’s Cool en Frisse Gedachtes. Er is een parttime Studentambtenaar aangenomen voor het versterken van de verbinding tussen gemeente en de studenten in de stad.

We hebben een beleidskader opgesteld voor dierenwelzijn in Nijmegen
In de Beleidsnotitie Dierenwelzijn hebben we het kader vastgesteld voor de wijze waarop we naar dierenwelzijn kijken en gemeentelijk beleid daarop vormgeven. Naast de beleidsnotitie is ook de Uitvoeringsagenda Dierenwelzijnsbeleid 2021-2022 opgeleverd met vier subdoelen, die tot stand zijn gekomen in overleg met onze interne en externe partners. Doelen zijn onder meer het bevorderen van samenwerking, educatie en informatie en het duurzaam versterken van de Dieren Ambulance Nijmegen en worden bereikt met concrete activiteiten. Daar is in 2021 al mooie vooruitgang in geboekt, waarmee we verder kunnen in 2022.

Met de Regenboogagenda bouwen we verder aan een inclusiever Nijmegen
In 2021 hebben we samen met het regenboognetwerk de nieuwe Regenboogagenda 2021-2024 opgesteld met als speerpunten: zorg en welzijn, veiligheid en biculturele LHBTI+ personen.  Daarnaast hebben we in 2021 veel aandacht besteed aan zichtbaarheid. Zo hebben we een breed programma gefaciliteerd tijdens de Coming Out weken met heel veel vlaggen, activiteiten in de wijken, scholen, culturele instellingen, zorginstellingen, jongerenwerk en op social media. In aanloop naar het meerdaagse LHBTI+ sportevenement EuroGames 2022, hebben we samen met de provincie een breed side-eventprogramma opgezet om inclusie in de sport te stimuleren en te borgen.

We werken met het lokaal Actieprogramma inclusie VN-verdrag handicap 2021-2024 aan een beter toegankelijke stad
Samen met ervaringsdeskundigen hebben we het Actieprogramma inclusie opgesteld met uitvoeringspunten op alle leefdomeinen, waarmee we de komende periode verder werken aan een inclusieve en toegankelijke stad voor mensen met een beperking. De speerpunten zijn: creëren van meer bewustwording rondom het thema inclusie, toegankelijke communicatie voor iedereen en een effectieve inzet van ervaringsdeskundigheid.

We bereidden ons voor op de implementatie van de nieuwe Wet inburgering
Samen met de regiogemeenten uit het Rijk van Nijmegen is eind 2020 het ‘Regionaal beleidsplan nieuwe Wet inburgering 2021’ vastgesteld. We hebben gezamenlijk de inkoop van het inburgeringsaanbod georganiseerd en zijn bezig met het treffen van de noodzakelijke voorbereidingen. Met de nieuwe wet wordt onze regierol vergroot.

We zijn op 1 juli gestart met de Buurtteams Jeugd & Gezin: basis voor laagdrempelige hulp, dichtbij kinderen, jongeren en gezinnen
De gezinswerkers van de Buurtteams kijken en werken gezinsgericht, vanuit een normaliserende houding en samen met het gezin. Basishulp (begeleiding) wordt beschikkingsvrij ingezet. Er is geïnvesteerd in een stevig fundament voor de organisatie. Daarbij moet gedacht worden aan personeel, huisvesting in de stadsdelen, ICT, communicatie en monitoring. Ook hebben de Buurtteams (samen met de gemeente) met tal van belangrijke partners in stad werkafspraken gemaakt, zoals het onderwijs, de kinderopvang, huisartsen, jeugdgezondheidszorg en Veilig Thuis. In de stadsdelen hebben kennismakingsbijeenkomsten plaatsgevonden met deze partners en zijn afspraken verfijnd. Op de basisscholen wordt gewerkt met vaste gezinswerkers die deels op en vanuit de school werken. De bedoeling is dat de Buurtteams binnen enkele jaren het leeuwendeel van de cliënten zelf bedienen met basishulp en steeds minder beroep doen op geïndiceerde aanvullende zorg. Hierdoor worden jeugdigen en gezinnen eerder, en laagdrempeliger ondersteund. In 2021 zien we een lichte daling in de kosten van begeleiding (tweedelijns), met name bij reguliere begeleiding. Ook daalt het aantal cliënten bij reguliere begeleiding, bij specialistische begeleiding zien we een lichte stijging in het aantal cliënten.  

In Q1 van dit jaar was de gemiddelde wachttijd 5,4 weken bij het Sociale Wijkteam bij jeugd casuïstiek. In Q4 2021 moesten cliënten doorgaans twee tot drie weken wachten op een kwalitatief gesprek met de Buurtteams. Daarbij moet aangetekend worden dat al bij de aanmelding direct contact is met een gezinswerker: de telefoonlijnen van de Buurtteams worden bemenst door gezinswerkers en de mails worden eveneens door hen beantwoord. De Buurtteams zijn vanaf de start geconfronteerd met een reeds opgebouwde wachtlijst. De aanpak daarvan heeft tijd gekost. Het streven is om zo snel mogelijk toe te groeien naar een situatie waarin 80% van de cliënten binnen twee weken een kwalitatief gesprek heeft met gezinswerkers. In de periode tussen 1 juli 2021 en 31 december 2021 hebben de Buurtteams Jeugd & Gezin ondersteuning geboden aan 1.924 gezinnen.

We realiseerden de Buurtteams Volwassenen en multidisciplinaire GGZ-wijkteams; laagdrempelige hulp, dichtbij, voor volwassenen
In 2021 hebben we de aanbestedingsprocedure voor de Buurtteams Volwassenen doorlopen wat heeft geresulteerd in de gunning van deze opdracht en de oprichting van de nieuwe Stichting Buurtteamsorganisatie Volwassenen Nijmegen. In Op 1 januari 2022 gaan de Buurtteams Volwassenen van start. Gelijktijdig worden de multidisciplinaire GGZ-wijkteams geïntroduceerd, die als een schil rondom de Buurtteam Volwassenen en de Buurtteams Jeugd gaan werken. De GGZ-wijkteams zijn beschikbaar voor consultatie en advies in de wijken, o.a. voor de huisartsen, ouderenadviseurs en regieteams. Het realiseren van deze buurteams heeft ook de ontvlechting van de Sociale Wijkteams als gevolg. De indicatiestelling van ‘Klassieke Wmo’, zoals o.a. de huishoudelijke hulp en hulpmiddelen loopt vanaf 1 januari 2022 weer via de Wmo-consulenten die plek vinden in het nieuw opgezette bureau Wmo binnen de afdeling Zorg en Inkomen van de gemeente Nijmegen.

We hebben de jeugd-ggz opnieuw aanbesteed
We hebben als doel dat kinderen en jongeren zo min mogelijk psychisch kwetsbaar opgroeien. Voor alle jeugdigen die specialistische behandeling nodig hebben geldt dat dit tijdig en passend ingezet moet kunnen worden. De oude contractperiode liep op 1 januari 2022 af. We moesten daarom opnieuw aanbesteden. Dit hebben we samen met de regiogemeenten in onze jeugdhulp regio gedaan. We hebben ongeveer dertig zorgpartijen gecontracteerd voor de komende drie jaar – met drie maal de mogelijkheid tot verlenging van 2 jaar. Centraal in de aanbesteding stonden drie thema’s: continuïteit voor jeugdigen, betaalbaarheid en gezamenlijke transformatie. Voor de gemeente Nijmegen gaat het jaarlijks om bijna 2.300 jeugdigen die in de jeugd-ggz behandeling krijgen. Samen met deze partijen werken we de komende jaren samen aan het verbeteren van de jeugd-ggz in onze regio. We werken onder andere aan het verminderen van de wachttijden, werken aan een goede aansluiting bij de leefwereld van jeugdigen (bijv. door inzet van ervaringsdeskundigen of betrekken belangrijke ander) en een goede aansluiting met onderwijs en andere hulp.

Zorgaanbieders blijven flexibel tijdens corona
Net als vorig jaar moeten zorgaanbieders, zowel voor jeugd maar ook voor Wmo en huishoudelijke hulp, soms alternatief invulling geven aan de ondersteuning aan inwoners als gevolg van corona(maatregelen). Als zorgverleners niet op bezoek kunnen, wordt gepoogd om toch zo goed mogelijk continuïteit te waarborgen. Bijvoorbeeld door beeldbellen, telefonisch contact of wandelen.

We verbeterden de toegang voor inwoners om eerder hulp te zoeken bij geldzorgen
Met de Geldzorgen campagne in 2019 verlaagden we de drempel voor het vinden van de juiste hulp bij de gemeente Nijmegen en Brindracht10. In de campagne in 2021 vertellen vier ervaringsdeskundigen hoe het hen heeft geholpen om te praten over hun geldzorgen. De persoonlijke verhalen van Arnold, Walter, Lisa en zijn door heel Nijmegen te zien, bijvoorbeeld in bushokjes en op social media.

We krijgen meer regie op kwaliteit Bewindvoering
Wij sloten een convenant met bewindvoerders af. Hierdoor hebben wij meer regie op de kwaliteit van bewindvoering gekregen. Met bewindvoerders zijn samenhangende afspraken gemaakt over de in- en uitstroom van het beschermingsbewind bij schulden en over de doorstroom naar schuldhulpverlening.

Wij ondersteunen (mogelijk) gedupeerden van de kinderopvangtoeslagaffaire
Hiervoor is het Nijmeegse Steunpunt kinderopvangtoeslagaffaire opgezet. Het Steunpunt is ondergebracht bij het Doorbraakteam en uitgebreid met coaches. De coaches ondersteunen de gedupeerden over de volle breedte bij hulpvragen rond wonen, financiën, zorg, gezin en werk, et cetera. In 2021 zijn 187 ouders bereikt door het Steunpunt, waarvan voor 85 ouders een maatwerkplan is/wordt opgesteld. Daarnaast hebben wij de gemeentelijke vorderingen op de tot nu toe bekende Nijmeegse gedupeerden kwijtgescholden (ruim € 85.000).  

Ambitie

We zorgen dat kinderen en volwassenen zo veel mogelijk in een (veilige) thuissituatie kunnen leven. We versterken inwoners en gezinnen die de basis van het bestaan niet (meer) op orde hebben of deze dreigen te verliezen.

We blijven investeren in de transformatie van de specialistische jeugdhulp en veiligheidsketen, dit is een langdurig proces
We blijven extra aandacht geven aan de werving van pleeggezinnen. Onze website www.pleegzorgrijkvannijmegen.nl wordt actief bezocht. Uiteindelijk zij dit jaar meer dan 60 concrete aanmeldingen gedaan van ouder(s) bij EntreaLindenhout als potentiële pleegouders. Er zijn meerdere potentiële pleegouder(s) nodig om een goede match te maken met kinderen op de wachtlijst. De wachtlijst is gehalveerd naar 6 kinderen. In Nijmegen is veel animo om buurtgezin te worden, er zijn dit jaar opnieuw 20 koppelingen gerealiseerd. Ook was er onderhoud van de 20 koppelingen uit 2020. Na twee jaar stopt deze begeleiding van Buurtgezinnen.nl en is verwachting dat de gekoppelde gezinnen op eigen kracht verder gaan.

Het InVerbindingsTeam is gestart als leertuin en is in 2021 positief geëvalueerd. Er is besloten dat zij een waardevolle toevoeging zijn in de hulp die ingezet wordt om een uithuisplaatsing te voorkomen. We blijven ons inzetten op een betere samenwerking tussen verwijzers en zorgaanbieders, bijvoorbeeld in het overleg passende hulp en het bovenregionaal expertisecentrum voor Gelderland.

Wij geven uitvoering aan de opgaven voor de ‘Blokhuismiddelen’ voor jeugd
Deze middelen zijn bedoeld om de tekorten bij gemeenten in het kader van de jeugdwet te verminderen – en acute problemen in de jeugdzorg op te lossen. Deze middelen worden tot en met eind 2022 ingezet. Het gaat bijvoorbeeld om het terugdringen van wachttijden, het (extra) ondersteunen van de lokale toegang middels inzet van praktijkondersteuners jeugd, en het inrichten van een consultatie en advies functie voor specialistische jeugdhulp.

Wij zijn onder andere de coördinerende gemeente voor de specifieke uitkering acute jeugd-ggz.  Dit voeren wij samen met onze partner zorgaanbieders Karakter en GGNet uit. Deze specifieke uitkering loopt van 1 juli 2021 tot en met 31 december 2022.  Met deze middelen wordt de crisiscapaciteit in de jeugd-ggz tijdelijk uitgebreid, om beter aan de grotere zorgvraag, die mede door corona is ontstaan, te voldoen. Enerzijds wordt er ingezet om crisis in de jeugd-ggz te voorkomen, door meer inzet van ambulante en intensieve vormen van behandeling. Anderzijds wordt de klinische opname capaciteit van deze zorgaanbieders verder uitgebreid.

We hebben een nieuwe regionale aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling vastgesteld
50% van de Nederlandse bevolking heeft ooit huiselijk geweld meegemaakt, en een op de drie kinderen, die slachtoffer is geweest van kindermishandeling pleegt later zelf geweld. In 2021 is de nieuwe regio-aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling 2021-2025 'Samen voor een thuis zonder geweld' vastgesteld. Deze regio-aanpak geldt voor alle gemeenten in Gelderland Zuid. De regio-aanpak richt zich op het voorkomen, stoppen en blijvend oplossen van geweld waarbij 4 actielijnen centraal staan: preventie en signalering, expertise lokale teams, helpende data, samenwerking zorg en veiligheidspartners.

Op 1 april 2021 is het Project Kwaliteit op Tijd gestart bij Veilig Thuis Gelderland- Zuid. De doelstelling van dit project is dat Veilig Thuis Gelderland-Zuid op of vóór 31 december 2021 wachtlijst vrij is en de wettelijke termijnen beter behaald worden, met een goede kwaliteit en een acceptabele werkdruk. Sinds begin december is Veilig Thuis wachtlijstvrij. Veilig Thuis geeft aan de wettelijke termijnen zich ook herstellen. De raad zal hier begin 2022 over geïnformeerd worden.  

We startten met de bouw van zorgwoningen voor dak- en thuislozen met zware psychische/psychosociale problematiek in de Weezenhof
Begin 2022 worden de zorgwoningen aan de Stadbroekseweg (Weezenhof) opgeleverd. Met zorginstellingen zijn afspraken gemaakt over de te leveren zorg en alle praktische zaken die samenhangen met het huisvesten van deze kwetsbare doelgroep. Met de omgeving zijn goede afspraken gemaakt in een hernieuwd buurtbeheerplan.

We hielden het aantal Housing First trajecten gelijk
In plaats van het aantal trajecten uit te breiden, is het aantal gelijk gebleven op 9 nieuwe trajecten. In 2021 hebben de woningcorporaties, vanwege lage doorstroom, minder woningen beschikbaar voor bijzondere doelgroepen. Twee deelnemers zijn wel nog in regiogemeenten geplaatst.

We breidden het aantal beschermd thuis plekken verder uit en brengen het aantal beschermd wonen plekken, waar mogelijk, verder terug
Het aantal beschermd thuis trajecten is in 2021 uitgebreid van 287 naar 347, een toename van ruim 20%. 31% van de cliënten beschermd wonen is overgegaan naar de Wet langdurige zorg (Wlz). We hebben tot nu toe tussen de 20% en 30% van de oorspronkelijke intramurale capaciteit afgebouwd. Corrigeer je voor de cliënte die over zijn gegaan naar de Wlz, dan is er zo’n 40 - 50% van de intramurale capaciteit afgebouwd. De ambitie om het aantal beschermd wonen plekken verder terug te brengen is bijgesteld. Er is na bovengenoemde afbouw  geen dringende inhoudelijke of financiële noodzaak voor verdere afbouw. De afbouw nu doorzetten kan leiden tot oplopende wachtlijsten.

De gemeenteraden in de regio stemden in juli 2021 in met de kaders en een centrumregeling voor de regionale samenwerking. Begin 2022 wordt de dienstverleningsovereenkomst door de colleges vastgesteld. Hiermee is geborgd dat alle regiogemeenten bijdragen naar rato van inkomsten uit het nieuwe verdeelmodel voor beschermd wonen én dat Nijmegen als centrumgemeente de taken blijft uitvoeren. Hierdoor zullen zorginstellingen en cliënten zo min mogelijk merken van de decentralisatie: het regionale zorglandschap is geborgd

We zijn gestart met een centrale toegang voor maatschappelijke opvang en hebben ons opvangaanbod verder uitgebreid
In mei 2021 is de GGD gestart met een Centrale Toegang voor Maatschappelijke Opvang (CTMO). Hier wordt beoordeeld, of iemand opvang nodig heeft en welke opvangvoorziening het beste past. Vraag en aanbod van opvang wordt bijgehouden en de voortgang van individuele trajecten wordt gevolgd. In oktober 2021 is Droombankje Nijmegen gestart. Een initiatief van woningcorporatie Woonwaarts om in een sterke wijk een woonproject voor economisch daklozen te ontwikkelen. Wij financieren de zorg in deze aanvulling op ons huidige opvangaanbod. Vanwege Corona-maatregelen én een toenemende druk op onze maatschappelijke opvang realiseren we voor 2021 e.v. een winteropvang voor 30 personen. De winteropvang richt zich op de volwassen doelgroep en betreft een 24-uursopvang.
Corona heeft een zware druk gelegd op de inwoners die gebruik maken van de bestaande opvangvoorzieningen. Door de maatregelen waren er meer vierkante meters nodig om veilig opvang te kunnen bieden. Hierdoor zijn extra gebouwen ingezet en is er geïmproviseerd om dit voor elkaar te krijgen.

Lasten

x 1 miljoen
Begroot € 0
Gerealiseerd € 0
Afwijking € 0
Deze pagina is gebouwd op 04/20/2022 11:37:53 met de export van 04/20/2022 11:12:13